Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Απρ-2009 02:40

    Ο επιμένων εξάγει... ελληνικά

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Νίκου Β. Τσίτσα
     
    Τη «στροφή» των καταναλωτών παγκοσμίως προς περισσότερο ασφαλή και αυθεντικά προϊόντα επιδιώκουν να εκμεταλλευθούν οι εγχώριες επιχειρήσεις τροφίμων στηριζόμενες στα μοναδικά προϊόντα που παράγει η ελληνική φύση. «Όπλο» η μεσογειακή διατροφή που στηριζόμενη στο ελαιόλαδο, γνώρισε μια πρωτόγνωρη αποδοχή από το διεθνές καταναλωτικό κοινό κυρίως για την ποιότητα των προϊόντων που τη συνθέτουν και των θετικών αποτελεσμάτων που επιφέρουν στην ποιότητα ζωής των καταναλωτών.

    Στην Ελλάδα περισσότεροι από 10 εκατ. επισκέπτες–τουρίστες ετησίως αποτελούν μία σημαντική αγορά για τα τοπικά προϊόντα και ειδικά για τα τρόφιμα και τα ποτά. Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια οι εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων διατροφής συνολικά, παρουσίασαν αύξηση. Αυτό οφείλεται κυρίως στην εξωστρεφή ελληνική επιχειρηματική δραστηριότητα που διέκρινε στις αγορές του εξωτερικού την ευκαιρία για την προώθηση της αναγνωρισιμότητας των ελληνικών προϊόντων ως κύριων συστατικών μιας ισορροπημένης διατροφής η οποία συμβάλλει στη μακροβιότητα, αποτελώντας τη βάση της μεσογειακής δίαιτας. 

    Στη συγκεκριμένη κατεύθυνση επικουρικά λειτούργησε η πρωτοβουλία «Κέρασμα» (www.kerasma.gr) στοχεύοντας στη συνδυασμένη προβολή ελληνικών προϊόντων και τουρισμού μέσα από την πλούσια ελληνική κουζίνα. Τα παραδοσιακά προϊόντα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής παράδοσης και χαρακτηρίζονται στις περισσότερες περιπτώσεις από ποιότητα και μοναδικότητα. Τα πιο σημαντικά ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα είναι ή ελιά- το ελαιόλαδο, το μέλι, η μαστίχα, ο κροκός, το ούζο και η φέτα.

    Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών οι ελληνικές εξαγωγές το 2008 παρουσίασαν αύξηση κατά 1,1% σε σχέση με το 2007. Από τις κατηγορίες στις οποίες θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και τοπικά, παραδοσιακά  προϊόντα παρατηρήθηκαν τα εξής: μείωση κατά 10,8% στις εξαγωγές ελαίων και φυτικών λιπών, στα γαλακτοκομικά μείωση κατά 12,3%, ενώ στα τυροκομικά παρατηρήθηκε αύξηση κατά 14,2%, και στις εξαγωγές σπόρων και ελαιωδών καρπών σημειώθηκε αύξηση 52%! 

    Μία στοχευμένη πολιτική στην παραγωγή τοπικών και παραδοσιακών προϊόντων για τη χώρα μας θα είχε ως βασικό «εργαλείο» υλοποίησης την ανάπτυξη του αγροτουρισμού, ο οποίος βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο. 

    Σε αντίθεση με την Ιταλία όπου ο θεσμός λειτουργεί τα τελευταία 50 χρόνια και αποδίδει καρπούς αφού οι τουρίστες από το εξωτερικό που κάνουν αγροτουρισμό στη γείτονα χώρα, με την επιστροφή στην πατρίδα τους αναζητούν τα προϊόντα που δοκίμασαν κατά τις διακοπές τους. Το Ιταλικό κράτος έχει αναπτύξει ουσιαστικές πολιτικές στήριξης των αγροτουριστικών μονάδων οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση των εξαγωγών ιταλικών παραδοσιακών προϊόντων (π.χ. προσούτο).

    Αν και η οικονομική κρίση αναμένεται να επιφέρει μείωση των ελληνικών εξαγωγών, υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες παράγουν προϊόντα τα οποία στηρίζονται στην παράδοση και στην αγνότητα των ελληνικών πρώτων υλών και διαθέτουν μια επιθετική εξαγωγική πολιτική.
     
    Creta Farm
     
    Οι Κρητικοί κατέχουν τα πρωτεία στο συγκεκριμένο τομέα αφού κατάφεραν να δημιουργήσουν επιχειρηματικές μονάδες παραγωγής προϊόντων διατροφής που στηρίζονται στη μοναδικότητα των κρητικών πρώτων υλών. Φωτεινό παράδειγμα κρητικής ευρηματικότητας τα προϊόντα της Creta Farm. Οι αδερφοί Δομαζάκη δημιούργησαν αλλαντικά με βάση το ελαιόλαδο, τα γνωστά προϊόντα Εν Ελλάδι. Με ένα πρωτοποριακό μοντέλο συνεργασίας, δημιουργούν joint venture με σημαντικές εταιρείες που διαθέτουν εγκαταστάσεις παραγωγής και διαθέτουν μεγάλο δίκτυο διανομής στη χώρα τους και η Creta Farm παρέχει την τεχνογνωσία παραγωγής των κατοχυρωμένων προϊόντων. Το 2007 σε συνεργασία με τη Clemens Investments LLC δημιούργησαν την Creta Farm USA η οποία σήμερα «τρέχει» με δεκαπλάσιους ρυθμούς από αυτούς που είχε προϋπολογίσει η εταιρεία. Τα προϊόντα Εν Ελλάδι βρίσκονται στα ράφια περισσότερων από 300 καταστημάτων συμπεριλαμβανομένων πέντε μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ των ΗΠΑ. Πρόσφατα η εταιρεία με το ίδιο μοντέλο επεκτάθηκε στην αγορά της Ισπανίας ενώ μέσα στο 2009 θα ανακοινώσει την είσοδό της σε μία ακόμη αγορά της κεντρικής Ευρώπης. Στόχος της διοίκησης της εταιρείας είναι μέσα στην επόμενη δεκαετία τα προϊόντα Εν Ελλάδι να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο και να ανοίξουν τις αγορές και για άλλα ελληνικά προϊόντα (φέτα, ελαιόλαδο κτλ).

    Gaea – Γαία
     
    Η εταιρεία "Gaea" ("Γαία"), ιδρύθηκε το 1995 προσφέροντας μία μεγάλη γκάμα από παραδοσιακά, αυθεντικά και απολύτως φυσικά προϊόντα, χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα ή άλλες χρωστικές ουσίες, προσπαθώντας να καλύψει την έλλειψη αυθεντικών επώνυμων ελληνικών παραδοσιακών τροφίμων υψηλής ποιότητας.

    Εκτιμάται ότι ο τζίρος της εταιρείας θα αγγίξει τα 20 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2010. Προϊόντα της βρίσκονται ήδη στις αγορές της Αγγλίας, της Γερμανίας, των ΗΠΑ, της Νορβηγίας, της Δανίας και της Σουηδίας. Παρουσία έχει επίσης στην Ελβετία, την Κίνα, την Κύπρο, την Πολωνία, τη Σλοβενία και τη Γαλλία. Ανακοίνωσε πρόσφατα την κυκλοφορία του πρώτου κλιματικά ουδέτερου (carbon neutral) ελαιόλαδου στον κόσμο. Σήμερα η εταιρεία πραγματοποιεί το 82% του συνολικού τζίρου της από τις εξαγωγές ενώ το 2009 ετοιμάζεται να  κάνει άνοιγμα σε νέες αγορές όπως η Ρουμανία, η Ιταλία κ.ά.
     
    Κρητών άρτος
     
    Μία ακόμη κρητική εταιρεία στοχεύει με επιτυχία στις αγορές του εξωτερικού. Η «Κρητών Άρτος Α.Ε.» είναι εταιρεία παραγωγής παραδοσιακών κρητικών αρτοσκευασμάτων. Ειδικότερα ασχολείται με κρητικά παξιμάδια και βουτήματα τα οποία είναι εδώ και μια δεκαετία προϊόν προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης. Τα προϊόντα της Κρητών Άρτος έχουν τοποθετηθεί σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα (Carrefour Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος, Δ Μασούτης, Ατλάντικ, Σκλαβενίτης κλπ), ενώ το 30% και πλέον του κύκλου εργασιών της αφορά πωλήσεις εκτός Ελλάδος σε χώρες όπως Αμερική, Γερμανία, Αυστραλία κ.α. Στόχος της εταιρείας είναι να δημιουργήσει «Kρητικές γωνιές» σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντός και εκτός συνόρων ως το 2012 με σκοπό οι εξαγωγές να καταλάβουν τα επόμενα έξι χρόνια το 50% του τζίρου της. Από τις 10/2 η εταιρεία εντάχθηκε στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών. 

    Κορρές φυσικά προϊόντα –Κρόκος Κοζάνης 
     
    Ο κρόκος (ή σαφράν ) είναι το πολυτιμότερο και ακριβότερο καρύκευμα στον κόσμο. Ο κρόκος της Κοζάνης έχει γίνει αποδεκτός παγκοσμίως ως προϊόν υψηλής ποιότητος. Σύμφωνα με νόμο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κρόκος Κοζάνης έχει επισήμως καθιερωθεί ως γνήσιο ελληνικό προϊόν, και έτσι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που έχει το δικαίωμα να το παράγει. Στην εταιρεία Προϊόντα Κρόκου Κοζάνης Α.Ε.Β.Ε, συμμετέχει η εταιρία Κορρές Φυσικά Προϊόντα με ποσοστό  45%. 

    Η εταιρεία Προϊόντα Κρόκου Κοζάνης έχει την αντιπροσώπευση και εμπορική προώθηση του κρόκου ή της ελληνικής ζαφοράς (saffron) Κοζάνης χύμα ή συσκευασμένου παγκοσμίως με εξαίρεση την Ελλάδα, καθώς και την παραγωγή και προώθηση προϊόντων και ροφημάτων με χρήση ή ανάμειξη του φυτού. Πριν από δέκα χρόνια η Ελλάδα και συγκεκριμένα η Κοζάνη παρήγαγε 12 τόνους κρόκου, τον οποίο εξήγαγε σε όλες τις ηπείρους. Η παραγωγή μειώθηκε με τα χρόνια στους 2,5, ενώ ο στόχος είναι να αυξηθεί στους 10 τόνους μέχρι το 2010. Σήμερα το Ιράν παράγει 300 τόνους σαφράν, η Ινδία 4 τόνους, Ισπανία 400 κιλά και η Ιταλία 200 κιλά.

    Στο τέλος του περασμένου χρόνου παρουσιάστηκαν τέσσερα νέα προϊόντα από τον Αναγκαστικό Συνεταιρισμό Κροκοπαραγωγών Κοζάνης σε συνεργασία με την Κορρές Φυσικά Προϊόντα τα οποία είναι  μία σειρά ροφημάτων με Κρόκο Κοζάνης βιολογικής καλλιέργειας και απευθύνονται αποκλειστικά στη διεθνή αγορά. Αυτά είναι το βιολογικό μεσογειακό ρόφημα με κρόκο Κοζάνης και δενδρολίβανο, το βιολογικό θερμαντικό ρόφημα με κρόκο Κοζάνης και καρυκεύματα, το βιολογικό μαύρο τσάι με κρόκο Κοζάνης και λεμόνι και το βιολογικό παραδοσιακό ρόφημα με κρόκο Κοζάνης και μέλι. Σημειώνεται ότι η εταιρεία Κορρές Φυσικά Προϊόντα κατέχει μοναδική θέση στην αγορά με 500 καινοτόμα προϊόντα από βότανα (φαρμακευτικά και καλλυντικά) διαθέτοντας παρουσία σε 5,600 φαρμακεία στην Ελλάδα και σε 30 χώρες (σε 2,500 σημεία επιλεκτικής διανομής) μεταξύ των οποίων και 29 καταστήματα Κορρές, 3 στην Ελλάδα και 26 στο εξωτερικό.  
     
    Mastiha shop
     
    Η εταιρεία Mediterra AE εδρεύει στη Χίο, και δημιουργήθηκε το 2002 από την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου με σκοπό την ανάπτυξη των καταστημάτων mastihashop και την παραγωγή προϊόντων μαστίχας. Είναι ο διανομέας της μαστίχας Χίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η μαστίχα προέρχεται από τη ρητίνη του φλοιού του μαστιχόδεντρου. Είναι αποκλειστικά ελληνικό προϊόν, γιατί παρ΄ ότι το μαστιχόδεντρο φυτρώνει σε πολλά μέρη, «δακρύζει» μόνο στο νησί της Χίου. Με την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου της περιόδου 2008-2011, προβλέπεται να παραχθούν 200 νέα προϊόντα για τις ανάγκες όλων των εταιρικών business units (mastihashop, mastihatherapy, cultura mediterra) με στόχο τη διάθεσή τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
    ΤΥΡΑΣ – Όλυμπος
     
    Η γνωστή γαλακτοβιομηχανία των αδερφών Σαράντη  στα τέλη του 2008 ανακοίνωσε την πρόθεσή της είναι κατά τη διάρκεια του 2009 να τοποθετήσει 13 κωδικούς γιαουρτιών «Όλυμπος» σε σούπερ μάρκετ της αγοράς των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Απώτερος στόχος της εταιρείας είναι να διπλασιάσει το ανωτέρω ποσοστό καθιερώνοντας τα γιαούρτια Όλυμπος σε ένα σημαντικό τμήμα της αμερικανικής αγοράς. Πέραν όμως από τις ΗΠΑ, στα πλάνα της είναι να στραφεί και στη Ρωσία με εξαγωγές, που όμως θα υλοποιηθούν σε δεύτερο χρόνο. Στις προτεραιότητές της βρίσκεται σήμερα η αγορά των ΗΠΑ, καθώς και η ενίσχυση των εξαγωγών σε Αγγλία, Ιταλία και Γερμανία.
     
      

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ