11:35 09/09
Mega συμφωνία - ορόσημο για τον κλάδο της εξόρυξης: Η Anglo American συγχωνεύεται με την Teck Resources
Δημιουργούν έναν "γίγαντα" 53 δισ. δολ.. Από τα μεγαλύτερα deals στον μεταλλευτικό κλάδο εδώ και πάνω από μια 10ετία.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στις... μπουλντόζες των τριών “μεγάλων” του κατασκευαστικού κλάδου βρίσκεται συγκεντρωμένη η μερίδα του λέοντος του ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων που διαμορφώνεται σήμερα στα 13,2 δισ. ευρώ. Στον αντίποδα, οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες «μοιράζονται» έργα προς εκτέλεση αξίας μόλις 3 δισ. ευρώ, μέγεθος που δεν φαίνεται να επαρκεί για να εξασφαλίσει την ομαλή δραστηριοποίησή τους.
Κοινό χαρακτηριστικό των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων αποτελούν οι οφειλές του δημοσίου, η διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων τους, όπως και η επικείμενη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Την ίδια στιγμή, με τις κατασκευές να βρίσκονται στη δίνη της κρίσης, οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι προσπαθούν να αποκτήσουν μερίδιο αγοράς σε κλάδους, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων ή οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Ειδικότερα, το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ ανέρχεται στα 4,5 δισ. ευρώ, με το 1/3 να αφορά έργα του εξωτερικού, ενώ οι διεκδικούμενες συμβάσεις ανέρχονται στο 1,2 δισ. ευρώ. Η Άκτωρ έχει «κλείσει» τα μεγάλα έργα των αυτοκινητοδρόμων Αθήνα- Πάτρα-Πύργος και το τμήμα του ΠΑΘΕ Μαλλιακός – Κλειδί, ενώ «ποντάρει» στο αεροδρόμιο στο Καστέλλι και στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Μεσούσης της εργοληπτικής ανομβρίας, η εισηγμένη έχει αποκτήσει «γερές βάσεις» στους τομείς του περιβάλλοντος, των λατομείων, όπως και των ΑΠΕ. Στο εξωτερικό, η κατασκευαστική «εκτελεί εργασίες» στον Κόλπο και στα Βαλκάνια, και «βλέπει» σημαντικά οφέλη από την κρατικοποίηση της βουλγαρικής Lukoil, με την οποία έχει υπογράψει σύμβαση έργου 65 εκατ. ευρώ.
Στα 2,5 δισ. ευρώ διαμορφώνεται η ανεκτέλεστη κατασκευαστική δραστηριότητα της J&P Άβαξ με τα έργα της Ελλάδας και του εξωτερικού να αντιπροσωπεύουν το 33% και 67%, αντιστοίχως. Ο όμιλος έχει, επίσης, μειοδοτήσει σε διαγωνισμούς για έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στο εξωτερικό, κυρίως στην Κύπρο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Πολωνία, συνολικής αξίας περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Οι προς υπογραφή συμβάσεις αυξάνουν το ανεκτέλεστο της J&P Άβαξ στα 3 δισ. ευρώ και αφορούν οδικό έργο στην Βαρσοβία, τον αυτοκινητόδρομο Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς στην Κύπρο, συνολικής αξίας 272 εκατ. ευρώ, μονάδες παραγωγής ενέργειας στην Κύπρο, αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ, όπως και λιμενικά έργα στην Λάρνακα, το Άμπου Ντάμπι και την Τρίπολη της Λιβυής.
Παράλληλα, ο κατασκευαστικός όμιλος ετοιμάζεται, κατά τη φετινή χρήση, να προσθέσει στη φαρέτρα του νέες δραστηριότητες, όπως η ενέργεια και το facility management, αλλά και νέες συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ο τρίτος κατασκευαστικός κολοσσός της χώρας, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εμφανίζει κατασκευαστικό ανεκτέλεστο, ύψους 2,1 δισ. ευρώ, από το οποίο το 1/3 αφορά έργα στο εξωτερικό και δη στην Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια. Η διοίκηση της εισηγμένης, όπως έγινε γνωστό, κατά την πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση, έκρινε σκόπιμο να μη συνεχίσει, μέχρι να παρέλθει η κρίση, τα projects σε Ρωσία και Ουκρανία. Οι επενδύσεις, όμως, ύψους 130 εκατ. ευρώ, που διατηρεί η εισηγμένη στη Βουλγαρία εξελίσσονται κανονικά. Πέραν των κατασκευών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δραστηριοποιείται στον κλάδο παραγωγής ενέργειας, της αξιοποίησης ακινήτων real estate και των παραχωρήσεων – αυτό/συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Η Μηχανική παρουσιάζει ανεκτέλεστο περίπου 240 εκατ. ευρώ, ενώ ο κύριος όγκος του επενδυτικού προγράμματός της κατανέμεται στη Ρωσία, τη Βουλγαρία, την Ουκρανία, Αίγυπτο και Λευκορωσία, όπου αναπτύσσει πολυτελή οικιστικά συγκροτήματα και εμπορικά κέντρα.
Όσον αφορά τις μικρότερες κατασκευαστικές, η ΑΕΓΕΚ που το τελευταίο διάστημα εμφανίζει σημαντικά σημάδια ανάκαμψης διαθέτει ανεκτέλεστο, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1 δισ. ευρώ αφορά έργα που έχει αναλάβει ή που πρόκειται να υπογραφούν.
Η Intrakat παρουσιάζει ανεκτέλεστο κατασκευών, αξίας 375 εκατ. ευρώ, έχει θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την είσοδό της στην αγορά διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνει στα δημόσια και αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, όπως και σε αυτά της ενέργειας και των φωτοβολταϊκών.
Η θυγατρική της J&P Άβαξ, Αθηνά διαθέτει προς εκτέλεση έργα αξίας 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αφορά έργα στο εξωτερικό. Η κατασκευαστική που συμμετέχει στα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα Μαλιακός-Κλειδί και Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα πρόσφατα κατέθεσε αίτηση για πτυχία της εβδόμης εργοληπτικής τάξης.
ΑΝΕΚΤΕΛΕΣΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΕΡΓΩΝ
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: 4,5 δισ. ευρώ
J&P Άβαξ: 3 δισ. ευρώ
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 2,1 δισ. ευρώ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ: 240 εκατ. ευρώ
ΑΕΓΕΚ: 1,5 δισ. ευρώ
ΙΝΤΡΑΚΑΤ: 375 εκατ. ευρώ
ΒΙΟΤΕΡ: 247 εκατ. ευρώ
ΑΘΗΝΑ: 600 εκατ. ευρώ
ΕΔΡΑΣΗ ΨΑΛΛΙΔΑΣ: 180 εκατ. ευρώ
ΜΟΧΛΟΣ: 126 εκατ. ευρώ