Του Φώτη Φωτεινού
Με το μεγάλο ερώτημα να παραμένει η «άγνωστη ευρωπαϊκή εταιρεία» που εκδήλωσε ενδιαφέρον (και) για τους τρεις διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης του ομίλου της ΟΑ (ακούγονται ονόματα, όπως της Air France – KLM μέχρι της Ryanair), αλλά και των 5-7 funds που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς, συνεχίζεται η δεύτερη φάση των τριών διαγωνιστικών διαδικασιών της ΟΑ.
Εντός τεσσάρων εβδομάδων, οι υποψήφιοι επενδυτές θα καταθέσουν τις αρχικές τους προσφορές, αφού πρώτα λάβουν από το ελληνικό Δημόσιο τα εμπιστευτικά εταιρικά στοιχεία του ομίλου της Ολυμπιακής.
Ουσιαστικά, τώρα ξεκινά η «πραγματική φάση» του διαγωνισμού, ενώ οι υποψήφιοι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να συστήσουν κοινοπραξίες.
Μετά την κατάθεση των αρχικών προσφορών, ακολουθούν οι τελικές – δεσμευτικές προσφορές, με την ανακήρυξη των αναδόχων και για τις 3 εταιρείες, μέχρι τα τέλη του έτους.
H Qatar Airways προβάδισμα για το πτητικό κομμάτι
Για την Πάνθεον – Ολυμπιακές Αερογραμμές συνεχίζουν οι Athens Airways, Chrysler Aviation, Fouad AL Ghanim Group, MyAir, Quatar Airways, Sky Europe, Sky One και 5 fund.
Athens Airways: Ιδιαίτερα φιλόδοξη εμφανίζεται η νεοσύστατη εταιρεία Αthens Airways, η οποία ιδρύθηκε εφέτος από τον κ. Σάκη Ανδριανόπουλο. Ο κ. Ανδριανόπουλος είναι ιδρυτής και γενικός διευθυντής της εταιρείας Helesi-«Ελληνική Βιομηχανία Περιβαλλοντικών Συστημάτων». Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από τέσσερα αεροσκάφη τύπου τζετ, ERJ-145 της Embraer. Οι προγραμματισμένες πτήσεις της Athens Airways θα ξεκινήσουν το Γενάρη του 2009.
Chrysler Aviation: Ιδιωτική αεροπορική εταιρεία charters και jets, με έδρα την Καλιφόρνια, συμφερόντων του ελληνοαμερικανού Στέλιου Ράπη. Η εταιρεία συμμετείχε και σε παλαιότερους διαγωνισμούς της ΟΑ, όπως το 2000.
Fouad Al Ghanim Group: Όμιλος του Κουβέιτ που έχει στην ιδιοκτησία του, μεταξύ άλλων, την Gainjet Aviation. Πρόκειται για εταιρεία με πολυτελή jet, η οποία διεξάγει πτήσεις (και) στην Ευρώπη, ενώ στην ιστοσελίδα της φιγουράρει η Σαντορίνη.
MyAir: Ιταλική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους. Διαθέτοντας μικρό στόλο, η εταιρεία πραγματοποιεί πτήσεις στην Ευρώπη, συνδέοντας την Ιταλία με 13 προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας.
Qatar Airways: Η βασική αεροπορική εταιρεία του Κατάρ. Υπάρχον στόλος 63 αεροσκάφη, 182 αεροσκάφη υπό παραγγελία. Στόχος το 2013 να πετά με 110 αεροσκάφη. Προσωπικό 10.000 στη μητρική, 4.500 στις θυγατρικές.
Sky Europe: Κεντροευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, με έδρα τη Σλοβακία. Πετάει σε 19 ευρωπαϊκούς προορισμούς, με 15 Boeing 737 – 700. Στόχο έχει να φτάσει τα 32 Boeing μέχρι το 2011.
SkyOne: Αμερικανική αεροπορική εταιρεία, με δραστηριότητα σε πτήσεις charter.
Η συμμετοχή της Ελλάκτωρ «έκπληξη» για την επίγεια εξυπηρέτηση
Αναμφισβήτητα, η συμμετοχή της Ελλάκτωρ δίνει άλλη διάσταση στο διαγωνισμό για την επίγεια εξυπηρέτηση και το cargo της ΟΑ. Πέρα από τον ελληνικό κατασκευαστικό όμιλο, την επίγεια εξυπηρέτηση της ΟΑ διεκδικούν ακόμη, οι Αthens Airways, Goldair, Swissport, Hellenic Cargo Group (consortium που υποστηρίζεται από την Atis Global και την Aritrans Group), μια άγνωστη ευρωπαϊκή εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης (πιθανότατα η FlightCare ή η Menzies), μια άγνωστη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία, ο όμιλος Fouad Al Ghanim Group και 7 funds.
«Μήλο της έριδας» αποτελεί το μονοπώλιο που διαθέτει η ΟΑ σε περισσότερα από 33 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, το οποίο παρατάθηκε μέχρι τα τέλη του 2009.
Όσον αφορά το διαγωνισμό για την τεχνική βάση, το μεγάλο φαβορί παραμένει η ισπανική Iberia, τη συμμετοχή της οποίας στο διαγωνισμό επιθυμούσαν οι εργαζόμενοι της τεχνικής βάσης της ΟΑ.