Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 03-Σεπ-2008 09:53

    "Ναυμαχίες" στην Αδριατική

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Νάνου

    Θέσεις μάχης στη θάλασσα της Αδριατικής παίρνουν οι ισχυροί επιχειρηματικοί πόλοι της ελληνικής ακτοπλοΐας.
    Μπορεί τα τελευταία χρόνια, λόγω της κάμψης που εμφάνιζε η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, οι Έλληνες ακτοπλόοι να προχώρησαν σε μια σταδιακή αποδρομολόγηση κάποιων πλοίων από την περιοχή, ωστόσο οι ανακατατάξεις δυνάμεων και η είσοδος νέων επιχειρηματικών σχημάτων, αναζωπύρωσαν το επενδυτικό ενδιαφέρον, προκαλώντας την αφορμή για μια νέα μεγάλη "ναυμαχία" στα διεθνή ύδατα της Αδριατικής. 

    "Μήλον της έριδος" ανάμεσα στις εταιρείες αποτελεί, κυρίως, η διακίνηση των φορτίων και λιγότερο η επιβατική κίνηση. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που οι εταιρείες στρέφονται στην απόκτηση πλοίων με γκαράζ ακόμα μεγαλύτερης χωρητικότητας. 

    Σε αυτήν ακριβώς άλλωστε την κατεύθυνση κινούνται οι Μινωικές Γραμμές που υπό την καθοδήγηση του Ιταλού εφοπλιστή, Εμμάνουελ Γκριμάλντι, σχεδιάζουν την απόκτηση δύο, ίσως και περισσοτέρων τέτοιων πλοίων, με σκοπό τη δρομολόγηση τους στις γραμμές της Αδριατικής. Η δραστηριοποίηση άλλωστε στην αγορά αυτή αποτελεί εδώ και καιρό "διακαή πόθο" του Ναπολιτάνου εφοπλιστή και οι Μινωικές Γραμμές αποτελούν το "όχημα" για την υλοποίηση του επιχειρηματικού του σχεδίου. Ένα σχέδιο που αποβλέπει στην απόκτηση πρωταγωνιστικού ρόλου στη διακίνηση φορτίων στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. 

    Το "αντίπαλο δέος", στη μάχη της Αδριατικής, συνιστά η Attica Group, στο "τιμόνι" της οποίας βρίσκεται η Marfin του Ανδρέα Βγενόπουλου. Η εταιρεία προχώρησε στην αγορά δύο υπό ναυπήγηση πλοίων που θα ενισχύσουν τη θέση της στην αγορά της Αδριατικής. Μάλιστα, το ένα εκ των δύο αυτών πλοίων πρόκειται να το παραλάβει μέσα στο Σεπτέμβριο και θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρα–Ηγουμενίτσα–Μπάρι, ενώ το δεύτερο θα παραληφθεί εντός του 2009. 

    Το μεγάλο ερωτηματικό στη μάχη που πρόκειται σύντομα να ξεσπάσει αποτελεί η ΑΝΕΚ, ο τρίτος ισχυρός πόλος που δραστηριοποιείται στην περιοχή. Η χανιώτικη εταιρεία, που ελέγχεται από το Γιάννη Βαρδινογιάννη, παρακολουθεί τις εξελίξεις, τηρώντας, όπως όλα δείχνουν, στάση αναμονής. Μοιάζει, ουσιαστικά, να περιμένει να ανοίξει πρώτα τα χαρτιά του ο Εμμάνουελ Γκριμάλντι, για να περάσει και εκείνη μετά στην αντεπίθεση. 

    Σήμερα, οι Μινωικές Γραμμές δραστηριοποιούνται στην Αδριατική με 4 πλοία (2 στην γραμμή της Βενετίας και 2 στη γραμμή της Ανκόνα). 

    Η Superfast Ferries της Attica Group διαθέτει 4 πλοία, τα τρία εκ των οποίων είναι δρομολογημένα στη γραμμή της Ανκόνα και το τέταρτο στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι. Την παρουσία του ομίλου στην Αδριατική συμπληρώνει η Blue Star, που έχει δρομολογημένο 1 πλοίο στη γραμμή του Μπάρι. 

    Η ΑΝΕΚ έχει 4 πλοία στην Αδριατική, που εποχιακά αυξάνονται σε 5 και τα οποία είναι δρομολογημένα στις γραμμές της Ανκόνα και της Βενετίας. 

    Στην Αδριατική δραστηριοποιείται και η Hellenic Seaways με 3 RO-RO, που σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εταιρείες, έχει ως αφετηρία το λιμάνι της Κορίνθου και όχι της Πάτρας, με προορισμό τη Βενετία. 

    Την ελληνική παρουσία συμπληρώνει η Agoudimos Lines του Μίμη Αγούδημου με 1 πλοίο στη γραμμή του Μπάρι. 

    Σύμφωνα με παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοΐας, αυτό που εξακολουθεί να καθιστά ελκυστική τη θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας για τις μεταφορικές εταιρείες, παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια έχουν ανοίξει οι οδικές αρτηρίες στα Βαλκάνια, έχει να κάνει με τις σημαντικές καθυστερήσεις στους συνοριακούς σταθμούς, καθιστώντας τη δια θαλάσσης μετακίνηση τους, πολύ πιο σύντομη οδό από και προς την Ιταλία. 

    Από την άλλη βέβαια, το μεγάλο μειονέκτημα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στην αγορά της Αδριατικής σχετίζεται με το υψηλό κόστος καυσίμων -δεδομένων των αυξημένων διεθνών τιμών- εξαιτίας των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουν τα πλοία στις γραμμές αυτές.  

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ