14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Δημήτρη Παφίλα
Στη σύναψη κοινοπρακτικού δανείου, ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ θα προχωρήσει, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου. Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές που μίλησαν στο Capital.gr η σύναψη του δανείου θα γίνει εντός του τρέχοντος μηνός με
συντονίστρια τράπεζα τη Nova Bank.
Η τελευταία πρόσφατα προχώρησε στη σύσταση ενεχύρου επί των μετοχών (20,86%) του κ. Ιωάννη Αρβανίτη, ενός εκ των βασικών μετόχων της ΝΕΛ. Με το κοινοπρακτικό θα αποπληρωθούν οφειλές 30 εκατ. ευρώ προς τη γαλλική τράπεζα Calyon, ενώ η καθαρή θέση της εταιρείας αναμένεται να ωφεληθεί κατά 60 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η αποπληρωμή των παλαιότερων οφειλών προς τη γαλλική τράπεζα και ομάδα τραπεζών είχε συμφωνηθεί να γίνει σε δυο φάσεις. Ήδη έχουν καταβληθεί 3 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι τις 27 Ιουνίου 2006 θα καταβληθούν μέσω κοινοπρακτικού άλλα 27 εκατ. ευρώ.
Για το 2005, η ΝΕΛ παρουσίασε κύκλο εργασιών 38,8 εκατ. ευρώ έναντι 49,3 εκατ. ευρώ του 2004, και ζημίες 12 εκατ. ευρώ έναντι 7 εκατ. ευρώ του 2004. Οι δε μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της εταιρείας ανέρχονται σε 103 εκατ. ευρώ, αλλά όπως προαναφέρθηκε έχει επέλθει διακανονισμός.
Διαφορά ακτοπλοϊκών – υπουργείου
Ωστόσο, η διοίκηση της ΝΕΛ – όπως και οι υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες – είναι προβληματισμένες από την στάση του Υπουργείου Ναυτιλίας, ύστερα από το τελευταίο κάλεσμα της Ένωσης Εφοπλιστών προκειμένου να απελευθερωθεί πλήρως (δρομολόγια, φόροι ) η ελληνική ακτοπλοΐα.
Το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει ο κ. Κεφαλογιάννης είναι πασιφανές. Αν δεν προσέλθουν οι ακτοπλοϊκές για τα δρομολόγια, τότε πρέπει είτε να επιδοτήσει τις γραμμές, είτε να αλλάξει το νόμο.
Επίσης, σύμφωνα με τα ισχύοντα δεν μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα. Και η βασική διαφορά Υπουργείου – Ακτοπλόων είναι η εφαρμογή του κοινοτικού νόμου, ο οποίος ορίζει σαφώς ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες είναι ελεύθερες να δρομολογούν πλοία, όπου επιθυμούν.
Για τις δε άγονες γραμμές, το κράτος διατηρεί το δικαίωμα να τις επιδοτεί. Η διοίκηση της ΝΕΛ αναφέρει ως επιτυχημένο παράδειγμα απελευθέρωσης τη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης, όπου η «κόντρα» της με την Ηellenic SeaWays απέφερε οφέλη στους επιβάτες και ειδικότερα αφενός φθηνότερα εισιτήρια (10 ευρώ) και αφετέρου νεώτερα πλοία.
Με την πρόσφατη, όμως, διένεξη, τόσο τα δρομολόγια εσωτερικού, όσο και της χειμερινής περιόδου βρίσκονται στον «αέρα», καθώς οι ακτοπλοϊκές δεν έχουν καταθέσει ενδιαφέρον στις προσκλήσεις του υπουργείου.
Οι περισσότεροι παράγοντες μιλούν ανοικτά πλέον για «έλλειψη επικοινωνίας» και περιμένουν – τι άλλο – είτε να φθάσουν οι εξελίξεις σε αδιέξοδο, είτε να δοθεί λύση με παρέμβαση του πρωθυπουργού.