14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Φάνη Γαβρινιώτη
Ακόμη πιο λίγοι, συνάμα δε ακόμη πιο ισχυρότεροι, θα είναι σύντομα οι πόλοι του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς μέσα στους επόμενους δύο – τρεις μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί ο κύκλος του «ξεκαθαρίσματος» σε έναν από τους πλέον νευραλγικούς τομείς της παραγωγής και της οικονομίας.
Η διαδικασία διαμόρφωσης του νέου τοπίου στο χώρο των κατασκευών που ξεκίνησε το 2002 με τις συγχωνεύσεις και την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων και ουσιαστικά εξελίχθηκε σταδιακά τα επόμενα πέντε χρόνια, φαίνεται να βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή της με την οριστική διευθέτηση των τελευταίων εκκρεμοτήτων (υποθέσεις ΑΕΓΕΚ, Τεχνικής Ολυμπιακής, ΔΙΕΚΑΤ, Προοδευτικής, Θεμελιοδομής, ΓΕΝΕΡ).
Έτσι πολύ σύντομα -όπως τουλάχιστον εκτιμούν παράγοντες του κλάδου- το σκηνικό θα είναι περισσότερο ξεκάθαρο απ’ ότι αυτή τη στιγμή, δικαιώνοντας απόλυτα εκείνους που το 2003, όταν δηλαδή εξασφάλιζαν το νέο ανώτερο εργοληπτικό πτυχίο δεκατέσσερις επιχειρήσεις, υποστήριζαν ότι η ελληνική αγορά δεν μπορεί να «σηκώσει» περισσότερες κατασκευαστικές εταιρείες απ’ όσα τα δάκτυλα του ενός χεριού.
Σήμερα υπάρχουν τέσσερις (Ελληνική Τεχνοδομική, J&P Άβαξ, ΓΕΚ – Τέρνα, Μηχανική) συν ένας (ΒΙΟΤΕΡ) πόλοι στη «μεγάλη» κατηγορία του κλάδου των κατασκευών, ενώ «αγώνα» για να κρατηθεί στην ίδια ομάδα δίνει η Τεχνική Ολυμπιακή. Η ΑΕΓΕΚ από την άλλη πλευρά, έχει ήδη εγκαταλείψει την προσπάθεια αυτόνομης πορείας και εκείνο που ουσιαστικά περιμένει είναι να καταφέρει να ανέβει σε κάποιο... άρμα των πρωτοπόρων ώστε να αποφύγει την «τύχη» που είχαν οι ΑΛΤΕ και Έμπεδος. Το ίδιο με την ΑΕΓΕΚ επιδιώκει εδώ και τρία χρόνια η Θεμελιοδομή, το μέλλον της οποίας –παρά την καταρχάς συμφωνία που έχει γίνει με ομάδα στρατηγικών επενδυτών– εξακολουθεί να είναι ζοφερό. «Στέγη» για να αποφύγουν τα χειρότερα αναζητούν, επίσης, η Προοδευτική και η ΔΙΕΚΑΤ, χωρίς μέχρι στιγμής να το έχουν κατορθώσει. Όμως, οι επικεφαλής τους δηλώνουν αισιόδοξοι και συνεχίζουν το... ψάξιμο.
Πιο μεγάλοι οι μεγάλοι
Αντίθετα, οι τέσσερις συν ένας πόλοι που έχουν επικρατήσει και αυτή τη στιγμή κυριαρχούν στην εσωτερική αγορά, ενισχύουν ολοένα και περισσότερο τη θέση τους. Η Ελληνική Τεχνοδομική έχει καταφέρει να πλησιάσει το στόχο του 1 δισ. ευρώ όσον αφορά τον κύκλο εργασιών της, κάτι που –σύμφωνα με τους επικεφαλής της– την καθιστά υπολογίσιμη δύναμη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό το έχει ήδη πετύχει ο κυπριακός όμιλος J&P Overseas, με τη συμβολή του οποίου η θυγατρική J&P Άβαξ έχει καταφέρει κυρίως τον τελευταίο χρόνο να κάνει ένα επιτυχημένο άνοιγμα στις διεθνείς αγορές. Σταθερά ανοδική είναι και η πορεία των ομίλων ΓΕΚ – Τέρνα και Μηχανική. Ο μεν πρώτος στηρίζει σημαντικό μέρος της ανάπτυξής τους στους τομείς της ενέργειας και των έργων παραχώρησης, ο δε δεύτερος στον τομέα του real estate.
Όσον αφορά τον πέμπτο της «παρέας», τη ΒΙΟΤΕΡ, τα πράγματα δείχνουν περισσότερο περίπλοκα, αφού η διοίκησή της δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο μεταβίβασης της εισηγμένης ή εισόδου στο μετοχικό της κεφάλαιο στρατηγικού επενδυτή, εφόσον βέβαια υπάρξει σχετική δελεαστική πρόταση.
Πάντως, δεν αποκλείεται οι εξελίξεις να τρέξουν πολύ γρηγορότερα απ’ ότι αναμένεται και σε σύντομο χρονικό διάστημα να υπάρξουν συμφωνίες στρατηγικών και μετοχικών συνεργασιών ακόμη και ανάμεσα στους ισχυρούς πόλους του κλάδου των κατασκευών. Άλλωστε, στελέχη αυτών των πόλων δεν κρύβουν πλέον το ενδιαφέρον, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και την επιθυμία τους, για ένα τέτοιο ενδεχόμενο...