Του Φάνη Γαβρινιώτη
Το πολύ από οκτώ τεχνικές εταιρείες θα απαρτίζεται σε περίπου έξι μήνες, δηλαδή μετά την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων που προγραμματίζεται να γίνει στις αρχές του 2009, η ανώτερη κατηγορία του κλάδου των κατασκευών. Αριθμός αισθητά μικρότερος σε σχέση με εκείνον του 2003, όταν το πτυχίο της 7ης τάξης –το οποίο θεωρητικά «άνοιγε» το δρόμο στα μεγάλα έργα υποδομής– είχαν πετύχει να εξασφαλίσουν συνολικά 14 εταιρείες.
Αυτή ακριβώς η επιτυχία ήταν που οδήγησε τις μισές από τις επιχειρήσεις που κατετάγησαν τότε στην ανώτερη εργοληπτική κατηγορία να... βγουν γρήγορα εκτός μάχης, καθώς η συγχώνευση με προβληματικές εταιρείες τις επιβάρυνε οικονομικά και τις οδήγησε σε κατάρρευση. Όμως, τα λάθη αυτά φαίνεται πως δε θα επαναληφθούν στη νέα επανάκριση, μιας και τη φιλοδοξία να διατηρήσουν τη θέση τους στην ελίτ του κατασκευαστικού κλάδου έχουν σήμερα μόνο οι εταιρείες εκείνες που μπορούν να αντεπεξέλθουν βάσει των οικονομικών στοιχείων και των δυνατοτήτων τους.
Οι ισχυροί όμιλοι του κλάδου θα διατηρήσουν ο καθένας μόνο ένα πτυχίο 7ης τάξεως, αφού θεωρείται άνευ ουσίας και συνάμα ιδιαίτερα δαπανηρή η ύπαρξη δύο εταιρειών στην ανώτερη κατηγορία. Έτσι, ο όμιλος της Ελλάκτωρ (πρώην Ελληνική Τεχνοδομική) που αυτήν τη στιγμή έχει παρουσία στην ανώτερη τάξη του ΜΕΕΠ με δύο θυγατρικές και συγκεκριμένα με την Άκτωρ και την Παντεχνική, σχεδιάζει να υποβαθμίσει το πτυχίο της δεύτερης. Ως εκ τούτου, η Παντεχνική θα διαθέτει από τις αρχές του 2009 πτυχίο 6ης τάξης. Σημειώνεται πως η Ελλάκτωρ έχει ήδη παρουσία στη συγκεκριμένη κατηγορία με τη θυγατρική Τομή.
Μπροστά σε αποφάσεις
Κατά πάσα πιθανότητα, αν και ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο, μία εταιρεία με πτυχίο ανώτερης κατηγορίας θα διαθέτει και ο όμιλος της J&P Άβαξ που αυτή τη στιγμή έχει διπλή παρουσία με τη μητρική και τη θυγατρική Αθηνά. Αυτή την εποχή η διοίκηση επεξεργάζεται το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ομίλου, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά την απόκτηση των μετοχών (αντιστοιχούν στο 12% του μετοχικού κεφαλαίου) που θεωρητικά ελέγχουν σήμερα στην Αθηνά τα μέλη της οικογένειας Πρωτοπαπά. Μόλις γίνει αυτό (υπολογίζουν στα τέλη καλοκαιριού με αρχές Φθινοπώρου) και η J&P Άβαξ ελέγξει περισσότερο από το 92% της Αθηνά, τότε προφανώς θα κινήσει τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης του ομίλου.
Μια παρουσία στην 7η τάξη θα έχουν, επίσης, οι όμιλοι της ΓΕΚ και της Μηχανικής. Ο πρώτος με τη μη εισηγμένη Τέρνα (η οποία θα προκύψει μετά τη επικείμενη συγχώνευση των ΓΕΚ και Τέρνα) και ο δεύτερος με τη μητρική Μηχανική που προφανώς θα διατηρήσει το πτυχίο της.
Σε πρώτη φάση τουλάχιστον, το ανώτερο πτυχίο θα διατηρήσει και η ΑΤΤΙ – ΚΑΤ. Ωστόσο, πολλά θα κριθούν στη συνέχεια, κυρίως με βάση τη σχέση που θα έχει τελικά η ΑΤΤΙ – ΚΑΤ με τον όμιλο της ΓΕΚ. Μια πιο στενή σχέση μαζί του, κάτι που φαίνεται να επιθυμεί η πλευρά της ΓΕΚ, ίσως ανατρέψει τα σημερινά δεδομένα και περιορίσει στο μέλλον περαιτέρω τον αριθμό των επιχειρήσεων με το «μεγάλο» εργοληπτικό πτυχίο.
Την παραμονή τους στην 7η τάξη είναι αποφασισμένες να διεκδικήσουν ακόμη τρεις εταιρείες: Η ΑΕΓΕΚ, η Μοχλός και η ΒΙΟΤΕΡ. Για την πρώτη, ωστόσο, πολλά θα εξαρτηθούν από την έκβαση της συμφωνίας με τον επιχειρηματία Γιάννη Μαρούλη, ο οποίος προωθεί την είσοδό του στην εισηγμένη ως στρατηγικός επενδυτής.
Πάντως, επιδίωξη του κ. Μαρούλη είναι η συμμετοχή του στα μεγάλα έργα, είτε αυτό γίνει μέσω της ΑΕΓΕΚ σε περίπτωση που υλοποιηθεί η καταρχήν συμφωνία (εκκρεμεί η αποδοχή της από τις υπόλοιπες πιστώτριες τράπεζες) είτε μέσω της Ιόνιας ΑΕ (εταιρία συμφερόντων του ιδίου). Παρόν στην ανώτερη κατηγορία του κλάδου των κατασκευών δηλώνει και ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής που μετά την περιπέτεια στις ΗΠΑ δεν αποκλείεται να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση της δομής του μέσω συγχωνεύσεων θυγατρικών.
Περισσότερο ξεκάθαρα είναι, τέλος, τα πράγματα στην περίπτωση της ΒΙΟΤΕΡ, καθώς είναι δηλωμένη η πρόθεση της διοίκησης να παραμείνει η εταιρία στην 7η τάξη, κάτι που άλλωστε μπορεί να πετύχει με τα οικονομικά στοιχεία που διαθέτει.