Του Κώστα Νάνου
Εκτός Αιγαίου πρόκειται να ξεσπάσει η επόμενη μεγάλη "ναυμαχία" της ακτοπλοΐας. Παρά την κάμψη εσόδων που εμφάνιζε τα τελευταία χρόνια, η Αδριατική θεωρείται φαβορί για να αποτελέσει και πάλι πεδίο σκληρών μαχών, στο όνομα της επικράτησης του πιο ισχυρού.
Παρόντος του Ιταλού εφοπλιστή Γκριμάλντι, η Αδριατική απέκτησε ξανά νέο ενδιαφέρον, με τις εταιρείες να δείχνουν έτοιμες να πάρουν θέσεις μάχης για την υπεράσπιση των κεκτημένων τους στην "πίτα" της αγοράς.
Μια αγορά πάντως που δείχνει να είναι στατική, χωρίς άλλα περιθώρια ανάπτυξης, δικαιολογώντας απόλυτα τη φράση που χρησιμοποίησε Έλληνας ακτοπλόος μιλώντας στο Capital.gr, για να περιγράψει το σημερινό “status quo” στην περιοχή. "Οι ισορροπίες δυνάμεων σήμερα στην Αδριατική, είναι ισορροπίες τρόμου", ανέφερε χαρακτηριστικά, εννοώντας ότι η ισχυροποίηση μιας εταιρείας σημαίνει, αυτόματα, αποδυνάμωση μιας άλλης. Η ανάπτυξη για κάθε εταιρεία στην αγορά της Αδριατικής μπορεί να γίνει μόνο εις βάρος κάποιας άλλης εταιρείας.
"Συνεπώς, καμία εταιρεία δεν πρόκειται να μείνει απαθής στις κινήσεις των υπολοίπων. Εάν ο ένας φέρει και άλλα πλοία, θα φέρουν και οι άλλοι", συμπλήρωσε με νόημα ο ίδιος.
Παρ΄ όλο, λοιπόν, που τα τελευταία χρόνια, λόγω της κάμψης που εμφάνιζε η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, οι Έλληνες ακτοπλόοι προχωρούσαν στην αποδρομολόγηση κάποιων πλοίων από την περιοχή, η παρουσία Γκριμάλντι μέσω των Μινωικών Γραμμών τάραξε τα νερά της Αδριατικής.
Με κυρίαρχο το Ναπολιτάνο εφοπλιστή, μετά την ολοκλήρωση της δημόσια πρότασης, το σχέδιο για την ενίσχυση του στόλου της κρητικής εταιρείας με δύο πλοία, που θα δρομολογηθούν στις γραμμές της Αδριατικής, ξεκίνησε ήδη να υλοποιείται. Το πρώτο από τα δύο νέα πλοία θα παραληφθεί εντός του 2009, ενώ μέχρι τα μέσα περίπου του 2010 αναμένεται να παραλάβει και το δεύτερο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο. Μάλιστα, μετά τη γραμμή της Ανκόνα στην οποία θα δρομολογηθούν τα δύο αυτά πλοία, σειρά προτεραιότητας για ανανέωση πλοίων έχει ήδη πάρει η Βενετία με την προσθήκη επίσης δύο νέας τεχνολογίας πλοία με μεγάλης χωρητικότητας γκαράζ.
Το αντίπαλο δέος στη μάχη της Αδριατικής συνιστά η Attica Group. Η εταιρεία έχει προχωρήσει στην αγορά δύο πλοίων, το ένα εκ των οποίων έχει ήδη δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι, ενώ το δεύτερο θα παραληφθεί εντός του 2009. Μάλιστα, η εταιρεία ήδη επεξεργάζεται σχέδιο για την αγορά ενός ή δύο ακόμη πλοίων.
Το μεγάλο, όμως, ερώτημα, στη μάχη που πρόκειται σύντομα να ξεσπάσει, αποτελεί η ΑΝΕΚ, ο τρίτος ισχυρός πόλος που δραστηριοποιείται στην περιοχή. Η χανιώτικη εταιρεία που ελέγχεται από τη Sea Star Capital, παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις, τηρώντας όμως στάση αναμονής μέχρι στιγμής.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι μήλον της έριδος ανάμεσα στις εταιρείες αποτελεί, βασικά, η διακίνηση των φορτίων. Αυτός είναι, εξάλλου και ο λόγος, που οι εταιρείες έχουν στραφεί στην απόκτηση πλοίων με γκαράζ πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας.