Κίνηση ουσίας ή κίνηση αντιπερισπασμού; Η Aegean Airlines, πριν από ακριβώς μια εβδομάδα, ξάφνιασε την επιχειρηματική κοινότητα, καταθέτοντας πρόταση εξαγοράς της Ο.Α. Τα δεδομένα είχαν αλλάξει δραματικά. Έπειτα από την πάροδο 15 και πλέον ετών, φάνταζε ολοένα και πιο πιθανή η αναβίωση μιας νέας, ισχυρής Ολυμπιακής.
Η φρενήρης ανάπτυξη στο εσωτερικό και εξωτερικό δίκτυο, σε συνδυασμό με τις υποχρεώσεις που συνεπαγόταν η «ιλιγγιώδης» παραγγελία 27 νέων αεροσκαφών Airbus A320/1, ύψους 1,5 δισ. δολ., άρχισαν να επαναπροσδιορίζουν πολλές από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Οι σκέψεις πολλές και εντεινόμενες, ύστερα και από την μετακίνηση ιδρυτικών στελεχών της εταιρείας στη «νέα Ολυμπιακή», κάτι το οποίο σήμαινε ότι το νέο τοπίο ορίζεται σε ευθέως ανταγωνιστικούς όρους.
«Μήλον της έριδος» τα δρομολόγια εξωτερικού

Επιδίωξη της Aegean Airlines αποτελεί η ενίσχυση του δικτύου στο εξωτερικό, καθώς τα νέα αεροσκάφη που έχει προμηθευτεί και συνεχίζει να προμηθεύεται, θεωρούνται ιδανικά για την κάλυψη αποστάσεων 3-4 ωρών. Αντίθετα, το εσωτερικό δίκτυο έχει σχεδόν καλυφθεί, καθώς οι κυριότερες επαρχιακές πόλεις διαθέτουν απευθείας σύνδεση, είτε με την Αθήνα, είτε με την Θεσσαλονίκη.
Άλλωστε, η Aegean Airlines μειώνει σταδιακά το στόλο των μικρών αεροσκαφών, τύπου Avro, τα οποία μπορούν να προσγειωθούν σε συγκεκριμένα περιφερειακά αεροδρόμια και όχι στο σύνολό τους, αντίθετα με τα ATR της Ο.Α.
Γι’ αυτό το λόγο, η προσφορά της Aegean Airlines για την απόκτηση της Ο.Α. αναφερόταν σε παραχώρηση μεριδίου αγοράς στο εσωτερικό δίκτυο, το οποίο δεν διαθέτει περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης και συνάμα δεν ενδιαφέρει επιχειρησιακά την Aegean, καθώς ο στόλος της είναι διαρθρωμένος για να καλύπτει μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις.
Διακαής «πόθος» της ιδιωτικής εταιρείας αποτελεί η αύξηση των συχνοτήτων στο εξωτερικό δίκτυο, κάτι το οποίο θα υλοποιούνταν, αν απορροφούσε το ενεργητικό των Ολυμπιακών Αερογραμμών, δηλαδή τα δρομολόγια σε Νέα Υόρκη – JFK, Λονδίνο Heathrow και Gatwick, Μιλάνο, Παρίσι, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Βουκουρέστι και Βρυξέλλες.
Η Aegean έχει παραγγείλει συνολικά 27 αεροσκάφη AIRBUS Α320/321, τα οποία θα παραδοθούν σταδιακά ως το 2010. Τα αεροσκάφη αυτά, σε τιμές τιμοκαταλόγου του κατασκευαστή, έχουν ξεπεράσει τα 1,5 δισ. δολάρια, ένα ποσό «ιλιγγιώδες» για μια περιφερειακή εταιρεία.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, στην παρούσα φάση και με δεδομένο το δίκτυό της, η Aegean δεν θα μπορούσε να τα απορροφήσει με τρόπο κερδοφόρο. Ήδη, στη γειτονική Ιταλία, την είχε «πατήσει» η Air One, η οποία προέβη σε μια υπεράριθμη παραγγελία νέων αεροσκαφών, χωρίς να μπορέσει να ανταποκριθεί στις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Πάντως, η Aegean Airlines σκοπεύει να αντικαταστήσει όλα τα Boeing που διαθέτει με τα νέα Airbus, προχωρώντας παράλληλα σε σταδιακή μείωση του στόλου των μικρών αεροσκαφών, τύπου Avro.
Λαμβάνοντας, όμως, τα δρομολόγια (χρονοθυρίδες) της ΟΑ σε σημαντικά αεροδρόμια, η εταιρεία θα αύξανε αυτόματα το μεταφορικό της έργο, αντλώντας σημαντικά μερίδια αγοράς, όχι μόνο από την ενσωμάτωση του μεριδίου της Ο.Α., αλλά «χτυπώντας» τις ξένες αεροπορικές εταιρείες.
«Κληρονομιά» οι διμερείς συμβάσεις με χώρες εκτός Ε.Ε.
Αποκτώντας το σήμα και το δρομολόγια της ΟΑ, η Aegean θα μετατρέπονταν αυτόματα σε εθνικό αερομεταφορέα της Ελλάδας, λαμβάνοντας τις διμερείς συμφωνίες της χώρας με κράτη εκτός της ΕΕ. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η Τουρκία, όπου η Aegean προσπαθεί να εγκαινιάσει, εδώ και χρόνια, δρομολόγια στην Κων/πόλη, αλλά δεν μπορεί.
Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της διμερούς συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας, όπου για να ανοίξουν νέες συχνότητες απαιτείται κοινή έγκριση, με δικαίωμα πρώτης προτίμησης στους κρατικούς αερομεταφορείς, δηλαδή την ΟΑ και την Turkish.
Για πρώτη φορά, η Aegean ξεπέρασε την Ο.Α. σε επιβάτες
Πάντως, στο νέο ανταγωνιστικό τοπίο, η Aegean ξεκινά από «θέση οδηγού», καθώς –για πρώτη φορά– κατάφερε να ξεπεράσει την Ο.Α. σε συνολική επιβατική κίνηση. Η Aegean μετέφερε το 2008 5,9 εκατ. επιβάτες έναντι 5,2 εκατ. επιβατών των Ο.Α.
Στο εσωτερικό δίκτυο, η Aegean κατέχει με διαφορά την πρώτη θέση, ενώ υπολείπεται οριακά στο δίκτυο εξωτερικού. Συγκεκριμένα, στο δίκτυο εξωτερικού, η Aegean κατέγραψε πέρυσι αύξηση ύψους 24%, μεταφέροντας 2,3 εκατομμύρια επιβάτες.
Αντίθετα, οι ΟΑ, ακολουθώντας λανθασμένες επιχειρησιακές κινήσεις, μετέφεραν 2,5 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας μείωση 8,2%.
Διαφορετική είναι η κατάσταση στο εσωτερικό. Στο δίκτυο εσωτερικού, η Aegean Airlines μετέφερε πέρυσι 3,7 εκατομμύρια επιβάτες, επιτυγχάνοντας αύξηση 9% σε σχέση με το 2007. Αντίστοιχα, οι ΟΑ διακίνησαν 2,8 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας κάμψη 13,7%.
Στο θερινό της πρόγραμμα, η Aegean θα λανσάρει νέους προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, το Βερολίνο και η Βενετία.
Ωστόσο -αυτή τη φορά- «απέναντί» της δεν θα έχει μια εταιρεία, με διοίκηση που δρομολογεί «σαραβαλιασμένα» ATR ή μισθωμένα αεροσκάφη αμφίβολης ποιότητας.
Πάντως, η Aegean Airlines οφείλει να διαφυλάξει τα «κεκτημένα», δηλαδή την οργάνωσή και συνέπεια των δρομολογίων της, όντας η πιο δημοφιλής εταιρεία του «Ελ. Βενιζέλος», σύμφωνα με σχετική έρευνα.
Άλλωστε, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι, όταν οι άλλες εταιρείες που προσπάθησαν να ορθοποδήσουν απέναντι στην Ο.Α. έκλειναν (Axon, Galaxy, Hellenic Star, Manos, κ.α.) η Aegean αποτελούσε και αποτελεί τη μοναδική εταιρεία, που όχι μόνο «κοίταξε στα μάτια» την Ο.Α., αλλά κατάφερε να την ξεπεράσει.