Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μπορεί η Μηχανική να «κατεβάζει ταχύτητες» αναγκαστικά λόγω κρίσης, δεν αναστέλλει όμως κανένα από τα έργα της που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ οι χαμηλές δανειακές υποχρεώσεις που εμφανίζει, της επιτρέπουν να τοποθετείται αισιόδοξα απέναντι στην κρίση και να προσβλέπει σε σημαντικά οφέλη όταν βελτιωθεί το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον.
«Η κρίση δεν θα πρέπει να αποτελέσει εμπόδιο για τον όμιλο και για το λόγο αυτό προχωρούμε σε όλα τα project που έχουμε αναλάβει. Με τον τρόπο αυτό, όταν βελτιωθεί η κατάσταση, θα έχουμε τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις νέες συνθήκες που θα δημιουργηθούν», τονίζει στο Capital.gr
η Μελίνα Εμφιετζόγλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Μηχανικής.
Σήμερα οι επενδύσεις του ομίλου στον κατασκευαστικό τομέα ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων στο εξωτερικό. «Εξαιτίας των ποικίλων και εν πολλοίς ανυπέρβλητων γραφειοκρατικών εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι επενδύσεις στην Ελλάδα, προτιμούμε να επενδύουμε τα κεφάλαιά μας στο εξωτερικό. Γιʼ αυτό δεν συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς για την ανάληψη έργων Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)» εξηγεί η κα Εμφιετζόγλου.
Τα projects της Μηχανικής σε Ουκρανία, Ρωσία, Βουλγαρία, Αίγυπτο και Λευκορωσία συνεχίζονται κανονικά, με το ρυθμό, όμως, των πωλήσεων να έχει υποχωρήσει. Παράλληλα, με την αρνητική οικονομική συγκυρία να έχει μειώσει σημαντικά το κόστος εργασίας και των πρώτων υλών, η πολυεθνική τεχνική εταιρεία έχει προχωρήσει σε επαναδιαπραγμάτευση ορισμένων όρων των συμβολαίων της.
Στη Ρωσία, η θυγατρική της Μηχανικής διαθέτει εννέα ακίνητα στη Μόσχα, το κτιριακό συγκρότημα «Μέγας Αλέξανδρος», τα κτίρια διαμερισμάτων «Ήρα», «Αφροδίτη», «Δήμητρα» και «Melina Towers», τον πύργο διαμερισμάτων «Όλυμπος», τα οικιστικά συγκροτήματα «Αθηνά» και «Ελλάδα», και τον πύργο γραφείων «Απόλλων». Από αυτά, τα 8 είναι με συμφωνίες lease διάρκειας 99 ετών, ενώ το οικιστικό συγκρότημα «Ελλάδα» ανήκει στην θυγατρική της εισηγμένης.
Σύμφωνα με το διεθνή εκτιμητικό οίκο Cushman & Wakefield, η τιμή απόκτησης των παραπάνω εκτάσεων ανέρχεται περίπου στα 87 εκατ. ευρώ, ενώ η τρέχουσα εκτιμώμενη αξία διαμορφώνεται στα περίπου 306,8 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με την παραθαλάσσια έκταση 200 στρεμμάτων στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, ύψους 194 εκατ. ευρώ, όπου θα δημιουργηθεί πρότυπο συγκρότημα πολλαπλών χρήσεων, η Μηχανική επιδιώκει να αξιοποιήσει, σταδιακά, περίπου 40 στρέμματα.
Πάντως η κατασκευαστική εταιρεία δεν παύει να εξετάζει αξιόλογες ευκαιρίες για αγορά εκτάσεων στην Ελλάδα «όπου θα μπορούσαν να κατασκευαστούν μικρού μεγέθους σπίτια 60 έως 100 τ.μ. ακόμη και σε τουριστικές περιοχές» σημειώνει.
Ενέργεια
Ποντάροντας έγκαιρα στο «χαρτί» της ενέργειας,
η Μηχανική υπήρξε η πρώτη ελληνική εταιρεία που κατασκεύασε το 2001 το πρώτο ιδιωτικό υδροηλεκτρικό έργο, ισχύος 4.0 MW, στο Νομό Άρτας και από το Νοέμβριο του 2003 έχει προχωρήσει στην εμπορική διάθεση του ρεύματος στον ΔΕΣΜΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας).
Το ύψος των υδροηλεκτρικών σταθμών της Μηχανικής στην Άρτα, την Ευρυτανία και τη Δράμα (ΥΗΣ) ανέρχεται στα 269 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τον ΥΗΣ στον Άγιο Νικόλαο Άρτας, ισχύος 93MW, η εταιρεία εκτιμά πως, μέχρι το τέλος του 2009, θα έχει αποκτήσει την άδεια παραγωγής ρεύματος (είχε λάβει στο παρελθόν, αλλά ακυρώθηκε λόγω ασάφειας στο Χωροταξικό Σχέδιο).
«Ο συγκεκριμένος σταθμός είναι κομβικής σημασίας, όχι μόνο, λόγω της μεγάλης ισχύος του, αλλά και επειδή βρίσκεται κοντά στον αγωγό που συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Ιταλία. Έτσι, η ηλεκτρική ενέργεια που περισσεύει θα πωλείται στη γείτονα χώρα. Ένα ακόμη πλεονέκτημα των πράσινων αναπτυξιακών έργων είναι ότι είναι επιδοτούμενα», επισημαίνει η κα Εμφιετζόγλου.
Μετά το καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσει η επένδυση, ισχύος 5,4 MW, στο Ν. Ευρυτανίας, δεδομένου ότι η εταιρεία έχει αποκτήσει την άδεια παραγωγής.
Ερωτηθείσα για την πορεία της εταιρείας, ενόψει και της ανακοίνωσης των οικονομικών μεγεθών αυτή την εβδομάδα (στις 26/3), η επικεφαλής του ομίλου τόνισε πως το ύψος του μερίσματος, συγκριτικά με τη προηγούμενη χρήση, θα είναι χαμηλότερο αλλά «το μέρισμα της επόμενης χρήσης θα είναι πολύ καλύτερο», για να συμπληρώσει πως «πριν ξεσπάσει η κρίση, ξένοι επενδυτές κατείχαν μερίδιο 46%, το οποίο είχαν αγοράσει προς 9 ευρώ ανά μετοχή. Σήμερα η τιμή της μετοχής, που διαμορφώνεται στο περίπου ένα ευρώ (1,22), είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Γι΄ αυτό αυξήσαμε το ποσοστό των ιδίων μετοχών στο 26%».