Του Κώστα Νάνου
Σε κλοιό ασφυκτικών πιέσεων βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα με φόντο το ζημιογόνο τρίμηνο για όλες τις εταιρείες του κλάδου εξαιτίας της πτώσης που εμφανίζει η κίνηση φορτίων και επιβατών σε Αδριατική και Αιγαίο. Την ίδια ώρα, τα τραπεζικά χρέη που βαραίνουν τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Παρά το μειωμένο κόστος καυσίμων σε σχέση με πέρυσι, οι οικονομικές ζημιές διευρύνονται για τους μικρούς και τους ισχυρούς της ακτοπλοΐας, ενώ το «φάντασμα» των κατασχέσεων πλοίων πλανάται πάνω από το Αιγαίο.
Η ΑΝΕΚ όπως και η Attica Group, που συνιστούν το ισχυρό δίδυμο της ακτοπλοΐας εμφάνισαν διογκωμένες ζημίες σε σχέση με πέρυσι: 14,9 εκατ. ευρώ και 14,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Για τις Μινωικές Γραμμές οι ζημίες τριμήνου διαμορφώθηκαν στα 4 εκατ. ευρώ, για την Hellenic Seaways σε 8 εκατ. ευρώ και για την Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου σε 4,1 εκατ. ευρώ. Η ΣΑΟΣ Ferries που συμπληρώνει την ομάδα των εισηγμένων, στέκεται στην κόψη του ξυραφιού, έχοντας υπαχθεί στο άρθρο 99, ενώ με την πλάτη στον τοίχο αντιμετωπίζοντας την απειλή των κατασχέσεων πλοίων,
φέρεται να βρίσκεται και η GA Ferries.
Η μείωση στο μεταφορικό έργο στις γραµµές της Βόρειας Αδριατικής (Αγκώνα και Βενετία) εξαιτίας της οικονοµικής ύφεσης, αλλά και η πτώση της επιβατικής κίνησης στη γραμμή Ηράκλειο-Πειραιάς, επηρέασε τα αποτελέσματα των Μινωικών Γραμμών που κατέγραψαν ζημίες, έστω και αν υπήρξε βελτίωση σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008. Η κρητική εταιρεία εμφάνισε ζημίες 4 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 7,78 εκατ. ευρώ το περυσινό πρώτο τρίμηνο, με τα έσοδα να μειώνονται στα 33,5 εκατ. ευρώ από 40,9 εκατ. ευρώ.
Η χανιώτικη ΑΝΕΚ που μετά την απόκτηση του 33,35% της HSW από τις Μινωικές Γραμμές, κατέστη ο μεγάλος πρωταγωνιστής στο Αιγαίο, εμφάνισε διευρυμένες ζημιές στη διάρκεια των τριών πρώτων μηνών του 2009. Συγκεκριμένα, για την ΑΝΕΚ οι ζημιές μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας διαμορφώθηκαν σε 14,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008 ύψους 10,4 εκατ. ευρώ.
Παρόμοια εικόνα εμφανίζουν και τα ενοποιημένα αποτελέσματα Attica Group, καταγράφοντας ζημίες μετά από φόρους της τάξεως των 14,8 εκατ. στις οποίες όμως περιλαμβάνονται μη επαναλαμβανόμενες ζημίες 4,38 εκατ. ευρώ από χρηματοοικονομικά παράγωγα ασφάλισης κινδύνου για το πετρέλαιο. Στα αντίστοιχα αποτελέσματα του α΄ τριμήνου 2008 που είχαν ανέλθει σε ζημίες 3,02 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνονταν έκτακτα κέρδη 6,32 εκατ. ευρώ από την πώληση τριών πλοίων RoRo.
Το πρώτο τρίμηνο του 2009 επεφύλαξε ζημίες και για την Hellenic Seaways παρά την βελτίωση των αποτελεσμάτων της κατά 2,6 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, στα 8 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι ζημίες της HSW έναντι ζημιών 10,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Ζημιές και για τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου. Στα ενοποιημένα αποτελέσματα της ΝΕΛ τα έσοδα μειώθηκαν στα 4,65 εκατ. ευρώ από 5,44 εκατ. ευρώ με τις ζημίες να αυξάνονται στα 5,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 4,62 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο διάστημα του 2008.