14:13 08/09
Mega deal 17 δισ. δολ. μεταξύ SpaceX και EchoStar
Το deal αφορά στην αγορά φάσματος και είναι μεταξύ μεγαλύτερων συμφωνιών φέτος.
Του Κώστα Νάνου
Μεγάλη πτώση της τάξεως του 20% στην εμπορευματική κίνηση της Αδριατικής σε σχέση με πέρυσι, «απειλεί» το τρίτο κρίσιμο τρίμηνο των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών
Όπως εκτιμούν στο Capital.gr παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοΐας, η μείωση φέτος το καλοκαίρι στην κίνηση εμπορευμάτων με φορτηγά είναι σημαντική και αυτό συνιστά μια εξέλιξη που θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο τα ήδη επιβαρημένα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών. Μια πτώση της κίνησης που κατά κύριο λόγο αποδίδεται στη διεθνή οικονομική κρίση.
Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι μεγάλο ποσοστό του κύκλου εργασιών των εταιρειών όπου σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά το 50% και της κερδοφορίας τους προέρχεται από την περιοχή της Αδριατικής, οι επιπτώσεις αναμένονται να είναι ιδιαίτερα σημαντικές.
Τα τελευταία εξάλλου τρία χρόνια -όπως καταγράφεται και στην φετινή έκθεση της XRTC για την ελληνική ακτοπλοΐα- παρατηρείται μια σταθερή μείωση στην επιβατική κίνηση. Από το 2006 που βρίσκονται οι μέγιστες τιμές η συνολική ζήτηση μειώνεται. Τόσο η Αγκώνα όσο και η Βενετία παρουσιάζουν σημαντικές μειώσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια σε αντίθεση με το Μπρίντεζι που το 2008 άρχισε να εμφανίζει σημαντική αύξηση. Η αύξηση αυτή σχετίζεται άμεσα με την εποχιακή καλοκαιρινή περίοδο καθώς τόσο η κίνηση των αυτοκινήτων όσο και των λεωφορείων είναι αισθητά βελτιωμένη με την πρώτη να τετραπλασιάζεται σε σχέση με το 2007 και τη δεύτερη σχεδόν να διπλασιάζεται.
Σε επίπεδο εμπορευματικής ζήτησης μετά από μία σημαντική κάμψη το 2005 σε σχέση με το 2004 της τάξης του 20%, παρατηρείται μία σταδιακή ανάκαμψη χωρίς να έχουμε φτάσει ακόμα τα επίπεδα του 2004. Η ζήτηση των τεσσάρων αυτών λιμένων δεν εμφανίζει ιδιαίτερες διακυμάνσεις.
Το μεγαλύτερο μέρος πάντως του ανταγωνισμού εστιάζεται στον προορισμό της Αγκώνα που συγκεντρώνει τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και στα τέσσερα επίπεδα ζήτησης(επιβάτες, φορτηγά, αυτοκίνητα και λεωφορεία). Ακολουθούν, η Βενετία και το Μπάρι, ενώ το Μπρίντεζι παρουσιάζεται ως ο λιγότερο δημοφιλής προορισμός.
Στην αγορά της Αδριατικής δραστηριοποιούνται η Attica μέσω της Superfast και της Blue Star Ferries και οι κρητικές εταιρείες Μινωικές Γραμμές και ΑΝΕΚ. Μια άλλη ελληνική εταιρεία με σημαντική δραστηριότητα στη συγκεκριμένη αγορά είναι η μη εισηγμένη Agoudimos Lines συμφερόντων Μίμη Αγούδημου.
Σε ότι αφορά τα μερίδια αγοράς που κατέχουν οι εταιρείες σε σχέση με το σύνολο της αγοράς, η Attica εξακολουθεί να έχει δεσπόζουσα θέση τόσο στους επιβάτες όσο και στα φορτηγά με 29% και 35% αντίστοιχα, ακολουθούμενη από τις Μινωικές Γραμμές(23% για επιβάτες και 20% για φορτηγά) και ANEK(18% για επιβάτες και 20% για φορτηγά). Μόνο στην περίπτωση των αυτοκινήτων η αγορά εμφανίζεται μοιρασμένη μεταξύ των τριών αυτών παικτών με 26% για τις Μινωικές, 24% για την Attica και 20% για την ANEK. Στην περιοχή της Αδριατικής δραστηριοποιείται και η HSW με πλοία RO/RO στη γραμμή Κόρινθος-Βενετία.
Εταιρεία
|
Αγκώνα
|
Βενετία
|
Μπάρι
|
Μπρίντεζι
|
AGOUDIMOS LINES
|
|
|
þ
|
þ
|
ANEK LINES
|
þ
|
þ
|
|
|
ATTICA GROUP
|
þ
|
|
þ
|
|
MINOAN LINES
|
þ
|
þ
|
|
|