ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 16:02
Του Κώστα Νάνου
Το κρητικό deal με «άρωμα» Ιταλίας για την πώληση του 33,35% της HSW από τις Μινωικές Γραμμές στην ΑΝΕΚ, μπορεί να επισημοποιήθηκε μετά και τις σημερινές υπογραφές (όπως αναφέρεται και σε
επίσημη ανακοίνωση της ΑΝΕΚ) της συμφωνίας από τις δύο πλευρές, ωστόσο κάποιες πτυχές αυτής της εξαγοράς εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστες.
Οι Μινωικές Γραμμές συμφώνησαν με την ΑΝΕΚ -όπως μετέδωσε
την περασμένη εβδομάδα το Capital.gr- στην τμηματική εξόφληση του τιμήματος των 125 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου τριών ετών, χωρίς ωστόσο ο αγοραστής να αποσαφηνίζει με ποιο τρόπο θα πληρώσει το πακέτο μετοχών της HSW.
Μπορεί η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ να φαντάζει ως η επικρατέστερη εκδοχή, έχοντας μάλιστα όπως πληροφορεί η εταιρεία και τη στήριξη τραπεζών σε αυτή την επιχειρηματική κίνηση, ωστόσο άρχισαν ήδη να φουντώνουν τα σενάρια -τα οποία ωστόσο δεν επιβεβαιώνονται- για είσοδο της Hellenic Seaways στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ώστε να αντληθούν τα κεφάλαια που χρειάζονται για την αποπληρωμή. Κάποιοι μάλιστα που σχετίζονται με το επιχειρείν στην ακτοπλοΐα, συνδέουν τη συμφωνία μεταβίβασης του πακέτου μετοχών της HSW, με την είσοδο της εταιρείας στο ελληνικό χρηματιστήριο. Αυτός πάντως ήταν ο στόχος όλων των μεγαλομετόχων που βρέθηκαν την τελευταία δεκαετία στο «τιμόνι» της εταιρείας.
Την ίδια ώρα, ορισμένοι παράγοντες στην αγορά αναρωτιούνται για ποιον λόγο η ΑΝΕΚ της οποίας ηγείται ο Γιάννης Σήφη Βαρδινογιάννης, προχώρησε στην εξαγορά της HSW, από την στιγμή που έτσι και αλλιώς ήλεγχε απόλυτα την εταιρεία, με τις Μινωικές Γραμμές να απέχουν εντελώς από τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Η απάντηση -λένε- πιθανόν βρίσκεται στο περιεχόμενο της συμφωνίας με τις Μινωικές Γραμμές, που μοιάζει να αποτελεί τη σκέπη άλλων επιμέρους συμφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών.
Η ΑΝΕΚ πάντως αποκτά πλέον κυρίαρχο ρόλο στην ελληνική ακτοπλοΐα και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ήταν το μεγάλο στοίχημα για το Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη όταν ανέλαβε προ δεκαετίας περίπου την εταιρεία που βρισκόταν τότε στο περιθώριο του επιχειρηματικού χάρτη. Να επιτευχθεί ο στόχος αυτός ανεξαρτήτου τιμήματος. Και έτσι έγινε. Απέκτησε τον έλεγχο της HSW πληρώνοντας αρκετά υψηλό -όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς- τίμημα και παρά το γεγονός ότι βαραίνουν μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις την ΑΝΕΚ αλλά και την κυπριακή εταιρεία συμμετοχών, Sea Star Capital.
Στον αντίποδα, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η ΑΝΕΚ αγόρασε φθηνά στα 4,8 ευρώ ανά μετοχή το 33,35% της HSW, αφού τον Δεκέμβριο του 2007 είχε πληρώσει στον εφοπλιστή Πάνο Λασκαρίδη 5,75 ευρώ ανά μετοχή για το 34,7% των μετοχών, ωστόσο από το ύψος του τωρινού τιμήματος προκύπτει ότι η κεφαλαιοποίηση τη Hellenic Seaways, ανέρχεται στα 374 εκατ. ευρώ, όταν η κεφαλαιοποίηση των Μινωικών Γραμμών ανέρχεται στα 255 εκατ. ευρώ και της Attica Group στα 322 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, εμφανίζεται υπερδιπλάσια από την ΑΝΕΚ, η κεφαλαιοποίηση της οποίας ανέρχεται στα 140 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, οι Μινωικές Γραμμές μπορεί να συμφώνησαν να εκχωρηθεί το ποσοστό της στρατηγικής συμμετοχής στην HSW, έστω και με τμηματική αποπληρωμή του ποσού, γεγονός που αποδεικνύει ότι η συμμετοχή αυτή είχε πλέον καταστεί «ξένο σώμα», ωστόσο το ερώτημα σε σχέση με το πώς θα χρηματοδοτηθεί η αγορά των πλοίων που πρόκειται να παραλάβει η εταιρεία, αρχής γενομένης τον επόμενο Σεπτέμβριο, παραμένει αναπάντητο.
Το πακέτο μετοχών της HSW αρχικά έμοιαζε να αποτελεί ένα άσσο στο μανίκι του Ναπολιτάνου εφοπλιστή για τη χρηματοδότηση των υπό ναυπήγηση πλοίων των Μινωικών Γραμμών, δεδομένης μάλιστα της γενικότερης άρνησης των τραπεζών να δανείζουν αυτή την εποχή για κατασκευή πλοίων. Ωστόσο παρά την ρευστοποίηση του περιουσιακού στοιχείου της εταιρείας, η τμηματική αποπληρωμή του τιμήματος δεν αποτελεί σαφή απάντηση για το πως θα χρηματοδοτηθεί η αγορά των δύο πλοίων. Το τίμημα που θα αποπληρωθεί σε δόσεις έως το 2012 φτάνει τα 125 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος αγοράς των δύο πλοίων ανέρχεται σε περίπου 280 εκατ. ευρώ.