Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Μία από τις καλύτερες επιδόσεις μεταξύ των 37 αγορών ανά τον κόσμο όπου ο όμιλος ΙΚΕΑ διαθέτει παρουσία διεκδικεί η ελληνική αγορά. Σύμφωνα με στελέχη χρηματιστηριακών εταιρειών (P&K, Marfin Analysis), οι δραστηριότητες της αλυσίδας οικιακού εξοπλισμού και επίπλων επί αθηναϊκού εδάφους τοποθετούν το κατάστημα που λειτουργεί στο εμπορικό πάρκο του Ελ. Βενιζέλος μεταξύ των πιο αποδοτικών διεθνώς στη κατηγορία του (επιφάνεια 25 χιλ. τ.μ).
Στους πρώτους εννέα μήνες του 2007, οι επισκέψεις στο κατάστημα της Αθήνας ξεπέρασαν τα 1,8 εκατομμύρια. Μαζί με τους 1,3 εκατ. επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, η εταιρεία υπολογίζει ότι συνολικά 3,1 εκατομμύρια καταναλωτές ψώνισαν στο διάστημα αυτό από τα σουηδικά καταστήματα, ανεβάζοντας τον τζίρο τους στα 166 εκατ.ευρώ (+20,5% από το αντίστοιχο περυσινό εννεάμηνο).
Η διοίκηση της Fourlis κατά τη διάρκεια παρουσίασης σε αναλυτές ανέφερε ότι «η φιλοσοφία των ΙΚΕΑ στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην εξυπηρέτηση των πελατών και η μαζική προσέλευση καταναλωτών στο κατάστημα του Ελ. Βενιζέλος ιδιαίτερα τις Παρασκευές και τα Σάββατα όσο και εάν μας ικανοποιεί, δεν μας επιτρέπει να προσφέρουμε τις υπηρεσίες που επιθυμούμε». Τα στελέχη της εταιρείας ανέφεραν ότι με τη λειτουργία του δεύτερου καταστήματος στη Λ. Κηφισού θα αποσυμφορηθεί η κατάσταση.
Οι εκτιμήσεις τους για το νέο κατάστημα επιφάνειας 25 χιλ. τετραγωνικών στη λεωφόρο Κηφισού (κοντά στο ύψος της Π. Ράλλη) κάνουν λόγο για ακόμη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα λόγω της θέση του (επί κύριου οδικού άξονα, κοντά στα πολυπληθή δυτικά καταστήματα). Αν και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι θα λειτουργούσε στο τέλος του 2007, οι εργασίες ολοκλήρωσης των χώρων στάθμευσης καθυστέρησαν με αποτέλεσμα τώρα να υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του προσεχούς Μαρτίου.
Συνολικά, ο σχεδιασμός του ομίλου προβλέπει τη λειτουργία 11 καταστημάτων ΙΚΕΑ σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια. Στην ελληνική αγορά τη περίοδο αυτή αναζητούνται οι κατάλληλοι χώροι για τα νέα καταστήματα σε Λάρισα και Ιωάννινα τα οποία προγραμματίζεται να λειτουργήσουν στις αρχές του 2009. Όσο για τη Βουλγαρία, στελέχη του ομίλου βρίσκονται στη γειτονική χώρα πραγματοποιώντας τις απαραίτητες προεργασίες για τη δημιουργία του πρώτου καταστήματος ΙΚΕΑ επί συνόλου 2 ή 3 που προβλέπει ο σχεδιασμός.
Αν και τα ΙΚΕΑ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στο φετινό εννεάμηνο συνεισέφεραν το 65% της συνολικής προ φόρων κερδοφορίας του ομίλου, αναμένεται αύξηση μεγεθών και από το δίκτυο καταστημάτων αθλητικών ειδών Intersport. Στο φετινό εννεάμηνο ενίσχυσαν κατά 71% τη προ φόρου κερδοφορία τους και πλέον κατέχουν το 12% της συγκεκριμένης αγοράς στην Ελλάδα.
Η αλυσίδα διαθέτει σήμερα 32 καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο και σύμφωνα με τη διοίκηση της Fourlis στόχος είναι η δημιουργία συνολικά 16 νέων καταστημάτων (6 στην Ελλάδα, από 4 σε Ρουμανία και Βουλγαρία και 2 στη Κύπρο) μέσα στην ερχόμενη τριετία.