Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 03-Φεβ-2009 08:45

    Θύμα της κρίσης ο "πλουσιότερος Έλληνας εφοπλιστής"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Κώστα Νάνου 

    «Παγιδευμένος» στην διεθνή πιστωτική κρίση που πλήττει τη ναυτιλία, βρίσκεται ο Γιώργος Οικονόμου, ένας από τους πιο επιτυχημένους Έλληνες εφοπλιστές των τελευταίων ετών. Όταν προ μηνών ο δισεκατομμυριούχος πλοιοκτήτης, που σύμφωνα με την παγκόσμια λίστα του Forbes θεωρείται ο πιο πλούσιος Έλληνας εφοπλιστής, σχολίαζε την πρωτοφανή πτώση των ναύλων στα πλοία ξηρού φορτίου λέγοντας ότι «αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι απλώς μια διόρθωση», σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί το μέγεθος της κρίσης και πως αυτή θα προκαλούσε ένα τόσο ισχυρό πλήγμα στην εταιρεία του.

    Η Dryships (DRYS) με την κεφαλαιοποίηση των 2 και πλέον δισεκατομμυρίων δολαρίων, προτού βέβαια η μετοχή της εταιρείας «βυθιστεί» στην... απαξίωση, καλείται πλέον να αντιμετωπίσει τις πιέσεις τριών μεγάλων τραπεζών για δάνεια συνολικού ύψους 1,4 δισ. δολαρίων.

    Από τα κέρδη στις ζημιές

    Η ανατροπή των δεδομένων για την εταιρεία μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα γίνεται αντιληπτή και από το γεγονός ότι ενώ στις αρχές Νοεμβρίου ανακοίνωσε κέρδη τρίτου τριμήνου 180 εκατ. δολαρίων ή 656 συνολικά εκατ. δολαρίων για το εννεάμηνο, πολύ γρήγορα ακολούθησε η πρόβλεψη περί εμφάνισης τεράστιων ζημιών στο τέταρτο τρίμηνο που μπορούν να ξεπεράσουν τα 430 εκατ. δολάρια.

    Το πρώτο όμως σημάδι της κρίσης για τη ναυτιλιακή αυτή εταιρεία εμφανίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ενημέρωσε την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ότι προχωρά σε αύξηση κεφαλαίου, θέλοντας να αντλήσει περί τα 450 εκατ. και διευκρινίζοντας ότι εάν και εφόσον συγκεντρωνόταν το ποσό αυτό δεν θα μπορούσε και πάλι να εγγυηθεί ότι θα κάλυπτε το σύνολο των δανειακών της υποχρεώσεων.

    Αυτή τη στιγμή η εταιρεία βρίσκεται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες που συμμετέχουν στα δάνεια της Dryships, σε μία προσπάθεια να βρεθεί η χρυσή τομή ώστε να προχωρήσουν στην αναδιάρθρωση των δανείων. Είναι ξεκάθαρο ότι οι τράπεζες θα ζητήσουν περαιτέρω εξασφαλίσεις για τα δάνεια αυτά, ενώ παράλληλα εκτιμάται πως θα θέσουν περιοριστικούς όρους ως προς το επιχειρησιακό σκέλος της εταιρείας.

    Μπήκε στο κλαμπ των πιο πλούσιων ανθρώπων του κόσμου 

    Μπορεί από το 1986 ο Γιώργος Οικονόμου να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στο χώρο της ναυτιλίας έχοντας δική του εταιρεία την Cardiff Marine, μια εταιρεία με σταθερή μέχρι σήμερα παρουσία στο χώρο των φορτηγών κυρίως πλοίων, ωστόσο το μεγάλο άλμα έγινε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, οπότε και ο εφοπλιστής κατάφερε να μπει στο κλαμπ των πιο πλούσιων εφοπλιστών του κόσμου.

    Στις αρχές του 2005 η Dryships, που είχε δημιουργηθεί ένα χρόνο πριν, μπαίνει στο αμερικανικό χρηματιστήριο και εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις πολύ καλές συγκυρίες στο παγκόσμιο εμπόριο. Στη δημόσια εγγραφή της εταιρείας καταφέρνει να συγκεντρώσει περί τα 270 εκατ. δολάρια, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό που αρχικά ζητούσε, επενδύοντας όλα τα κεφάλαια για την αγορά νέων φορτηγών πλοίων.

    Η περιπέτεια με τις τράπεζες

    Ο Γιώργος Οικονόμου γρήγορα κατάφερε να αναρριχηθεί στην κορυφή της πυραμίδας των πιο πλούσιων εφοπλιστών, αλλά η κρίση στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου έπληξε σοβαρά την οικονομική θέση της εταιρείας. Η κρίση βρήκε την εταιρεία να έχει σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων σε φορτηγά πλοία που μέσα σε ελάχιστο χρόνο έχασαν πάνω από το 70% περίπου της αξίας τους. Κάπου εκεί άρχισε η περιπέτεια με τις τράπεζες.
    Η εταιρεία σήμερα διαθέτει έναν στόλο που αποτελείται από 43 φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, εκ των οποίων τα 21 είναι ναυλωμένα με συμβόλαια μακράς διάρκειας. Τα υπόλοιπα πλοία δραστηριοποιούνται στη spot αγορά. 

    Παράλληλα, η Dryships έχει εισέλθει και στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων με την εξαγορά της Ocean Rig. Οι συνθήκες όμως που επικρατούν διεθνώς με την πιστωτική κρίση και την αδυναμία  ανάπτυξης στον ενεργειακό τομέα, είναι πολύ πιθανό να εξωθήσουν την εταιρεία στην ακύρωση δύο από τα τέσσερα συνολικά πλοία γεωτρήσεων,  τύπου “Ultra Deep Water”, που έχει παραγγείλει.

    Απώλειες 95% καταγράφει η αξία της μετοχής 

    Η είδηση για τις πιέσεις από τις τράπεζες όσον αφορά τα δάνεια συνεχίζει να κλονίζει την μετοχή της Dryships που χθες έκανε νέα «βουτιά» 26,24%. Οι απώλειες της τιμής ξεπερνούν πράγματι κάθε προηγούμενο. Από τα υψηλά έτους των 116 δολαρίων έκλεισε χθες το βράδυ στα 4,89 δολάρια στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, καταγράφοντας τρομακτικές απώλειες που φτάνουν το 95%. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης η τιμή της μετοχής γνώρισε και χαμηλότερα επίπεδα, φτάνοντας στα 4,70 δολάρια ανά μετοχή.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ