Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 04-Αυγ-2008 09:13

    Yalco: Aπό τη Δράμα στα Bαλκάνια

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ογδόντα οκτώ χρόνια μετρά η οικογένεια Κωνσταντίνου στο χώρο εμπορίας ειδών οικιακής χρήσης. Ξεκινώντας από τη Δράμα, ο Σωκράτης Κωνσταντίνου, το 1920, μεταφέρθηκε αργότερα στη Θεσσαλονίκη, για να λάβει η εταιρεία ύστερα από μια μακρόχρονη διαδρομή τη σημερινή ονομασία Yalco το 1968. Το 1974 η εταιρεία τόλμησε την κάθοδό της στην Αθήνα, μια κίνηση που λειτούργησε επωφελώς, καθώς κατέστησε τη Yalco κύριο προμηθευτή όλων των μεγάλων μονάδων του κλάδου.

    Χρονιές-σταθμοί στην πορεία της εταιρείας θεωρούνται το 1995, οπότε και εισήχθη στην Παράλληλη Αγορά του χρηματιστηρίου και το 2001, οπότε ολοκληρώθηκε μια περίοδος επέκτασης των επιχειρηματικών-επενδυτικών δραστηριοτήτων της, με την εξαγορά της VelliFest.

    Ήδη ο όμιλος έχει επεκταθεί στο χώρο του επαγγελματικού εξοπλισμού με την πλήρη εξαγορά της ΚΟΡΜΟΣ, στο χώρο της λιανικής με την εξαγορά των OmniShop, στον τομέα παροχής σύγχρονων υπηρεσιών logistics με την ίδρυση της Rota και στο χώρο του κλιματισμού με τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο της Excel.  Ο ρυθμός ανάπτυξης αυτήν την περίοδο διατηρείται σταθερά ανοδικός με μικρές αυξομειώσεις, ανάλογα με το επενδυτικό πρόγραμμα που ακολουθείται, ενώ η απορρόφηση της Vellifest σηματοδοτεί το τέλος μιας περιόδου ανταγωνισμού (με την εταιρεία που εξαγόρασε). Έτσι ισχυροποιείται η παρουσία της εισηγμένης στον τομέα όπου κυρίως δραστηριοποιείται και επιπλέον εισέρχεται στο χώρο της παραγωγικής διαδικασίας με την παραγωγή αντικολλητικών σκευών οικιακής χρήσης, που διατίθενται πλέον στην εγχώρια αγορά αλλά και σε βαλκανικές αγορές και την Ευρώπη. Αυτό που χαρακτηρίζει τα επιχειρηματικά βήματα της νέας γενιάς, πλέον, είναι μια μετριοπαθής… επιθετικότητα, καθώς επιχειρείται να συγκεραστούν κινήσεις τακτικής ακόμη και σε περιόδους που η συγκυρία δε βοηθά.

    Ωστόσο, ο όμιλος διαθέτει ένα από τα ισχυρότερα και ανταγωνιστικότερα… προϊοντικά χαρτοφυλάκια, καθώς έχει την αντιπροσώπευση 34 εμπορικών σημάτων, με χαρακτηριστικότερα τα Fest, Black & Decker, 3 M, LeifHeit Arcos, Cosmoplat, καλύπτοντας το σύνολο των αναγκών, τόσο ενός σύγχρονου νοικοκυριού όσο και του κάθε επαγγελματία.      

    Τα δύο τελευταία… μέτωπα που ανοίγει η εταιρεία, σε μια φάση των αγορών που και το κόστος επιβαρύνεται δραματικά και η ζήτηση μειώνεται, μένει να κριθούν στη συνέχεια. Η απόφαση για την απόκτηση των πολύπαθων Habitat σίγουρα δεν ήταν εύκολη, καθώς το πάλαι ποτέ λαμπρό όνομα είχε χάσει την περισσότερη από τη λάμψη του, ενώ γνωστές ήταν και οι απαιτήσεις πελατών από την προηγούμενη διοίκηση. Επιπρόσθετα, απέναντι λειτουργούσε (και λειτουργεί) το αντίπαλο… δέος των ΙΚΕΑ και των πολυεθνικών αλυσίδων που ενίοτε μπορούν να δώσουν καλύτερες τιμές. Η εταιρεία εγκαταλείπει το κτίριο της οδού Κολοκοτρώνη, που φέρεται να έδωσε την τελειωτική βολή στα οικονομικά της, και εντάσσει το σήμα (και τα προϊόντα) μέσα στα Notos μειώνοντας έτσι θεαματικά το κόστος λειτουργίας. Τα προϊόντα Habitat θα διατίθενται σύντομα και από το νέο κατάστημα που θα λειτουργήσει στα νότια προάστια (στην πλατεία Εσπερίδων στη Γλυφάδα). Το σήμα είναι εμφανές πως "τρέχει" με χαμηλότερο κόστος και επιχειρεί να περάσει και πάλι στο καταναλωτικό κοινό. To σήμα Habitat αναπτύσσεται μέσω της OmniShop και πέραν του αυτόνομου καταστήματος στη Γλυφάδα θα προωθηθεί και από το νέο Golden Hall στο Μαρούσι. Πάντως, τα πρώτα δείγματα γραφής από την εκμετάλλευση του σήματος είναι ενθαρρυντικά. 

    Η OmniShop παρουσιάζει ρυθμό αύξησης των εσόδων κατά 20% στο πεντάμηνο, καθώς τα σημεία πώλησης έχουν εμπλουτιστεί με νέες σειρές προϊόντων. 

    Η θυγατρική ιδρύθηκε το 1994, χρονιά που λειτούργησαν τα πρώτα δύο καταστήματα για να φτάσουν συνολικά τα 31 με την εταιρεία να είναι δικαιοπάροχος (franchise) καταστημάτων πώλησης οικιακών ειδών. Στόχος της OmniShop είναι η σταδιακή κάλυψη όλων των εμπορικών σημείων (πόλεων) εντός και εκτός Αττικής, με προοπτική τουλάχιστον είκοσι νέα σημεία. Να σημειωθεί πως από το σύνολο των 31 καταστημάτων, τα οκτώ ανήκουν αποκλειστικά στην εταιρεία.    

    Παράλληλα ετοιμάζονται δύο μεγάλα καταστήματα σε Ηράκλειο και Ρόδο, προκειμένου να ενισχυθεί περισσότερο ο τζίρος. Ο όμιλος στο εξάμηνο περιμένει αύξηση κύκλου εργασιών στα 25,3 εκατ. ευρώ (αυξημένα κατά 5%), αλλά τα περυσινά καθαρά κέρδη των δύο εκατομμυρίων πολύ δύσκολα θα επιτευχθούν. Ο λόγος είναι, κυρίως, η δραματική επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας και μεταφοράς. Είναι ενδεικτικό πως οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ επέφεραν σημαντική επιβάρυνση στο μεταφορικό κόστος, όχι μόνο της Yalco αλλά του μεγαλύτερου μέρους της οικονομίας που περνά από τη φόρτωση-εκφόρτωση μέσω αυτών των δύο κύριων λιμανιών. 

    Συγκεκριμένα, ενώ το σύνηθες κόστος μεταφοράς ενός φορτίου από τον Πειραιά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας δεν ξεπερνούσε τα 200 ευρώ ανά εμπορευματοκιβώτιο, έφτασε να χρεώνεται μέχρι και 1.100-1.200 ευρώ. Εύλογα δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση κάτω από αυτές τις μη… φυσιολογικές επιχειρηματικά συνθήκες. Εν πάση περιπτώσει, η εισηγμένη επιμένει και προχωρά στην εξαγορά της πορσελανοποιίας Ιωνία (από τον όμιλο Τιτάν), ενδυναμώνοντας τη λιανική με ένα προϊόν που κρατά ένα καλό όνομα στην αγορά. 

    Σε καιρούς "πονηρούς", η πολιτική του ομίλου επικεντρώνεται κυρίως σε τρεις τομείς, ήτοι στην αύξηση του μεριδίου στην εγχώρια αγορά, στην περαιτέρω επέκταση στη λιανική αλλά και ενίσχυση της παρουσίας σε Ρουμανία, Ουγγαρία (όπου δραστηριοποιείται μέσω θυγατρικών) και ει δυνατόν στο άνοιγμα σε νέες αγορές. 

    Η αύξηση του μεριδίου στην εγχώρια αγορά και τη λιανική επιχειρείται μέσω μικρών αλλά και μεγαλύτερων κινήσεων. Επιδίωξη ο εμπλουτισμός της γκάμας των προσφερόμενων προϊόντων, κωδικών. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η εξασφάλιση της αντιπροσωπείας της ιταλικής εταιρείας Saeco (premium καφετιέρες εσπρέσσο). Από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα εκτιμάται πως θα προστεθεί τζίρος ενός εκατ. ευρώ. Σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης διαφαίνεται για την Excel, η πορεία της οποίας στο πεντάμηνο κυμαίνεται στο περυσινό επίπεδο (σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε η εταιρεία στην Ένωση Θεσμικών στο τέλος Ιουνίου).          

    Το τελευταίο διάστημα ο όμιλος δείχνει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, καθώς τα δύο χαρτιά που έχει στα χέρια του (Ουγγαρία και Ρουμανία) πηγαίνουν καλά. Ήδη η ουγγρική αγορά αρχίζει να δίνει κέρδος, ενώ στη ρουμανική μετά την υπογραφή αποκλειστικής συνεργασίας με την Black & Decker για την εμπορία των γνωστών ηλεκτρικών εργαλείων, τα μερίδια αυξάνονται με σταθερό ρυθμό.         

    Το πλεονέκτημα-μειονέκτημα του ομίλου είναι πως δραστηριοποιείται σε τομείς που σε μεγάλο βαθμό εξαρτώνται από την αγοραστική δύναμη του απλού καταναλωτή αλλά και του επαγγελματία. Τα μηνύματα από τις ξένες αγορές, πόσω μάλλον από την ελληνική, μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι για την τρέχουσα χρήση, ενώ επιφυλακτικότητα κυριαρχεί και για τουλάχιστον την επόμενη χρονιά. 

    Tο ευρύτατο χαρτοφυλάκιο της Yalco, η καλή σχέση προϊόντος-τιμής και χρησιμότητας, τα σταθερά βήματα που επιχειρεί σε αρκετές αγορές μας επιτρέπουν να εκτιμήσουμε πως η εισηγμένη θα διαβεί την κρίση χωρίς προβλήματα. Πόσω μάλλον που τα τελευταία χρόνια ο όμιλος έχει αντεπεξέλθει σε ανάλογες καταστάσεις κερδίζοντας ακόμη και μερίδια αγοράς.

    * Αναδημοσίευση από το περιοδικό "Κεφάλαιο"

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ