Του Στέλιου Κράλογλου
Η παρατεταμένη διεθνής κρίσης φαίνεται να αφήνει τα σημάδιά της και στα μεγάλα deals που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας.
Πληροφορίες από τη ναυτιλιακή αγορά αναφέρουν ότι σημειώνονται σοβαρές καθυστερήσεις στην υπογραφή της τελικής σύμβαση, κυρίως για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΘ στην Hutchinson και λιγότερο για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ στην Cosco.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρονται στους απελπιστικά αργούς ρυθμούς που εξελίσσονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του αναδόχου σχήματος στον ΟΛΘ, και εν αντιθέσει με την ταχύτητα που ολοκληρώθηκαν στον ΟΛΠ, όπου η ανάδοχη εταιρεία επικύρωσε μάλιστα και τη σχετική απόφαση από το δ.σ. της για την επένδυση στον Πειραιά.
Την ίδια ώρα, ο ανάδοχος του ΟΛΘ, η Hutchison επιδιώκει στρατηγική συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να συγχρηματοδοτήσει την επένδυσή της την Θεσσαλονίκη. Ουσιαστικά επιδιώκει να αξιοποιήσει της σύμβαση-πλαίσιο που έχει υπογράψει το ΥΕΝ με την ΕΤΕπ για επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια.

Ωστόσο, τα προσεχή βήματα που αναμένεται να γίνουν από ελληνικής πλευράς, δηλαδή της εξέτασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο των σχεδίων συμβάσεων και της εν συνεχεία συζήτησής τους στη Βουλή, δημιουργούν ανησυχία για νέες καθυστερήσεις. Σύμφωνα μάλιστα με ορισμένες πηγές η προσωρινή ανάδοχος για το ΣEMΠO του OΛΘ δεν έχει εξασφαλίσει ακόμα από την τραπεζική αγορά τις τραπεζικές εγγυήσεις που προβλέπονται από τη διακήρυξη.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι στην Hutchison κάνουν δεύτερες σκέψεις σχετικά με το τίμημα που προσέφεραν για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Στελέχη της εταιρείας, φέρονται να έχουν πει ότι έδωσαν περισσότερα χρήματα από όσα άξιζε το λιμάνι ακόμα και πριν από τη διεθνή κρίση.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί από τον OΛΘ, η καθαρή παρούσα αξία του συνολικού εγγυημένου τιμήματος που θα καταβάλει η κοινοπραξία είναι της τάξεως των 543 εκατ. ευρώ και είναι σημαντικά μεγαλύτερο από εκείνο που πρόσφερε η δεύτερη κοινοπραξία η οποία συμμετείχε στον διαγωνισμό με επικεφαλής την P&O, αλλά και η Cosco που τελικά αναδείχθηκε ανάδοχος στον διαγωνισμό του OΛΠ.
Ανησυχία για την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπογραφής της τελικής σύμβασης με την Cosco και την κύρωσή της από τη Bουλή υπάρχει και στον OΛΠ. H σύμβαση βρίσκεται ακόμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο. H διοίκηση του OΛΠ επιδιώκει να έχει υπογράψει με τους Kινέζους το αργότερο μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου ή έως το τέλος του μήνα.