Του Θανάση Παπαδή
Μία από τις εταιρείες που αναμφίβολα ξεχώρισε το 2007 ήταν η Yalco της οικογένειας Κωνσταντίνου. Σταθερή ανάπτυξη, καλά κέρδη και ένταση των προσπαθειών για επέκταση των δραστηριοτήτων σε νέες αγορές και νέους κλάδους ήταν μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν την φιλοσοφία της εταιρείας και την στόχευσή της.
Το 2008 ξεκίνησε με την λειτουργία του πρώτου Habitat στο Notos Home. Μπορεί η προηγούμενη προσπάθεια των Habitat να «κατακτήσει» την ελληνική αγορά, να μην είχε στεφτεί από επιτυχία, ωστόσο το know how που διαθέτει η Yalco, αλλά και το ισχυρό brand που έχει η εν λόγω εταιρεία παγκοσμίως αποτελούν τα εχέγγυα για την επιτυχή αυτή την φορά έκβαση του εγχειρήματος.
Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι εξαγοράζει και την εταιρεία Ιωνία, την παλαιότερη εταιρία πορσελάνης στην Ελλάδα, η οποία ανήκει στον Τιτάνα, και η οποία έχει δραστηριότητα τόσο στον οικιακό όσο και στον ξενοδοχειακό εξοπλισμό. Είναι μία δραστηριότητα που «κουμπώνει» άριστα στις ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες της Yalco.
Η εξαγορά της Ιωνία αναμένεται να τελειώσει και τυπικά μέσα στον μήνα και αφού βέβαια προηγηθεί ο σχετικός οικονομικός έλεγχος. Ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η μορφή με την οποία θα γίνει η εξαγορά και όπως λένε ο πατέρας και ο υιός Κωνσταντίνου, είναι πιθανό να συμβεί οτιδήποτε. Δηλαδή ή με ανταλλαγή μετοχών, που είναι και το πιο πιθανό ή ακόμη και με μετρητά.
Σε ό,τι αφορά τα Habitat, η Yalco σκοπεύει να αναπτύξει σταδιακά την αλυσίδα και μέσα στην επόμενη 3ετία εκτιμά ότι θα έχει έσοδα άνω των 15 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση, από τα 5 καταστήματα που θα λειτουργούν έως τότε. Από αυτά τα τρία θα λειτουργούν με την μορφή shop in shop, όπως και το πρώτο κατάστημα habitat στο Notos Home και τα άλλα δύο θα έχουν αυτόνομη παρουσία.
Βέβαια η δραστηριότητα της Yalco όχι μόνο δεν εξαντλείται στα Ηabitat, αλλά επεκτείνεται και σε μία σειρά άλλων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που η μία συμπληρώνει την άλλη δημιουργώντας έναν ισχυρό όμιλο παροχής σχεδόν του συνόλου των ειδών που χρειάζεται ένα σπίτι ή μία ξενοδοχειακή επιχείρηση. Αν κάποιος ήθελε να δώσει έναν τίτλο στην ενασχόληση της Yalco αυτή είναι «επιχείρηση οικιακών ειδών και εξοπλισμού για ξενοδοχειακές μονάδες».
Εκτός των άλλων διαθέτει την αλυσίδα Omnishop, αλλά και την αντιπροσώπευση μίας σειράς επιτυχημένων ειδών, όπως τα αντικολλητικά Fest και τα κλιματιστικά Haier.
Η Yalco διαθέτει παρουσία και σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Ρουμανία, η Ουγγαρία, ενώ στο «μάτι» της έχει μπει και η Βουλγαρία. Να σημειωθεί πως δραστηριότητα έχει και στην Κίνα και μάλιστα εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, πολύ πριν δηλαδή γίνει της «μόδας». Η πρώτη επαφή με την αχανή αυτή χώρα της Ασίας έγινε πριν από 25 χρόνια.
Η οικογένεια Κωνσταντίνου δείχνει να είναι χαμηλών τόνων, με ελάχιστες έως ανύπαρκτες δημόσιες και κοσμικές εμφανίσεις. Ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Δημήτρης Κωνσταντίνου, θεωρεί πως «το εμπόριο είναι η ζωή του και δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει έξω από αυτό». Με την εταιρεία ασχολούνται και μάλιστα ιδιαίτερα ενεργά και τα δύο του παιδιά, ο Σωκράτης και η Αμαλία.
Ο Σωκράτης Κωνσταντίνου, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, αν και σε ιδιαίτερα νεαρή ηλικία, είναι μόλις 33 ετών, έχει κατορθώσει να δώσει στην επιχείρηση έναν διεθνή προσανατολισμό και μία άλλη προοπτική. Του αρέσει να εργάζεται σκληρά, ενώ τα ταξίδια για συμφωνίες είναι μέρος του προγράμματός του. Εισήλθε στην επιχείρηση το 1998 και αφού πρώτα είχε σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο ίδιος εμφανίζεται αισιόδοξος για τη μελλοντική πορεία και όπως μεταξύ σοβαρού και αστείο δηλώνει «αν δεν κάνουμε καμιά στραβή, τότε θα πάμε πολύ καλά τα επόμενα χρόνια».
Οι βασικοί άξονες ανάπτυξης, σύμφωνα με τον κ. Σωκράτη Κωνσταντίνου είναι η λιανική μέσα από τις αλυσίδες Habitat και Omnishop, η χονδρική για οικιακό εξοπλισμό, αλλά και ο ξενοδοχειακός εξοπλισμός. Πάντως η οικογένεια διαθέτει επιχειρηματική φλέβα. Αυτό εξάλλου αποδεικνύεται εύκολα, αν ανατρέξει κανείς πίσω, στο παρελθόν της εταιρείας. Ο κ. Σωκράτης Κωνσταντίνου, παππούς του σημερινού αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου, ξεκίνησε τη δραστηριότητά του από την Δράμα. Αρχικά με τη δημιουργία ενός μικρού μαγαζιού που εμπορεύονταν ξυλεία. Σύντομα όμως την θέση της ξυλείας, πήρε η εμπορία γυαλικών ειδών και πολεμικών εφοδίων, όπως τα κράνη.
Η δουλειά πήγαινε ιδιαίτερα καλά, αλλά η είσοδος των προσφύγων από την Μικρά Ασία, έμελλε να αλλάξει την πορεία –προς το καλύτερο– της οικογένειας Κωνσταντίνου. Αποφασίζει να αλλάξει ρότα, μεταφέροντας τη δραστηριότητά του σε μία άλλη μεγαλύτερη πόλη. Όμως ο πόλεμος και η κατοχή και τα δεινά που έφεραν μαζί τους, τον εμποδίζουν ή για την ακρίβεια τον καθυστερούν, στην επίτευξη του στόχου που ήταν η δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας.
Η εταιρεία πάει καλά αλλά δεν κάνει το κάτι παραπάνω. Παραμένει μία υγιής, αλλά μικρομεσαία επιχείρηση της Βορείου Ελλάδος. Ο νεαρός τότε Δημήτρης Κωνσταντίνου μπαίνει στην επιχείρηση, αν και αρχικά δεν τον γοήτευε ιδιαίτερα η ιδέα. Τότε το είχε συνεπάρει η Νομική και πραγματοποίησε και μεταπτυχιακό στης ΗΠΑ. Τη δικηγορία δεν την άσκησε ποτέ. Ο ιδρυτής της εταιρείας φεύγει από τη ζωή το 1972 και τότε ο σημερινός πρόεδρος της εταιρίας, παίρνει τα ηνία της επιχείρησης στα χέρια του και την αναπτύσσει σύμφωνα με τα δικά του σχέδια.
Αρχικά την μετονομάζει σε Yalco από τα (Γυαλ)ικά (Κω)νσταντίνου. Η εταιρία μετατρέπεται σε ανώνυμο και αγοράζει ένα οικόπεδο στην underground τότε περιοχή του Καλοχωρίου. Πολλοί είπαν τότε πως η επιλογή ήταν λάθος, πολύ σύντομα όμως διαπίστωσαν ότι μάλλον οι ίδιοι... είχαν λάθος. Επόμενο βήμα είναι η επέκταση προς Νότο, κάτι που θεωρούταν δύσκολο για τις επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος.
«Κατεβαίνει» τελικά στην Αθήνα και λίγα χρόνια μετά μπαίνει και στο Χρηματιστήριο, το 1995, αρκετά πριν δηλαδή το Χρηματιστήριο αποτελέσει πόλο έλξης για το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων. Σημαντικό «όπλο» στην γρήγορη ανάπτυξή της ήταν η αντιπροσωπεία της Black & Decker, η οποία για πολλά χρόνια ήταν αποκλειστική.
Σήμερα στα άμεσα σχέδια της Yalco είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων της στα Βαλκάνια και η ανάπτυξη στις εκεί αγορές. Πρώτος σταθμός είναι η Ρουμανία, όπου ήδη ξεκίνησε η δραστηριότητα της επιχείρησης στο κλάδο του οικιακού και επαγγελματικού εξοπλισμού, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει και οι διερευνητικές επαφές για την αγορά της Βουλγαρίας η οποία επίσης ενδιαφέρει την εταιρία, αλλά για την ώρα δεν υπάρχει κάτι ουσιαστικό. Πάντως και στην Ελλάδα θεωρούν ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια αύξησης της δραστηριότητας.