«Οι καταναλωτές είναι πολύ φοβισμένοι λόγω της κρίσης και οι δαπάνες τους έχουν περισταλεί. Στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, η κατανάλωση στις αγορές που δραστηριοποιούμαστε αγγίζει το 25%, αν και μεγάλο μέρος οφείλεται στη μείωση των αποθεμάτων των σουπερμάρκετ που από την πλευρά τους αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες σε συνεννόηση με τους μεγάλους προμηθευτές τους για μείωση τιμών μέσω προσφορών προς τους καταναλωτές».
Η Σαράντης, ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους στην αγορά των καταναλωτικών προϊόντων σε Ελλάδα και Ν.Α. Ευρώπη, είναι από χθες η πρώτη εταιρεία του ελληνικού χρηματιστηρίου που προχώρησε στην ανακοίνωση σαφούς guidance για την επίπτωση που εκτιμά πως θα έχει η διεθνής κρίση στην πορεία των οικονομικών της μεγεθών το 2009.
Ο κ. Κωνσταντίνος Ροζακέας, οικονομικός διευθυντής της Σαράντης, περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στις αγορές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος λόγω της συγκράτησης της κατανάλωσης αλλά και τις διολίσθησης των νομισμάτων στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης όπου διαθέτει παρουσία. Αν και, όπως τόνισε, ο όμιλος θα μπορούσε να ισχυριστεί πως δεν διαθέτει επαρκή ορατότητα για την διατύπωση προβλέψεων, εντούτοις έγκαιρα διατύπωσε την εκτίμηση πως ο κύκλος εργασιών στο τέλος του 2009 αναμένεται να υποχωρήσει κατά 15,2% έναντι του 2008 (στα 220 εκατ. ευρώ έναντι 259,37 εκατ. ευρώ), τα EBITDA μειωμένα κατά 32% (στα 25,50 εκατ. ευρώ από 37,51 εκατ. ευρώ) και τα κέρδη μετά φόρων κατά 41,9% (στα 15 εκατ. ευρώ από 25,3 εκατ. ευρώ).
Αντίξοο είναι το περιβάλλον σε επίπεδο νομισμάτων στις χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος, με αποτέλεσμα να αναμένεται υποχώρηση 10% στις πωλήσεις λόγω των συναλλαγματικών επιπτώσεων η οποία υπολογίζεται από τον όμιλο σε μεγέθη της τάξης του 17%. Την πίεση στη διολίσθηση των νομισμάτων στις αγορές της Α. Ευρώπης, αναμένεται να αντισταθμίσει η προς τα πάνω αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής του ομίλου που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή τον προσεχή Μάιο.
Αντίστοιχα, στην εγχώρια αγορά, η πρόβλεψη της εταιρείας κάνει λόγο για πτώση 10%-15% στο σύνολο των αγορών του ομίλου.
Μειωμένα έσοδα αναμένονται και από την συνεργασία με την Estee Lauder, που για το 2009 εκτιμάται πως θα συνεισφέρει 6,1 εκατ. ευρώ στις πωλήσεις του ομίλου, από 6,9 εκατ. ευρώ το 2008 και 8,6 εκατ. ευρώ το 2007.
Πρωταρχικό στόχο για τη διοίκηση της Σαράντης εν μέσω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης θα αποτελέσει η οργανική ανάπτυξη των βασικών δραστηριοτήτων και η έμφαση στα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα του.
«Θα επιδιώξουμε με κάθε τρόπο να διατηρήσουμε και ει δυνατόν να αυξήσουμε τα μερίδια που κατέχουμε στις αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε και παράλληλα θα προστατεύσουμε τις ταμειακές ροές του ομίλου με την μη αύξηση του δανεισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ροζακέας.
Την ανακοίνωση του guidance για το 2009 ακολούθησε η υποχώρηση της μετοχής της Σαράντης χθες που έκλεισε στα 2,45 ευρώ (-6,49%).
Νίκος Χρυσικόπουλος