Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 08-Ιαν-2008 08:32

    Ο Περικλής, ο Εμανουέλ και η Sea Star

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Όλα τα ρεπορτάζ, όλες οι αναλύσεις συμφωνούν ότι η ακτοπλοΐα είναι ένας κλάδος με πολλές προοπτικές και πολλά αναμενόμενα κέρδη, παρά το γεγονός ότι το πετρέλαιο είναι είδος πολυτελείας και τα τραπεζικά δάνεια ξεχειλίζουν! Ωστόσο, υπάρχει «κάτι» που δίνει όντως ενδιαφέρον στο παιγνίδι. Το «ειδικό βάρος» του Εμανουέλ Γκριμάλντι.
     
    Το εξαιρετικά ενδιαφέρον με τον κλάδο της Ακτοπλοΐας είναι το γεγονός ότι μετρούμε ήδη δύο αποχωρήσεις και αντίστοιχα δύο νέες εισόδους. Η MIG και ο γνωστός Ιταλός εφοπλιστής Εμανουέλ Γκριμάλντι είναι τα νέα ονόματα που «παίζουν» στα ελληνικά λιμάνια. Στη λίστα των αποχωρησάντων προστέθηκε πρόσφατα το όνομα του κ. Λασκαρίδη δίπλα σε εκείνο του κ. Περικλή Παναγόπουλου.
     
    Ο κ. Περικλής Παναγόπουλος δεν είναι ένα τυχαίο όνομα. Υπήρξε ένας πραγματικός θρύλος. Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στο χώρο της ακτοπλοΐας και έχοντας ένα πλούσιο παρελθόν στα κρουαζιερόπλοια, άλλαξε πολλά στον κλάδο. Με τα νέα υπερσύγχρονα πλοία που δρομολόγησε στην Αδριατική και στο Αιγαίο ανάγκασε τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου να εκσυγχρονιστούν και να αφήσουν πίσω τους το μοντέλο των εταιρειών λαϊκής βάσης.
     
    Το ενδιαφέρον με τον κ. Παναγόπουλο είναι ότι αποχώρησε από τα κρουαζιερόπλοια στο σωστό timing! Στο ανώτατο δυνατό σημείο που θα μπορούσε να το πετύχει από πλευράς αποτιμήσεων. Δίχως κανείς να μπορεί να υποστηρίξει ότι οι σημερινές συνθήκες που οδήγησαν τον κ. Παναγόπουλο είναι ίδιες με εκείνες που τον οδήγησαν στην έξοδό του από τα κρουαζιερόπλοια, είναι πολύ δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι θα αποχωρούσε για λόγους συνταξιοδότησης.
     
    Οι φήμες της αγοράς υποστηρίζουν ότι ο βασικός λόγος που οδήγησε τον επιχειρηματία Περικλή Παναγόπουλο στην απόφαση της «εξόδου» ήταν η παρουσία του Ιταλού εφοπλιστή Εμανουέλ Γκριμάλντι. Οι δύο τους είχαν συγκρουστεί στο πρόσφατο παρελθόν στην αγορά της Εσθονίας και εκεί ο κ. Παναγόπουλος έμαθε ότι ο Γκριμάλντι είναι ένας πολύ δύσκολος και πολύ ισχυρός αντίπαλος.
     
    Γιατί ο Γκριμάλντι, ο όμιλος του οποίου πραγματοποίησε το 2006 τζίρο ύψους 2,2 δισ. ευρώ, αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μικρή και άσημη ελληνική αγορά; Όσοι έχουν μιλήσει μαζί του ισχυρίζονται ότι ο πόλος έλξης για τον Ιταλό δεν είναι τα δρομολόγια στο Αιγαίο, αλλά οι μεταφορές εμπορευμάτων στην Αδριατική. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η εταιρεία του έχει ήδη διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εκμετάλλευση των κοινοτικών προγραμμάτων με την ονομασία Μάρκο Πόλο, που έχουν ως αντικείμενό τους τις θαλάσσιες μεταφορές. Κι επειδή το Μάρκο Πόλο παύει να είναι σιγά – σιγά ένα πιλοτικό πρόγραμμα, είναι σαφές το κίνητρό του.
     
    Η αγορά και πάλι υποστηρίζει ότι η βάση της συμφωνίας του Γκριμάλντι με τη διοίκηση της ΑΝΕΚ ήταν η υλοποίηση αυτού του επιχειρηματικού σχεδίου. Κι ενώ οι σχέσεις των δύο πλευρών εμφανιζόντουσαν άριστες, μία ξαφνική δήλωση του κ. Γκριμάλντι και με αφορμή τη συμμετοχή του κ. Βαρδινογιάννη στην Κυπριακή Sea Star, ήρθε για να δείξει ότι το ειδύλλιο περνούσε κρίση.
     
    Πώς θα λήξει αυτή η κρίση; Σίγουρα όχι με την αποδοχή του ρόλου του κομπάρσου από την πλευρά του κ. Γκριμάλντι. Όσοι γνωρίζουν καλά πρόσωπα και πράγματα στο χώρο, υποστηρίζουν ότι υπάρχουν δύο πιθανές εξελίξεις: Είτε να ελέγξει ο Γκριμάλντι την ΑΝΕΚ, είτε να αποχωρήσει σε τιμή που δεν θα «τσαλάκωνε» την φήμη του και τα... συμφέροντά του. Κι η επόμενη κίνησή του σε περίπτωση αποχώρησης από την ΑΝΕΚ; Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα! Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο κ. Γκριμάλντι δεν ήρθε στην αγορά για να αποχωρήσει. Από εκεί και πέρα σημασία έχει το κόστος του εγχειρήματος...
     
    Η MIG ήταν η εταιρεία που έκανε το μεγάλο βήμα να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του κ. Παναγόπουλου. Κι άλλοι επενδυτές είχαν διαπραγματευτεί με τον κ. Παναγόπουλο, αλλά δεν θέλησαν να «ενδώσουν» κι αυτό διότι έβλεπαν στενά και μόνο την Attica. Η MIG από την πλευρά της φαίνεται να έχει τον τρόπο να «κλειδώσει» την υπόθεση της Attica σε κάποιο άλλο μεγαλύτερο επιχειρηματικό σχέδιο. Γι’ αυτό άλλωστε και εξαγοράστηκε η εταιρεία. Δεν είναι  τυχαίο, σύμφωνα με πληροφορίες, το «μπέρδεμα» που δημιουργήθηκε με την τουρκική εταιρεία UN Ro-Ro Group.
     
    Ο κ. Λασκαρίδης διαβεβαίωνε εχθρούς και φίλους ότι θα ήταν ένα από τα απόλυτα αφεντικά της ελληνικής ακτοπλοΐας. Ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα εισήγαγε στο χρηματιστήριο και την Hellenic SeaWays. Αντί της εισαγωγής των μετοχών της εταιρείας στο Χρηματιστήριο έγινε αιφνιδιαστικά η πώληση όλων των συμμετοχών του στην ακτοπλοΐα στην κυπριακή Sea Star!
     
    Στο ταμπλό τις τελευταίες ημέρες δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες η ΑΝΕΚ, βασικός μέτοχος της οποίας είναι πλέον η κυπριακή Sea Star, αφού πρώτα ο κ. Βαρδινογιάννης εισέφερε σε αυτήν τη συμμετοχή του στην ΑΝΕΚ. Το μεγάλο ερώτημα για το μέλλον είναι η μετοχική σύνθεση της ΑΝΕΚ και πως θα εξελιχθούν τελικώς τα πράγματα σε περίπτωση που επέλθει σύγκρουση της Sea Star με τον έτερο μεγαλομέτοχο της εταιρείας κ. Γκριμάλντι. Την απάντηση θα την μάθουμε σύντομα και πάντως όχι αργότερα από τα μέσα Μαρτίου, όπως υποστηρίζουν καλά πληροφορημένες πηγές, ενώ μην ξεχνάμε ότι για τις 12 Ιανουαρίου έχει προγραμματιστεί η γενική συνέλευση των μετόχων για την έκδοση των ομολογιακών δανείων ύψους έως 120 εκατ. ευρώ.
     
    Και στο βάθος η... ΝΕΛ! Μία εταιρεία που μέχρι να εμφανισθεί ο κ. Βεντούρης είχε καταδικαστεί σε... θάνατο. Ο κ. Βεντούρης δεν κέρδισε το έπαθλο της Hellenic SeaWays, αλλά δεν έχασε κιόλας στη μάχη του με τον πολύ ισχυρότερο οικονομικά κ. Λασκαρίδη. Κι ενώ πολλά σενάρια βρίσκονται σε εξέλιξη στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, ο κ. Βεντούρης αποφάσισε αιφνιδιαστικά να προχωρήσει σε αύξηση των κεφαλαίων της ΝΕΛ. Άσχετο με τις λοιπές εξελίξεις; Κατά πάσα πιθανότητα όχι! 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ