Του Κώστα Νάνου
Στην τελική ευθεία μπαίνει το σχέδιο Γκριμάλντι -μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης- για τη στρατηγική ανάπτυξης των Μινωικών Γραμμών στην Αδριατική, με την παραλαβή εντός του 2009 του πρώτου από τα δύο νέα πλοία που θα ενισχύσουν τον στόλο της εταιρείας.
Περίπου έξι μήνες αργότερα (το αργότερο μέχρι την Άνοιξη του 2010), πρόκειται -σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας- να παραληφθεί και το δεύτερο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο των Μινωικών Γραμμών.
Τα δύο αυτά νέας τεχνολογίας πλοία πρόκειται να αποτελέσουν τους “διάδοχους” των "Ευρώπη Παλάς" και "Ολύμπια Παλάς", που σήμερα είναι δρομολογημένα στη γραμμή της Ανκόνα.
Η ειδοποιός διαφορά των δύο αυτών πλοίων -πάνω στην οποία βασίζεται και η φιλοσοφία του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι -είναι τα μεγαλύτερης χωρητικότητας γκαράζ που διαθέτουν με σκοπό τη διακίνηση περισσότερων φορτίων με χαμηλότερο κόστος. Αυτό είναι το πεδίο όπου θα αναπτυχθούν οι επόμενες σκληρές μάχες μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη θάλασσα της Αδριατικής.
Άλλωστε, μετά τη γραμμή της Ανκόνα σειρά προτεραιότητας για ανανέωση πλοίων έχει ήδη πάρει η Βενετία με την προσθήκη επίσης δύο νέας τεχνολογίας πλοία με μεγάλης χωρητικότητας γκαράζ.
Ο λόγος που οι δύο αυτές εμπορικές γραμμές (Ανκόνα και Βενετία) έχουν μαγνητίσει το βλέμμα του ισχυρού άνδρα των Μινωικών Γραμμών, έχει να κάνει με το γεγονός ότι αποτελούν το «φιλέτο» της Αδριατικής.

Η συνολική αξία των δύο γραμμών της Βόρειας Αδριατικής ανέρχεται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ, όταν στις γραμμές της Νότιας Αδριατικής(Μπάρι, Πρίντεζι), τα έσοδα κυμαίνονται μεταξύ 100-150 εκατ. ευρώ.
Το σκεπτικό λοιπόν της νέας στρατηγικής που ο Ναπολιτάνος εφοπλιστής θέλει να θέσει σε εφαρμογή, βασίζεται στο γεγονός ότι τα μερίδια αγοράς που κατέχουν οι Μινωικές Γραμμές στις γραμμές της Βόρειας Αδριατικής είναι ήδη μεγάλα. Συγκεκριμένα, κατέχει το 39% των επιβατών, το 42,5% των Ι.Χ. και των 34% των φορτηγών που διακινούνται μέσω των γραμμών αυτών.
Εκείνο δηλαδή στο οποίο προσβλέπει η εταιρεία δεν είναι η αύξηση των μεριδίων της, αλλά η κερδοφορία στις γραμμές. Για να γίνουν κερδοφόρες αυτό που χρειάζεται είναι η εκμετάλλευση πλοίων με μεγαλύτερης χωρητικότητας γκαράζ.
Κι αυτό γιατί στα νέας γενιάς πλοία η κατανάλωση καυσίμων θα είναι χαμηλότερη αλλά εξαιτίας του επιπλέον όγκου τους, τα κόστη θα κινούνται στα ίδια περίπου επίπεδα με σήμερα, με το μεταφορικό όμως έργο πολύ μεγαλύτερο. Όπερ σημαίνει αυξημένα έσοδα με τα ίδια κόστη.