Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 14-Οκτ-2008 09:22

    "Βλέπουν" κρίση, περιμένουν τις γιορτές

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Αγωνία για την ραγδαία πτωτική πορεία της ζήτησης στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων εκφράζεται από τις επιχειρήσεις του κλάδου του λιανικού εμπορίου,  καθώς μεσούσης της κρίσης το κόστος του χρήματος είναι αυξημένο και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών σταθερά  μειούμενη. Οι πωλήσεις λιανικής, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται σε διαρκή πτώση, τόσο λόγω της  κακής ψυχολογίας, της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας που δημιουργεί η κρίση, όσο και λόγω της αντικειμενικής μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και της αύξησης του κόστους του δανεισμού. 

    Το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρόνου καθορίζει την πορεία του συνόλου της χρονιάς αφού σε αυτό πραγματοποιείται το 40% του συνολικού τους τζίρου και οι εισηγμένες του κλάδου ανησυχούν για το πόσο θα επηρεαστούν τα αποτελέσματά τους από την πτωτική πορεία των πωλήσεων τους επόμενους μήνες. Σημειώνεται δε ότι τη δύσκολη αυτή περίοδο, και ειδικότερα από τις αρχές Νοεμβρίου, πρόκειται να ξεκινήσουν τα δύο νέα μεγάλα εμπορικά κέντρα (Golden Hall και  Pasal) που αναμένεται να διεκδικήσουν το μερίδιό τους από τη μειούμενη πίτα της αγοράς.

    «Η καταναλωτική πίστη πλήττεται, και η ζήτηση στην αγορά μειώνεται ραγδαία» αναφέρουν εκπρόσωποι των εταιρειών, τονίζοντας ότι  κανείς δεν είναι πλέον σε θέση να κάνει προβλέψεις ούτε για τη φετινή χρήση, ούτε βέβαια για το 2009.  

    «Η διεθνής κρίση  έχει ήδη αρχίσει να πλήττει την ελληνική οικονομία, ξεκινώντας από την κατανάλωση. Οι αυξήσεις των εισοδημάτων δεν αντιστοιχούν στις αυξήσεις του κόστους ούτε στις αυξήσεις των επιτοκίων και η αγοραστική δυνατότητα, αλλά και διάθεση μειώνεται συστηματικά» σημειώνει ο κ. Θ. Βάρδας, πρόεδρος της αλυσίδας ενδυμάτων «Βάρδας». Και συνεχίζει, «η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα του Δυτικού κόσμου η οποία εν μέσω σοβαρής οικονομικής ύφεσης αυξάνει  αντί να μειώνει την φορολογική επιβάρυνση, με αποτέλεσμα να μειώνει περαιτέρω τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Και αυτό γίνεται  στην προσπάθεια συμμόρφωσης προς τις διατάξεις ενός Ευρωπαϊκού Συμφώνου Σταθερότητας δημιουργήματος μιας άλλης εποχής,  το οποίο σύντομα θα αυτοκαταργηθεί, αφού έχει ξεπερασθεί πλέον από την οικονομική πραγματικότητα.» 

    «Η καταναλωτική πίστη και η ζήτηση στην αγορά είναι η ισχύς του κινητήρα και η κυβέρνηση πρέπει να προστατέψει τον καταναλωτή», σημειώνει ο κ. Βακάκης, εκφράζοντας την ανησυχία του για τον τρόπο που η κοινωνία θα υποδεχθεί την οικονομική κρίση τους επόμενους μήνες.

    Από την πλευρά του ο ΣΕΛΠΕ με ανακοίνωσή του ζητά το  Ελληνικό κράτος  να εγγυηθεί το σύνολο των καταθέσεων -και όχι μόνον τις καταθέσεις έως 100.000 ευρώ- για να αντιστρέψει  την αρνητική καταναλωτική ψυχολογία  και να οδηγήσει σε  ομαλή ανάκαμψη την αγορά η οποία βρίσκεται σε διαρκή πτώση. Πτώση η οποία και θα γίνεται διαρκώς μεγαλύτερη όσο περνάει ο καιρός και συνεχίζεται το κακό ψυχολογικό κλίμα. 

    Και στον κλάδο των ηλεκτρικών ειδών γίνεται λόγος για μείωση στις συνολικές πωλήσεις στην αγορά  μετά το Σεπτέμβρη, ενώ οι πρωταγωνιστές του κλάδου προκειμένου να διατηρήσουν το καταναλωτικό ενδιαφέρον καταφεύγουν σε ένα πόλεμο τιμών και προσφορών. Τόσο το  2008, αλλά και το 2009 αναμένεται μια χρονιά μειωμένης ζήτησης και στην Ελλάδα όπως και διεθνώς παρά τις μεγάλες επενδύσεις για εντυπωσιακά καταστήματα που έχουν πραγματοποιήσει το  τελευταίο χρόνο τόσο η Ηλεκτρονική Αθηνών όσο και οι Κωτσόβολος, Electroworld, Media Μarkt και Saturn.

    Το 2009: Ελπίδες από αναδυόμενες αγορές και νέα καταστήματα

    Μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά αναμένεται να αποδειχθεί το 2009 για την αγορά αφού οι επιπτώσεις τις κρίσης εκτιμάται ότι θα γίνονται ολοένα και εντονότερες. Κοινή γραμμή των εισηγμένων είναι ότι δεν μπορεί να γίνει καμία πρόβλεψη αφού μπροστά τους έχουν να αντιμετωπίσουν το άγνωστο, ενώ μικρότερες επιπτώσεις από την πτώση της ζήτησης θα γνωρίσουν οι αλυσίδες χαμηλής τιμής (ΙΚΕΑ, Ιntersport, Sprider, Jumbo).

    Όμως προχωρούν σε αμυντικές στρατηγικές, διαφύλαξης δυνάμεων, συγκράτησης επενδύσεων και εξόδων και ελπίζουν στην απόδοση των επενδύσεων που ήδη έγιναν αλλά και στους ρυθμούς αύξησης εσόδων που αποδίδουν τα Βαλκάνια.

    Το πρώτο ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία θα ξεκινήσει η Φουρλής το 2009  το οποίο και  θα είναι ανάμεσα στα μεγαλύτερα καταστήματα της IKEA στον κόσμο, προκειμένου η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την αυξανόμενη ζήτηση για έπιπλα στη χώρα. Αν και η ΙΚΕΑ ως χαμηλής τιμής αλυσίδα είναι ιδιαίτερα ανθεκτική σε συνθήκες κρίσης εφόσον η πτωτική πορεία στην αγορά παγιωθεί εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν και οι πωλήσεις της. Η ανάπτυξη του ομίλου είναι άμεσα συνδεδεμένη με το πρόγραμμα δημιουργίας νέων καταστημάτων ΙΚΕΑ σε Ελλάδα και εξωτερικό τα οποία  αναμένεται να πολλαπλασιάσουν τα έσοδα της εισηγμένης τα επόμενα χρόνια.

    Στην ανάπτυξη της Sprider  στις βαλκανικές αγορές βασίζονται και οι προβλέψεις της Sprider για άνοδο των μεγεθών της τα επόμενα χρόνια.   Η αλυσίδα διαθέτει 13 καταστήματα σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, στη Ρουμανία, στη Βουλγαρία, στην Πολωνία, στη F.Y.R.O.M. και στην Κύπρο.  Στα σχέδια της εταιρεία είναι να δώσει έμφαση στην ανάπτυξή της σε Ρουμανία και Βουλγαρία ενώ ανάλογα με την πορεία του νέου καταστήματος στην αγορά της Πολωνίας θα προγραμματιστεί και η ανάπτυξή της στη εν λόγω αγορά από το 2009.

    Στρατηγική της Jumbo  για το 2009 είναι να προσαρμόσει τα προϊόντα της   στις ανάγκες του καταναλωτή του προσφέροντάς του αυτό που τον ενδιαφέρει αλλά και σε τιμή ώστε να μπορεί να αγοράσει.  Η εταιρεία ενδιαφέρεται και για τα προϊόντα απολύτου ανάγκης και χαμηλής τιμής και ειδικά η κατηγορία impulse buying δηλαδή αυθόρμητες αγορές, τις οποίες  καταναλωτής  πραγματοποιεί χωρίς πολύ προβληματισμό.   

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ