Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Στο επίκεντρο των αντιδράσεων περιβαλλοντικών, πολιτιστικών και εμπορικών συλλόγων, κατοίκων των περιοχών με τις οποίες γειτνιάζουν, αλλά και της... γραφειοκρατίας, έχουν βρεθεί το τελευταίο διάστημα τρία από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας που αυτή την περίοδο είτε κατασκευάζονται είτε λειτουργούν ήδη.
Το Golden Hall της Lamda Development, το εμπορικό κέντρο της Μ. Βωβός στο Βοτανικό και το αντίστοιχο της κοινοπραξίας Acropole Χαραγκιώνης – Sonae Sierra στο Γαλάτσι προκάλεσαν αντιδράσεις από τοπικούς φορείς επικαλούμενοι, μεταξύ άλλων, επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, επιβάρυνση των οικιστικών συνθηκών και ραγδαία αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου.
Λίγα 24ωρα μετά την επίσημη λειτουργία του Golden Hall, του νέου εμπορικού κέντρου της Lamda Developmet στο Μαρούσι, ανακοινώθηκε πως απορρίφθηκε από την επιτροπή αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), η αίτηση περιβαλλοντικών, πολιτιστικών και εμπορικών συλλόγων καθώς και κατοίκων του Αμαρουσίου και του Χαλανδρίου που ζητούσαν να παγώσουν οι εργασίες κατασκευής του εμπορικού κέντρου και να ανασταλεί η έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Η επιτροπή αναστολών απέρριψε τους λόγους αναστολής σχετικά με το κατασκευαστικό τμήμα, δεδομένου ότι από τις 21/4/08 που υποβλήθηκε η αίτηση, οι εργασίες είχαν ήδη εκτελεστεί, ενώ έκρινε ότι δεν υπάρχει λόγος για χορήγηση αναστολής και για τις υπόλοιπες προσβαλλόμενες πράξεις.
Δεν συνέβη το ίδιο με το εμπορικό κέντρο της Μ. Βωβός στο Βοτανικό. Οι εργασίες ανέγερσης του νέου mall της εταιρείας στο Βοτανικό σταμάτησαν προσωρινά, έπειτα από αίτηση που υπέβαλλαν στο τμήμα αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας κάτοικοι της περιοχής, περιβαλλοντικές οργανώσεις και η επιτροπή πολιτών για τη διάσωση του Ελαιώνα.
Η εισηγμένη αιτήθηκε την αναστολή διαπραγμάτευσης των μετοχών της στο Χ.Α. μέχρι και την Παρασκευή 12/12,
αναφέροντας πως «πιθανή αναστολή στη συνέχιση των οικοδομικών εργασιών δημιουργεί, πέραν των αμφιβολιών για την ολοκλήρωση αυτού του θεμελιώδους έργου για την εταιρεία και πιθανή εμπλοκή στο κοινοπρακτικό δάνειο των 125 εκατ. ευρώ το οποίο έχει λάβει και στο οποίο υπάρχει όρος ότι αναβολή πέραν των 2 μηνών στην συνέχιση των εργασιών μπορεί να οδηγήσει σε καταγγελία της σύμβασης». Η διοίκηση της Βωβός ανέφερε πως «παραμένει θετική για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου ενόψει της άμεσης οριστικής απόφασης του ΣτΕ και δεν αναμένει αλλαγή του χρονοδιαγράμματος περάτωσης του project λόγω του ότι η κατασκευή του προχώρησε έως τώρα με ταχύτερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους».
Δυσκολίες όπως υπάρχουν και στη δημιουργία του εμπορικού κέντρου συνολικής επιφανείας 38.500 τ.μ. που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Acropole Χαραγκιώνης-Sonae Sierra στο κλειστό των ολυμπιακών εγκαταστάσεων στο Γαλάτσι. Η κοινοπραξία που κέρδισε το σχετικό διαγωνισμό για την εμπορική εκμετάλλευση του ακινήτου για 40 χρόνια, με δικαίωμα εξαετούς παράτασης σχεδιάζει να πραγματοποιήσει επένδυση ύψους 80 εκατ. ευρώ, ωστόσο, οι σχετικές εργασίες καθυστερούν, λόγω της γραφειοκρατίας αλλά και των αντιδράσεων από τοπικούς φορείς της περιοχής.
Σχετικά με το θέμα, ο Tiago Eiró, εκπρόσωπος της Park Avenue S.A. (της κοινοπραξίας των Acropole-Χαραγκιώνης / Sonae Sierra) δήλωσε στο Capital.gr πως «αποκτήσαμε τα δικαιώματα για την εκμετάλλευση του Ολυμπιακού Συγκροτήματος στο Γαλάτσι, για τα επόμενα 40 χρόνια, νόμιμα, μετά από διαγωνισμό που διενήργησαν τα Ολυμπιακά Ακίνητα. Έχουμε υποβάλει όλα τα απαραίτητα έγγραφα τόσο στα Ολυμπιακά Ακίνητα, όσο στις αρμόδιες αρχές και στην παρούσα φάση αναμένουμε την έγκριση των αδειών. Η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα αφορά τη διαδικασία της αδειοδότησης, η οποία είναι πολύ γραφειοκρατική. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι είναι θέμα χρόνου να αποκτήσουμε τις άδειες. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2009 έτσι, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010».
Να σημειωθεί, τέλος, πως η συμφωνία της REDS με την La Societe Generale Immobilliere Espagne (LSGIE) για την κατασκευή εμπορικού κέντρου σε ακίνητο 320 στρεμμάτων της εισηγμένης στην Κάντζα ναυάγησε καθώς δεν εξασφαλίστηκαν οι απαιτούμενες άδειες.