Του Κώστα Νάνου
Στο παιχνίδι της διεκδίκησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της Θεσσαλονίκης είναι πολύ πιθανό να ξαναμπεί η Cosco, μετά
το "ναυάγιο" της συμφωνίας ανάμεσα στον ΟΛΘ και τη Hutchison. Όπως ανακοινώθηκε επίσημα από τη διοίκηση του ΟΛΘ, η κοινοπραξία της Hutchison απέσυρε το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΘ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το εναλλακτικό σχέδιο της κυβέρνησης για το ΣΕΜΠΟ της συμπρωτεύουσας φέρει το διακριτικό τίτλο Cosco και θεωρείται θέμα χρόνου να ενεργοποιηθεί. Έστω και αν δύσκολα θα αποτραπεί το πλήγμα στην εικόνα της κυβέρνησης, από τον κίνδυνο κατάρρευσης του πολυδιαφημισμένου μεταρρυθμιστικού της σχεδίου για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών.
Το ενδιαφέρον, πάντως, της Cosco και για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θεωρείται δεδομένο, αφού συμμετείχε στο σχετικό διαγωνισμό προσφέροντας, όμως, σαφώς χαμηλότερο από τη Hutchison τίμημα.
Αυτό ακριβώς το πολύ υψηλό τίμημα των Κινέζων της Hutchison σε σχέση με τις υπόλοιπες προσφορές των εταιρειών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό για την πολυετή παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης, καθώς και η γενικότερη απροθυμία των τραπεζών -εν μέσω κρίσης- για χρηματοδοτήσεις επενδύσεων, φαίνεται ότι έβαλε "βόμβα" στα θεμέλια της συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Μπορεί βέβαια μέχρι την τελευταία στιγμή η Hutchison να διαβεβαίωνε ότι το ενδιαφέρον της για το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων παρέμενε αμείωτο, ωστόσο το νέο κείμενο της σύμβασης που είχε αποστείλει στον ΟΛΘ και το οποίο περιελάμβανε νέους όρους και απαιτήσεις, είχε προκαλέσει έντονο προβληματισμό στη διοίκηση του λιμένος της συμπρωτεύουσας.
Σαφής ένδειξη ύπαρξης προβλημάτων στη χρηματοδότηση της επιχειρηματικής αυτής συμφωνίας αποτελεί η πληροφόρηση ότι η Hutchison είχε θέσει θέματα που αφορούσαν τον επαναπροσδιορισμό στο ύψος των καταβαλλόμενων προκαταβολών και των τραπεζικών εγγυήσεων. Παράλληλα, όμως, η εταιρεία είχε θέσει ζητήματα που σχετίζονταν με την εφαρμογή του σχεδίου ασφαλείας του λιμανιού.
Στο "μικροσκόπιο" είχε βάλει εκ νέου τους όρους για την περίπτωση εκείνη κατά την οποία θα κληθεί να αναλάβει η ίδια το έργο της ασφάλειας, αν και εφόσον δεν εκτελεστεί το έργο μέσω συμπράξεων του Δημοσίου με ιδιώτες(ΣΔΙΤ).