21:18 11/09
WSJ: Η Paramount Skydance ετοιμάζει προσφορά εξαγοράς για την Warner Bros. Discovery - Εκτοξεύεται 30% η μετοχή
Η Paramount Skydance προέκυψε πρόσφατα από συγχώνευση.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 18:45
Του Φώτη Φωτεινού
Δύο ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία των αποκλειστικών διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με την MIG και την Swissport για την εξαγορά της Ο.Α., κατατέθηκαν σήμερα δύο προσφορές-έκπληξη.
Στο διαγωνισμό διεκδίκησης της Ο.Α. εισέρχονται δυναμικά, τόσο η Aegean Airlines, όσο και η Chrysler Aviation του Ελληνοαμερικανού Στέλιου Ράπη.
Η Αegean Airlines κατέθεσε προσφορά ύψους 170 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του πτητικού έργου (Ολυμπιακές Αερογραμμές-Πάνθεον) και της τεχνικής βάσης της Ο.Α. Στην προσφορά της, η Aegean κάνει λόγο για εκχώρηση μέρους της δραστηριότητας εσωτερικού, επισημαίνοντας παράλληλα ότι θα μετάσχει στους διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο εσωτερικό της Aegean Airlines, όσο και της "νέας Ο.Α." υπήρχαν αρκετοί υποστηρικτές για την ανάγκη ευρύτερης συνεργασίας ή και συγχώνευσης των δύο εταιρειών, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην κρίση της αεροπορικής βιομηχανίας.
Πάντως, η προσφορά της Aegean Airlines μπορεί να θεωρηθεί και ως "ρελάνς" στην MIG, έπειτα από την μετακίνηση ηγετικών στελεχών της εταιρείας στη "νέα Ολυμπιακή". Στη "νέα Ολυμπιακή" μετακινήθηκαν οι Αντώνης Συμιγδαλάς και Σταύρος Δαλιάκας, οι οποίοι αποτελούσαν ιδρυτικά στελέχη της Aegean.
Αντίστοιχα, η Chrysler Aviation κατέθεσε προσφορά ύψους 210 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του συνόλου του ομίλου της Ο.Α. (πτητικό έργο-επίγεια εξυπηρέτηση-τεχνική βάση). Η Chrysler Aviation, ανήκει στον Ελληνοαμερικανό Στέλιο Ράπη, ο οποίος έχει εμπλακεί και σε παλαιότερους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης της Ο.Α.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση της ΜΙG αφορούσε την απόκτηση του πτητικού έργου και της τεχνικής βάσης της ΟΑ, καλύπτοντας τις ελάχιστες αποτιμήσεις.
Η MIG προσέφερε 45,7 εκατ. ευρώ για την εξαγορά των άυλων περιουσιακών στοιχείων των Ολυμπιακών Αερογραμμών και 60 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του μετοχικού κεφαλαίου της Πάνθεον. Ακόμη, προσέφερε 16,7 εκατ. ευρώ για την τεχνική βάση της Ο.Α., καλύπτοντας την κατ΄ ελάχιστον αποτίμηση.
Από την πλευρά της, η Swissport κάλυπτε την κατ΄ ελάχιστον αποτίμηση της επίγειας εξυπηρέτησης της Ο.Α., ύψους 44,8 εκατ. ευρώ.
Πλέον η κυβέρνηση οφείλει να γνωστοποιήσει αν αποδέχεται τις προσφορές των δύο εταιρειών, γεγονός που θα σημάνει τον επαναπροσδιορισμό του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Αναλυτικά, ο πίνακας προσφορών για την Ο.Α.
Εταιρεία |
Ολυμπιακές Αερογραμμές - Πάνθεον |
Επίγεια εξυπηρέτηση |
Τεχνική βάση |
ΜΙG |
45,7 εκατ. ευρώ για τις ΟΑ + 60 εκατ. ευρώ για την Πάνθεον |
16,7 εκατ. + 5 εκατ. αρχικό μετοχικό κεφάλαιο |
|
Aegean Airlines |
90 εκατ. ευρώ για τις ΟΑ + 60 εκατ. ευρώ για την Πάνθεον |
20 εκατ. ευρώ |
|
Chrysler Aviation |
46 εκατ. ευρώ για τις ΟΑ + 60 εκατ. ευρώ για την Πάνθεον |
49 εκατ. ευρώ |
18 εκατ. ευρώ |
Swissport |
44, 8 εκατ. + 5 εκατ. αρχικό μετοχικό κεφάλαιο |
Τέσσερα κριτήρια για την εξέταση των προσφορών από την κυβέρνηση
Τέσσερα κριτήρια για την εξέταση των δύο νέων προσφορών για την εξαγορά της Ο.Α. θέτει η κυβέρνηση. Το πρώτο είναι ο σεβασμός στο εθνικό δίκαιο, το δεύτερο η εναρμόνιση στις κοινοτικές οδηγίες περί ανταγωνισμού, το τρίτο τα πραγματικά οικονομικά στοιχεία των εταιρειών (κεφαλαιακή επάρκεια) και το τέταρτο η γνωμοδότηση του επιτρόπου παρακολούθησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ελέγχει την όλη διαδικασία.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης -μιλώντας στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
“Είναι καταρχάς θετικό που υπάρχουν περισσότερες προσφορές,. Η κυβέρνηση θα συνεχίσει μέχρι το τέλος της εβδομάδας τις διαπραγματεύσεις με την MIG και τη Swissport που έχουν αποκλειστικό χαρακτήρα και εμείς αυτό θα το σεβαστούμε”.
Παράλληλα, ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε ό,τι “μετά την παρέλευση της προθεσμίας θα εξετάσουμε και τις άλλες προσφορές που κατατέθηκαν, με βάση συγκεκριμένες αρχές: τις προβλέψεις της νομοθεσίας, εθνικής και κοινοτικής για τον ανταγωνισμό, και τα πραγματικά στοιχεία των προσφορών, σε συνδυασμό και με την εισήγηση του επιτρόπου παρακολούθησης της Ε.Ε.
Καταλήγοντας ο κ. Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι “όλα θα πραγματοποιηθούν στο φως της ημέρας, με βάση της αρχές της διαφάνειας”.
Οι πρώτες αντιδράσεις της κυβέρνησης
Νωρίτερα, κυβερνητικοί κύκλοι επισήμαναν ότι “η κυβέρνηση θα σεβαστεί τον αποκλειστικό χαρακτήρα των διαπραγματεύσεων με την MIG και την Swissport”, υπογραμμίζοντας ότι “ξεκινά άμεσα η διαδικασία ελέγχου της κεφαλαιακής επάρκειας και των πηγών χρηματοδότησης των δύο εταιρειών που κατέθεσαν προσφορές”.
Ακόμη, οι ίδιοι κύκλοι σημείωναν ότι την όλη διαδικασία επιβλέπει επίτροπος παρακολούθησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της Ο.Α. ο πρώην υπουργός Μεταφορών και νυν υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, εμμέσως πλην σαφώς είχε αποτρέψει την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Aegean Airlines, σημειώνοντας ότι θα δημιουργηθούν μονοπωλιακές συνθήκες στην εγχώρια αγορά.
Σημειώνεται πως ο κ. Κωστής Χατζηδάκης διαθέτει ακόμα την εξουσιοδότηση της κυβέρνησης για την τύχη του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της Ο.Α.
Η πρόταση της Aegean Airlines
Στην υποβολή πρότασης προχώρησε σήμερα η Aegean Airlines για την εξαγορά των Ολυμπιακών Αερογραμμών και τεχνική βάση της Ο.Α.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η πρόταση της Aegean αφορά:
* τα περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με το πτητικό έργο της Ολυμπιακής ύψους 90 εκ. Ευρώ (ποσό διπλάσιο της ελάχιστης αποτίμησης των συμβούλων του Ελληνικού Δημοσίου)
* τα περιουσιακά στοιχεία της τεχνικής βάσης ύψους 20 εκ. ευρώ.
* Παράλληλα διατίθεται να εξαγοράσει την Πάνθεον στην καθαρή αξία των ιδίων κεφαλαίων της που υπολογίζονται σε 60 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως η Aegean Airlines και οι σύμβουλοί της είναι στην διάθεση του Ελληνικού Δημοσίου για την συζήτηση και διαμόρφωση των κειμένων των αναγκαίων συμφωνιών που θα πρέπει να υπογραφούν.
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως στόχος της Aegean και των μετόχων της είναι η "δημιουργία μίας ισχυρότερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας με το απαραίτητο κρίσιμο μέγεθος, ώστε να μπορεί να σταθεί με ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές στον διεθνή ανταγωνισμό στο πλαίσιο του ενιαίου Ευρωπαϊκού χώρου".
Σε περίπτωση που η πρότασή της Aegean τύχει της αποδοχής του Ελληνικού δημοσίου, η εταιρεία είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει μέρος της δραστηριότητας εσωτερικού, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω ο υπάρχων ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά, στην οποία ήδη αλλωστε έχουν ενταχθεί πρόσφατα νέοι παίκτες. H υποβολή πρότασης για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών παραμένει υποχρέωση της Aegean, σύμφωνα πάντα με την ίδια ανακοίνωση.
Η Aegean δεσμεύεται για την εκτέλεση της συμφωνίας και την ανάληψη του έργου σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από 60 ημέρες από την υπογραφή της τελικής συμφωνίας με το Ελληνικό Δημόσιο. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται εκατοντάδες εκατ. ευρώ λειτουργικών ζημιών, που θα επιβάρυναν το Ελληνικό Δημόσιο, σε περίπτωση ανάληψης του έργου και της ιδιοκτησίας της ΟΑ από άλλον φορέα σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα.
Επίσης, η εισηγμένη σημειώνει πως;
"Το πρόσφατο κύμα συγχωνεύσεων, εξαγορών και αποκρατικοποιήσεων στον ευρωπαϊκό αεροπορικό κλάδο με την δημιουργία εξαιρετικά ισχυρών σχημάτων καθιστά την κίνηση αυτή αναγκαία για την μακροπρόθεσμη διασφάλιση σημαντικής, ποιοτικής, βιώσιμης και ανεξάρτητης εξυπηρέτησης της Ελλάδας και των αναγκών του τουρισμού της στον τομέα αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κίνηση εξωτερικού που αντιπροσωπεύει το 80% του συνόλου της κίνησης των 38 ελληνικών αεροδρομίων, οι δύο κύριες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες αθροιστικά εκπροσωπούν μόλις το 17 % ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον κύριο αερομεταφορέα των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών υπερβαίνει το διπλάσιο.
Η πρόσφατη αποκρατικοποίηση και συγχώνευση της Alitalia με την Air One, εξέλιξη την οποία ακολούθησε η συμμετοχή της Air France στο συγκεκριμένο σχήμα, η εξαγορά της Βελγικής SN Brussels (πρώην Sabena) από την Lufthansa, η αναμενόμενη συγχώνευση της British Airways με την Iberia καθώς και η εξελισσόμενη εξαγορά της Austrian από την Lufthansa καθιστούν προφανή τα πλεονεκτήματα απο την δημιουργία ενός ισχυρότερου ελληνικού σχήματος.
Πεποίθησή μας είναι ότι τόσο οι ανάγκες του ελληνικού τουρισμού, της ελληνικής οικονομίας όσο και οι προσδοκίες των 70.000 ελλήνων μετόχων μας εξυπηρετούνται βέλτιστα με την δημιουργία μίας μεγάλης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας με βασικό πυρήνα την σημερινή AEGEAN. Διαθέτοντας προηγμένη τεχνογνωσία, τον νεότερο στόλο στην περιοχή μας, εξαιρετικό στελεχικό δυναμικό, συμμετοχή σε διεθνείς συμμαχίες, ισχυρή κεφαλαιϊκή διάρθρωση, επιτυχημένη πορεία στον κλάδο, αναγνώριση στο ελληνικό και διεθνές επίπεδο, σε συνδυασμό με την ιστορία και το βάρος του όνοματος της Ολυμπιακής, η νέα Ελληνική αεροπορική εταιρεία μπορεί να δημιουργήσει ένα πραγματικό εθνικό πρωταθλητή".
Ε. Βασιλάκης: “Η Aegean Airlines θα μετονομασθεί σε Ολυμπιακή” (update)
Την πρόθεση του να μετονομάσει την Aegean Airlines σε Ολυμπιακή, στην περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση αποδεχθεί την πρόταση της Aegean, γνωστοποίησε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης.
Ο κ. Βασιλάκης έκανε δηλώσεις σε εκπροσώπους του Τύπου σύμφωνα με τις οποίες:
- Η προσφορά της Aegean έχει σημαντικά πλεονεκτήματα. Πρώτον επειδή η εταιρεία παρέχει ήδη ποιοτικές υπηρεσίες στους καταναλωτές και δεύτερον επειδή έχει οικονομική υγεία.
- Η προσφορά της Aegean αυξάνει σημαντικά το τίμημα και δίνει τη δυνατότητα ανάληψης της δραστηριότητας σε 60 ημέρες
- Η προσφορά δεν θα δημιουργήσει μονοπωλιακή κατάσταση στις αερομεταφορές, καθώς υπάρχουν και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται, όπως η Skyexpress και η Athens Airways. Στο σημείο αυτό ο κ., Βασιλάκης υπογράμμισε πως η ελληνική αεροπορική αγορά είναι ανοικτή στον οποιονδήποτε.
- Σε περίπτωση που γίνει αποδεκτή η πρόταση της Aegean και η εταιρεία αποκτήσει τα στοιχεία ενεργητικού των Ολυμπιακών Αερογραμμών, τότε η Aegean Airlines θα μετονομασθεί σε Ολυμπιακή. “Η Aegean Airlines θα μείνει στις καρδιές μας” σχολίασε ενδεικτικά ο κ. Βασιλάκης.
- Σε ερώτηση για το αν για τον οποιονδήποτε λόγο η ελληνική κυβέρνηση απορρίψει την πρόταση της Aegean, ο κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι “κανένας δεν πρόκειται να απεμπολίσει τα δικαιώματα του”.
- Σε ερώτηση σχετικά με τη συνάντηση που είχε με τον κ. Ανδρέα Βγενόπουλο της MIG, ο κ. Βασιλάκης δεν θέλησε να το σχολιάσει.
- Στο ενδεχόμενο να συγχωνευτούν ή και να συνεργαστούν οι δύο εταιρείες, με την προϋπόθεση πως η MIG θα αποκτήσει την Ο.Α. ο κ. Βασιλάκης υπογράμμισε ότι “αν εκδηλωθεί δημοσίως πρόταση για συνεργασία, τότε θα το εξετάσουμε”.
Νωρίτερα, δημοσίευμα του Reuters ανέφερε πως ο κ. Βασιλάκης επισήμανε πως η προσφορά εξαγοράς της Aegean Airlines για την Ολυμπιακή αποσκοπεί στο σχηματισμό μίας ισχυρής αεροπορικής εταιρείας που θα είναι ικανή να ανταγωνισθεί τους μεγάλους Ευρωπαίους “παίκτες”, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής εισηγμένης, Ευθύμιος Βασιλάκης.
Ο κ. Βασιλάκης επισήμανε πως “η Ελλάδα χρειάζεται ένα ισχυρό αερομεταφορέα, με μεγαλύτερο στόλο και εύρωστη χρηματοπιστωτική διάρθρωση, για να αντιμετωπισθεί με επιτυχία ο ανταγωνισμός τόσο στην Ευρώπη, όσο και διεθνώς”. Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας πως “μπορούμε να έχουμε αναλάβει το project μέσα σε 60 ημέρες”.
Προσφορά ύψους €210 εκατ. για την O.A. από την Chrysler Aviation
Προσφορά ύψους 210 εκατ. ευρώ για τον όμιλο της Ολυμπιακής, κατέθεσε η αεροπορική εταιρεία Chrysler Aviation.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Chrysler Aviation κατέθεσε προσφορά για την εξαγορά του συνόλου του ομίλου της Ολυμπιακής (ΠΑΝΘΕΟΝ, επίγεια εξυπηρέτηση και Τεχνική Βάση), ενώ ανακοίνωσε επίσης ότι θα καταθέσει προσφορά και για την εξαγορά των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων του ομίλου της Ολυμπιακής.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι η Chrysler Aviation δεσμεύεται για την ανασυγκρότηση του ομίλου της Ολυμπιακής και την δημιουργία μίας επιτυχημένης αεροπορικής εταιρείας. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η εταιρεία θα προτείνει στο Ελληνικό Δημόσιο να κρατήσει ποσοστό έως 25%.
"Μια αεροπορική εταιρεία δεν μπορεί να είναι επιτυχημένη χωρίς τους εργαζόμενους, που αποτελούν την κινητήρια δύναμη αυτής. Γι΄ αυτό και θα προτείνουμε το σύνολο των εργαζομένων της νέας Ολυμπιακής να κατέχουν ποσοστό 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Η εταιρεία μας αναμένει επίσημη πρόσκληση για την έναρξη διαπραγματεύσεων, από το Ελληνικό Δημόσιο μετά την οποία θα έρθει σε άμεση επικοινωνία και με τους εργαζομένους της Ολυμπιακής."
Οι δύο προαναφερόμενοι όροι τελούν υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι η Chrysler Aviation σε συνεργασία με τις Boeing, General Electric, Lufthansa Technic USA, Pratt & Whitney, Rolls Royce προσφέρει:
* Περιουσιακά στοιχεία πτητικού έργου 46 εκατ. ευρώ
* Τεχνική Βάση 18 εκατ. ευρώ
* Αγορά μετοχικού κεφαλαίου ΠΑΝΘΕΟΝ 60 εκ. ευρώ
* Επίγεια εξυπηρέτηση 49 εκατ. ευρώ
* Κεφάλαιο κίνησης 37 εκατ. ευρώ
Επιπροσθέτως, αναφέρεται πως θα χρηματοδοτηθούν από πλευράς της εταιρείας η ανανέωση του αεροπορικού υλικού ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι η Chrysler Aviation είναι ιδιωτική αεροπορική εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με έδρα την Καλιφόρνια. Από το 1977 έως και σήμερα παραμένει κερδοφόρα.
Διαβάστε ακόμη:
* Ε. Βασιλάκης: Η Aegean θα μετονομασθεί σε Ολυμπιακή