18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Tου Φάνη Γαβρινιώτη
Τον κίνδυνο επιπλέον καθυστερήσεων αντιμετωπίζει η πρώτη σύμβαση ΣΔΙΤ που προωθεί η ΚΕΔ, αφού μετά την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου του έργου (της κοινοπραξίας Γαντζούλας – Κ.Κουρτίδης) δεν αποκλείεται να υποβληθούν ενστάσεις και προσφυγές από τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους, γεγονός που αν τελικά συμβεί πιθανών θα μεταθέσει για τον επόμενο χρόνο την οριστική ανάθεση του project.
Αντίθετα, σε περίπτωση που είτε δεν υπάρξουν ενστάσεις είτε αυτές δεν δημιουργούν σοβαρή εμπλοκή που απαιτεί την επίλυσή τους από τις δικαστικές αρχές, η σύμβαση του πρώτου έργου ΣΔΙΤ (αφορά στην κατασκευή και διαχείριση έξι υπηρεσιών και ενός σταθμού του Πυροσβεστικού Σώματος) θα υπογραφεί μέσα στους επόμενους δύο – τρεις μήνες. Το χρονικό περιθώριο εντός του οποίου οι τέσσερις άλλοι διεκδικητές του έργου έχουν το δικαίωμα υποβολής ενστάσεων λήγει μεθαύριο Τετάρτη και ήδη αυτοί έχουν κάνει «φύλλο και φτερό» την προσφορά του προσωρινού αναδόχου προκειμένου να εντοπίσουν σημεία που θα μπορούσαν να ανατρέψουν το αποτέλεσμα.
Σημειώνεται πως η κοινοπραξία Γαντζούλας – Κ.Κουρτίδης προσέφερε το ποσό των 27,5 εκατ. ευρώ, με δεύτερη καλύτερη προσφορά αυτή της εταιρείας ΒΙΟΤΕΡ με 28,8 εκατ. ευρώ. Ακολούθησαν η J&P Άβαξ με 33,3 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία Innisfree – Έδραση Χ. Ψαλλίδας – ΕΛΕΡΓΟ – ΕΡΕΤΒΟ – Κλέαρχος Γ. Ρούτσης – Νόστος με 35,5 εκατ. ευρώ και τελευταία η κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Vinci Concessions με 38 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχονταν στα 31,5 εκατ. ευρώ.
Σκόπιμα οι «μεγάλοι» σε δεύτερο ρόλο;
Ανεξάρτητα, πάντως, από το τι θα συμβεί σχετικά με την οριστική ανάθεση του έργου, εντύπωση προκαλεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, καθώς οι τρία ισχυρότερα σχήματα που συμμετείχαν σ’ αυτόν – και στα οποία κυρίως πόνταρε η διοίκηση της ΚΕΔ – τερμάτισαν στις τελευταίες θέσεις. Η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, δεν είναι τυχαία.
Εκτός από το γεγονός ότι το πρώτο ΣΔΙΤ ήταν σχετικά χαμηλού προϋπολογισμού και ίσως δεν ενδιέφερε αρκετά τους «μεγάλους» ομίλους ενόψει των διαγωνισμών που ακολουθούν, δεν αποκλείεται οι ισχυροί διεκδικητές να ήθελαν σε πρώτη φάση να βολιδοσκοπήσουν την εξέλιξη των διαγωνισμών αυτού του είδους χωρίς να εμπλακούν οι ίδιοι. Επιπλέον, φαίνεται να μην επιθυμούσαν να αναλάβουν το έργο με οριακό περιθώριο κέρδους, υποστηρίζοντας πως μια προσφορά κάτω των 30 εκατ. ευρώ θα είναι επιζήμια. Για το λόγο αυτό εξάλλου, οι προσφορές των τριών θεωρητικά «ισχυρότερων» σχημάτων κινήθηκαν στο επίπεδο των 33 – 38 εκατ. ευρώ, πολύ πάνω δηλαδή από τις δύο καλύτερες προσφορές που διαμορφώθηκαν μεταξύ 27,5 και 29 εκατ. ευρώ.
Η στάση των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων όσον αφορά στα έργα ΣΔΙΤ εκτιμάται πως θα φανεί στους δύο διαγωνισμούς της ΚΕΔ που ακολουθούν και που αφορούν στην κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων της Αστυνομικής Διεύθυνσης Πειραιά με προϋπολογισμό 62 εκατ. ευρώ ο πρώτος, όπως επίσης και των κτιριακών εγκαταστάσεων για συνολικά δεκατρείς διευθύνσεις, τμήματα, σταθμούς και άλλες περιφερειακές υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας με προϋπολογισμό 89 εκατ. ευρώ ο δεύτερος.
Η ΚΕΔ θα καθορίσει τον προσεχή Νοέμβριο τις προδιαγραφές του πρώτου από τα δύο αυτά έργα και θα ακολουθήσει η υποβολή τεχνικοοικονομικών προσφορών από τους διαγωνιζόμενους. Τη συγκεκριμένη σύμβαση διεκδικούν μεταξύ άλλων – είτε αυτόνομα είτε μέσω κοινοπραξιών – οι όμιλοι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ, ΒΙΟΤΕΡ, Intrakat, Έδραση, η γερμανική Hochtief, αλλά και η Αγροτική Τράπεζα.