Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 09-Ιουν-2008 00:34

    ΟΛΠ: H Cosco προσωρινός ανάδοχος

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Στέλιου Κράλογλου

    Την Cosco Pacific ανέδειξε ως προσωρινό ανάδοχο για την 35ετή παραχώρηση του εμπορευματικού σταθμού στο λιμάνι του Πειραιά η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού. Η συγκεκριμένη απόφαση της επιτροπής αναμένεται να επικυρωθεί, τυπικά, στις 12 Ιουνίου σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ. Ακολούθως θα δοθεί χρονική περίοδος μέχρι της 17 Ιουνίου για την υποβολή ενστάσεων και αν δεν υπάρξουν, θα επικυρωθεί από το δ.σ. του ΟΛΠ. 

    Από εκεί και πέρα η διοίκηση του ΟΛΠ θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τον ανάδοχο σχετικά με τους όρους της τελικής σύμβασης που θα υπογράψουν οι δύο πλευρές.

    Σύμφωνα με πληροφορίες το επιχειρησιακό σχέδιο που έχει υποβάλει στην προσφορά της η Cosco, προβλέπει ολοκλήρωση επενδύσεων ύψους 620 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015, δημιουργία 1.200 θέσεων εργασίας, τζίρο 15 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης του λιμανιού και αύξηση των τιμολογίων της με βάση τον ετήσιο πληθωρισμό.

    «Κανένα πρόβλημα με το τίμημα»

    Η διοίκηση του ΟΛΠ εκτιμά ότι ξεπεράστηκε χωρίς ιδιαίτερους κραδασμούς η μεγάλη διαφορά που προέκυψε μεταξύ του τιμήματος το οποίο παρουσίασε η Cosco στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και εκείνου το οποίο ανακοινώθηκε από τον οργανισμό και τον υπουργό Ναυτιλίας Γιώργο Βουλγαράκη.

    Ως απόδειξη θεωρεί και το γεγονός ότι η μετοχή της επιχείρησης ισορρόπησε την Παρασκευή μετά την πτώση που σημείωσε την προηγούμενη ημέρα.

    Ο ΟΛΠ σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι το συνολικό αντάλλαγμα της προσφοράς της Cosco σε τρέχουσα αξία για όλη την διάρκεια της παραχώρησης είναι 4,3 δισ. ευρώ με εγγυημένο τίμημα τα 3,389 δισ. ευρώ. Η καθαρά παρούσα αξία επί του εγγυημένου ανέρχεται σε 665 εκατ. ευρώ.

    Οι όροι της συμφωνίας

    * Καταβολή εφάπαξ ποσού 50 εκατ. ευρώ.
    * Επιπλέον ετήσιο ενοίκιο 3,6 εκατ. ευρώ για την προβλήτα και 1,6 εκατ. ευρώ για το χώρο των κοντέινερ, το οποίο θα αναπροσαρμόζεται κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό +2%. Το ποσό προβλέπεται να αυξηθεί αναλόγως όταν μεγαλώσουν η προβλήτα και ο χώρος αποθήκευσης.

    * Ποσοστό 24,2% επί των εσόδων που θα έχει η Cosco από την εκμετάλλευση της προβλήτας και του χώρου των κοντέινερ. Η Cosco εγγυάται ότι τα έσοδα εκμετάλλευσης δεν θα είναι μικρότερα από το 79% των προβλεπόμενων εσόδων που εμφανίζει στην προσφορά της.

    Για να αξιολογηθούν και να κριθούν οι προσφορές που κατατέθηκαν, ο διαγωνισμός προέβλεπε ότι θα υπολογιστεί το τι θα εισπράξει συνολικά το Δημόσιο στα 35 χρόνια της παραχώρησης με ένα ετήσιο επιτόκιο προεξόφλησης 9%. Από τον υπολογισμό αυτόν προέκυψαν τα 4,3 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, είναι σαν τα χρήματα που θα εισπράττει το Δημόσιο κάθε χρόνο να μπαίνουν σε έναν λογαριασμό και να τοκίζονται με 9%. Ύστερα από 35 χρόνια εκτιμάται από τη διοίκηση του ΟΛΠ ότι θα φθάσουν 4,3 δισ. ευρώ. Σημειώνεται μάλιστα ότι η Cosco εγγυάται έναν μίνιμουμ τζίρο που είναι το 79% των εσόδων που αναφέρει στην προσφορά της.

    Τα μάτια στραμμένα στον ΟΛΘ

    Τον Ιούλιο αναμένεται από την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου στη Θεσσαλονίκη όπου έχουν κατατεθεί εντάσεις τόσο από την Dubai Ports World όσο και από την κοινοπραξία Hutchison - Λαυρεντιάδη.

    Η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού αναμένεται να ζητήσει απαντητικά υπομνήματα από τις δύο εταιρείες, όμως πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως οι ενστάσεις να μη σταματήσουν εδώ και ίσως να ακολουθήσει νέος κύκλος αναμέτρησης.

    Πάντως η κυβέρνηση θα επιδιώξει ο διαγωνισμός να κλείσει μέσα στα όρια που έχουν τεθεί.

    Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι εν λόγω κινήσεις αποκαλύπτουν τις προθέσεις των σχημάτων όσον αφορά τη διεκδίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Χαρακτηριστικές των προθέσεων των "μονομάχων" είναι και οι πληροφορίες για τις οικονομικές προσφορές που αναμένεται να υποβάλουν οι διαγωνιζόμενοι. Οι αρχικές εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι οι προσφορές θα είναι υπερτριπλάσιες της χρηματιστηριακής αξίας του ΟΛΘ και ενδέχεται να φθάσουν τα 1 με 2 δισ. ευρώ! Οι ίδιες πηγές μάλιστα θεωρούν όλα τα ενδεχόμενα έκβασης πιθανά ακόμα δηλαδή και την περίπτωση να ανακηρυχθεί ανάδοχος η Cosco και για τα δύο λιμάνια.

    Προσφορές για το ΣΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζεται ότι, κατέθεσαν η αραβική Dubai Ports World, μέσω της θυγατρικής Ρ&Ο, σε συνεργασία με την Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε. και την Τράπεζα Πειραιώς, η κινεζική Cosco Pacific LTD και ο βρετανικός όμιλος Hutchison, από κοινού με την Alapis και τη ΛΥΔ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ