Του Κώστα Νάνου
Συμπίεση κερδών και ζημίες επεφύλαξε η χρονιά που πέρασε στις εταιρείες της ακτοπλοΐας, κυρίως λόγω της πρωτοφανούς αύξησης των τιμών του πετρελαίου.
Εξαιτίας αυτής της ανόδου σε δυσθεώρητα ύψη των λειτουργικών εξόδων των πλοίων, οι εταιρείες είδαν τα κέρδη της περασμένης χρήσης να εξανεμίζονται ή στην καλύτερη περίπτωση να «ψαλιδίζονται».
Με κέρδη της τάξεως των 2 εκατ. ευρώ, έναντι όμως 10,5 εκατ. ευρώ το 2007 έκλεισε η χρονιά για τις Μινωικές Γραμμές. Μια χρονιά όπου το κόστος καυσίμων για την εταιρεία ήταν αυξημένο κατά 20 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, φτάνοντας τα 76,8 εκατ. ευρώ.
Τα κέρδη επηρεάστηκαν αρνητικά και από το έκτακτο κόστος ύψους 1,1 εκατ. ευρώ που αφορά αναπόσβεστο υπόλοιπο αναδιοργάνωσης των δανείων της εταιρείας και τα οποία αποπληρώθηκαν το 2008.
Ρεκόρ πάντως κατέγραψαν τα έσοδα των Μινωικών Γραμμών που ανήλθαν σε 213,6 εκατ. ευρώ, όντας τα υψηλότερα από ιδρύσεως της εταιρείας. Η αύξηση κατά 9,2% σε σχέση με το 2007 οφείλεται κυρίως στην αύξηση του μεταφορικού έργου της εταιρείας στην αγορά της Βόρειας Αδριατικής.
Η μεγάλη διαφοροποίηση στα μεγέθη του ομίλου σε σχέση με τα μεγέθη της μητρικής εταιρείας (3,3 εκατ. ευρώ το 2008 έναντι 16,3 εκατ. το 2007) οφείλεται στην Hellenic Seaways, τα καθαρά αποτελέσματα της οποίας κατέγραψαν σημαντική πτώση. “Βουτιά” κατέγραψαν τα καθαρά κέρδη της HSW τα οποία ανήλθαν σε 10,7 εκατ. ευρώ το 2008, έναντι 10,7 εκατ. ευρώ το 2007.
Το αντίπαλο δέος στην Κρήτη, η χανιώτικη ΑΝΕΚ παρά την αύξηση εσόδων κατέγραψε ζημιές έναντι κερδών το 2007. Η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου σε πρωτοφανή επίπεδα κατά τη διάρκεια του 2008 ήταν ο βασικός λόγος που μετέτρεψε τα κέρδη της τάξεως των 13,6 εκατ. ευρώ το 2007, σε ζημίες ποσού 3,5 εκατ. ευρώ το 2008. Αντίθετη πορεία κατέγραψαν τα έσοδα της εταιρείας που ανήλθαν σε 252,1 εκατ. ευρώ, έναντι 232,2 εκατ. ευρώ το 2007, παρουσιάζοντας αύξηση 8,5%.
Παρά όμως την μείωση κερδών η εταιρεία κατάφερε το 2008 να αυξήσει τα μερίδια αγοράς της στις γραμμές της Κρήτης, ενώ στις γραμμές της βόρειας Ιταλίας όπου δραστηριοποιείται διατηρήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Έτσι, με λιγότερα συνολικά πραγματοποιηθέντα ταξίδια κατά 2,5% σε σύγκριση με το 2007 η εταιρεία διακίνησε 23% περισσότερους επιβάτες, 14% περισσότερα Ι.Χ. αυτοκίνητα και 6% περισσότερα φορτηγά.
Μειωμένη κερδοφορία εμφάνισε και ο όμιλος της Attica Group. Τα κέρδη μετά φόρων της εταιρείας ανήλθαν στα 22,2 εκατ. ευρώ τη χρονιά που πέρασε, έναντι 61,7 εκατ. ευρώ το 2007. Στα κέρδη βέβαια του 2008 περιλαμβάνονται έκτακτα κέρδη 9,65 εκατ. ευρώ από την πώληση τεσσάρων πλοίων RoRo, ενώ το 2007 είχαν επίσης συμπεριληφθεί έκτακτα κέρδη από την πώληση του Superfast X και την ρευστοποίηση του πακέτου μετοχών των Μινωικών Γραμμών. Σημαντικά επηρεασμένα από την αύξηση των τιμών καυσίμων ήταν τα αποτελέσματα του ομίλου, καθώς το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων ήταν αυξημένο κατά 30,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2007.