Του Φάνη Γαβρινιώτη
Τα δέκα από τα συνολικά δεκατέσσερα έργα παραχώρησης που διεκδίκησε μέχρι σήμερα –με εξαίρεση την Αττική Οδό και τη ζεύξη Ρίου – Αντίρριου που ανατέθηκαν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και ήδη λειτουργούν– έχει καταφέρει να αναλάβει την τελευταία διετία ο όμιλος της J&P Άβαξ, εξασφαλίζοντας το υψηλότερο ποσοστό επιτυχίας (άνω του 70%) μεταξύ των εγχώριων κατασκευαστικών επιχειρήσεων σε ό,τι αφορά τους διαγωνισμούς συμβάσεων παραχώρησης.
Ειδικότερα, στην Ελλάδα η J&P Άβαξ κέρδισε, είτε μόνη της είτε σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες, τους πέντε από τους οκτώ διαγωνισμούς, ενώ στο εξωτερικό τους πέντε από τους έξι διαγωνισμούς στους οποίους συμμετείχε. Τα σημαντικότερα από τα έργα παραχώρησης που προσέθεσε στο χαρτοφυλάκιό της την περίοδο 2006 – 2008 ήταν οι αυτοκινητόδρομοι Μαλιακός – Κλειδί Ημαθίας και Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα στην Ελλάδα, ο αυτοκινητόδρομος Πάφος - Πόλη στην Κύπρο και ο Διεθνής Αερολιμένας Queen Alia στο Αμμάν της Ιορδανίας. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η J&P Άβαξ, λόγω της δραστηριότητας και παρουσίας που έχει εδώ και χρόνια η μητρική J&P Overseas στο εξωτερικό, μπόρεσε να εξασφαλίσει συμμετοχή σε σημαντικά έργα παραχώρησης εκτός των ελληνικών συνόρων, κάτι που δεν το έχουν καταφέρει προς το παρόν –τουλάχιστον στον ίδιο βαθμό– αρκετές επιχειρήσεις του κλάδου.
Από το εξωτερικό το μισό του ανεκτέλεστου υπολοίπου
Έτσι, σήμερα σχεδόν το μισό και συγκεκριμένα το 45% του ανεκτέλεστου υπολοίπου (σ.σ. το μεγαλύτερο μέρος του αφορά έργα παραχώρησης) του ομίλου J&P Άβαξ προέρχεται πλέον από το εξωτερικό. Σημειώνεται πως αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο των έργων του κατασκευαστικού ομίλου αγγίζει τα 3,2 δισ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω μέχρι τα τέλη του έτους, καθώς αναμένονται τα αποτελέσματα διαγωνισμών για ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχωρήσεις που αυτός διεκδικεί με αξιώσεις.
Το 2008 εκτιμάται πως η J&P Άβαξ θα αυξήσει περαιτέρω τον κύκλο εργασιών της, ο οποίος υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει σε ενοποιημένη βάση τα 850 εκατ. ευρώ έναντι των 683 εκατ. ευρώ το 2007 με αντίστοιχη βελτίωση της κερδοφορίας. Βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου αναμένεται όμως και για τον επόμενο χρόνο.
Επισημαίνεται, τέλος, πως το δεύτερο εξάμηνο του 2008 η διοίκηση της J&P Άβαξ θα καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις ως προς την αναδιάρθρωση της δομής του ομίλου ενόψει της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων, δεδομένου ότι μετά την εξαγορά της εταιρείας Αθηνά, αυτός διαθέτει πλέον δύο πτυχία της ανώτερης κατηγορίας.
Οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν και όσον αφορά τη χρηματιστηριακή παρουσία του ομίλου, η οποία επίσης είναι αυτή τη στιγμή διπλή (μητρική εταιρία και Αθηνά). Το πιθανότερο σενάριο, στο οποίο εξάλλου είχε αναφερθεί το Capital.gr πριν από περίπου ένα χρόνο, είναι να μετεξελιχθεί η J&P Άβαξ σε εταιρεία συμμετοχών που οι μετοχές της θα συνεχίσουν να διαπραγματεύεται στο Χ.Α. και η Αθηνά στον βασικό κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου, με πτυχίο της ανώτερης εργοληπτικής κατηγορίας, μη εισηγμένη και κατά 100% θυγατρική της πρώτης.