Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 25-Αυγ-2008 09:19

    Φθινόπωρο αποφάσεων και διευθετήσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Φάνη Γαβρινιώτη 

    Χωρίς ουσιαστικά ανοιχτά ζητήματα θέλουν να ξεκινήσουν τη νέα χρονιά οι κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς εκτιμούν ότι το 2009 –τόσο λόγω της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων όσο και της διενέργειας σειράς διαγωνισμών για νέα δημόσια έργα στο πλαίσιο του 4ου ΚΠΣ– θα αποτελέσει έτος – σταθμό για την πορεία τους την επόμενη πενταετία τουλάχιστον. 

    Για το λόγο αυτό οι διοικήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου φέρονται αποφασισμένες εντός του επόμενου τετραμήνου, μέχρι τα τέλη του έτους δηλαδή, να διευθετήσουν όλες τις εκκρεμότητες που σήμερα υπάρχουν προκειμένου να προχωρήσουν αναπόσπαστες σε ενέργειες που σχετίζονται άμεσα με το βασικό τους αντικείμενο.

    Οι εκκρεμότητες που αυτή τη στιγμή υπάρχουν έχουν να κάνουν κυρίως με θέματα αναδιάρθρωσης και οργάνωσης, αντιμετώπισης οικονομικών δυσχερειών, αλλαγών σε επίπεδο διοίκησης και μετοχικής σύνθεσης, εξασφάλισης συνεργασιών, αλλά και ξεκαθαρίσματος του χαρτοφυλακίου έργων. 

    Ένα από τα κρίσιμα θέματα που πρέπει να επιλύσει ο όμιλος της Ελλάκτωρ είναι αυτό που αφορά το μεγάλο έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης. Αν και σύμβαση παραχώρησης έχει αρχίσει να «τρέχει» εδώ και περίπου ένα χρόνο, οι εργασίες δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει (σχετικό ρεπορτάζ είχε δημοσιεύσει το Capital.gr την 1η Αυγούστου). Πάντως, σε κάθε περίπτωση το ΥΠΕΧΩΔΕ που έχει την ευθύνη του συγκεκριμένου έργου αναμένεται να λάβει σχετικές αποφάσεις μέσα στο Φθινόπωρο. Στα ανοιχτά θέματα του ομίλου Ελλάκτωρ περιλαμβάνονται, επίσης, η εξασφάλιση στρατηγικής και μετοχικής συνεργασίας με ξένο οίκο στο πλαίσιο της θυγατρικής Άκτωρ Παραχωρήσεις (εταιρεία στην οποία έχουν εισφερθεί οι συμμετοχές σε έργα παραχώρησης), καθώς και η στρατηγική που θα ακολουθήσει στους τομείς της ενέργειας και των ακινήτων. Προς το παρόν ο κατασκευαστικός όμιλος δεν έχει να επιδείξει ιδιαίτερο έργο στις δύο αυτές δραστηριότητες και σίγουρα θα ήθελε να προβεί σε κινήσεις ενίσχυσης της θέσης του.
     
    Νέες δομές, νέοι μέτοχοι 

    Η αναδιάρθρωση δομής θα αποτελέσει το επόμενο τετράμηνο ένα από τα βασικά ζητήματα με τα οποία θα ασχοληθούν οι όμιλοι της J&P Άβαξ και της ΓΕΚ. Η μεν πρώτη θα πρέπει να αποφασίσει για την τύχη της θυγατρικής Αθηνά, αφού σύντομα (έχει λήξει υπέρ της εισηγμένης η δικαστική διαμάχη με την οικογένεια Πρωτοπαπά) θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχό της. Η δε ΓΕΚ έχει θέσει ως στόχο να ολοκληρώσει μέχρι τα τέλη του έτους τη διαδικασία διάσπασης της θυγατρικής Τέρνα και την απορρόφηση των μη κατασκευαστικών της δραστηριοτήτων. Υπενθυμίζεται πως το ρόλο του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ θα παίξει από τον επόμενο χρόνο η εταιρεία Λίθος A.E. που θα απορροφήσει το εργοληπτικό πτυχίο 7ης τάξεως και τα αναληφθέντα έργα, μετονομαζόμενη σε Τέρνα. Ανοιχτό είναι, επίσης, και το ενδεχόμενο εντός του 2008 να υπάρξει συνεργασία του ομίλου ΓΕΚ με ξένο όμιλο σε ό,τι αφορά τη θυγατρική Τέρνα Ενεργειακή. Επιπλέον, δεν αποκλείεται μέχρι τα τέλη του έτους να γίνει πιο στενή η συνεργασία ΓΕΚ και ΑΤΤΙ – ΚΑΤ. 

    Ιδιαίτερα κρίσιμοι, όμως, θα είναι οι επόμενοι τέσσερις μήνες για τους ομίλους ΑΕΓΕΚ και Τεχνική Ολυμπιακή. Η ΑΕΓΕΚ έχει ήδη εισέλθει στη διαδικασία αλλαγής ιδιοκτησίας, κάτι που θα οριστικοποιηθεί το Σεπτέμβριο με τις αποφάσεις της επικείμενης γενικής συνέλευσης που θα εγκρίνει την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Η ΑΕΓΕΚ, ως γνωστόν, θα περάσει στον έλεγχο του κατασκευαστή Γιάννη Μαρούλη, κάτι που θα συμβεί εκτός απροόπτου μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους. Από τα πρώτες κινήσεις της νέας ιδιοκτησίας –εκτός της εσωτερικής οργάνωσης της εισηγμένης– εκτιμάται πως θα είναι και η εξυγίανση του χαρτοφυλακίου των έργων της ΑΕΓΕΚ. Σημειώνεται πως το έργο – κλειδί για την πορεία της ΑΕΓΕΚ είναι το μετρό της Θεσσαλονίκης, για το οποίο φημολογείται πως υπό τις παρούσες συνθήκες δεν είναι οικονομικά προσοδοφόρο. 

    Να επιλύσει τα σοβαρά οικονομικά της προβλήματα θα επιχειρήσει το επόμενο διάστημα η Τεχνική Ολυμπιακή, η οποία έχει ήδη λάβει τις πρώτες αποφάσεις για την αναδιάρθρωση της δομής του ομίλου της (απόσχιση κατασκευαστικού κλάδου από τη θυγατρική Μοχλός κτλ). Στο πλαίσιο αυτό θα επιδιώξει να απεμπλακεί το γρηγορότερο από την TOUSA στις ΗΠΑ, ενώ δεν αποκλείεται να προχωρήσει ακόμη και στην πώληση (συνολική ή μερική) του τουριστικού συγκροτήματος Πόρτο Καρράς. 

    Εντός του έτους, προκειμένου να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους, οφείλουν να εξασφαλίσουν στρατηγικό επενδυτή μια σειρά από μικρότερες τεχνικές εταιρείες, όπως η Προοδευτική, η ΔΙΕΚΑΤ και η Betanet. Η Προοδευτική φέρεται να βρίσκεται πιο κοντά σε μια τέτοια εξέλιξη, μετά τον περιορισμό των δανειακών της υποχρεώσεων (βοήθησε η πώληση της συμμετοχής στη Γέφυρα ΑΕ). 

    Στην υλοποίηση της συμφωνίας με τις Cybarco και Θ. Καραγιάννης ΑΤΕ (απορρόφηση των κατασκευαστικών τους κλάδων) θα προβεί τους επόμενους μήνες η Intrakat, η οποία παράλληλα με την απόκτηση νέων μετόχων (οι βασικοί μέτοχοι των δύο μη εισηγμένων εταιρειών θα αποκτήσουν μετοχές στη θυγατρική του ομίλου Intacom) θα ενισχύσει σοβαρά τη θέση της στον κατασκευαστικό κλάδο. 

    Εξελίξεις πιθανότατα θα υπάρξουν και στον όμιλο της Μηχανικής σε σχέση με την εισαγωγή των διεθνών δραστηριοτήτων της (real estate) στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, καθώς πρόθεση της διοίκησης είναι αυτό να γίνει φέτος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ