14:13 08/09
Mega deal 17 δισ. δολ. μεταξύ SpaceX και EchoStar
Το deal αφορά στην αγορά φάσματος και είναι μεταξύ μεγαλύτερων συμφωνιών φέτος.
Του Φάνη Γαβρινιώτη
Από τις καλύτερες χρονιές της δεκαετίας, τόσο για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους όσο και για τις μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου που «ταλαιπωρήθηκαν» οικονομικά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, εκτιμάται πως θα εξελιχθεί το 2008. Όπως υπολογίζουν παράγοντες του κλάδου των κατασκευών, φέτος οι ισχυροί όμιλοι θα βελτιώσουν περαιτέρω τον κύκλο εργασιών και τα κέρδη τους, δεδομένου του ιδιαίτερα υψηλού ανεκτέλεστου υπόλοιπου έργων που διαθέτουν αλλά και της συνεχούς προσθήκης νέων έργων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Υπενθυμίζεται πως το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών ισχυρότερων ομίλων υπερβαίνει αυτή τη στιγμή τα 10 δισ. ευρώ (περί τα 5 δισ. ευρώ για την Ελληνική Τεχνοδομική, 3 δισ. ευρώ για την J&P Άβαξ και 2 δισ. ευρώ για τη ΓΕΚ), ποσό που είναι το υψηλότερο όλων των εποχών.
Όμως, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, το 2008 προοιωνίζεται ευοίωνο και για τις μικρότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο των κατασκευών. Και αυτό, καθώς – όπως τουλάχιστον υποστηρίζει το ΥΠΕΧΩΔΕ– εντός του 2008 θα ξεκινήσει η δημοπράτηση αρκετών νέων δημοσίων έργων που έχουν ενταχθεί για χρηματοδότηση στο 4ο ΚΠΣ. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως το πρόγραμμα δημοσίων έργων για την περίοδο 2008 – 2013 περιλαμβάνει υποδομές συνολικού προϋπολογισμού 10 δισ. ευρώ, μεγάλο μέρος των οποίων θα υλοποιηθεί στην περιφέρεια.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ θεωρεί πως το γεγονός αυτό θα λειτουργήσει θετικά για τις μικρές τεχνικές εταιρείες, εκτιμώντας πως σημαντικό μέρος των εργολαβιών της περιφέρειας θα καταλήξει στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Πάντως, από την πλευρά τους οι μικρές κατασκευαστικές εταιρείες διατηρούν επιφυλάξεις για το αν τελικά τα πράγματα θα εξελιχθούν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου.
Μείωση δημοπρατήσεων κατά 35% το 2007
Η εν λόγω δυσπιστία εκ μέρους των μικρών εταιρειών του κλάδου είναι φυσικό να υπάρχει, καθώς πέρυσι το ΥΠΕΧΩΔΕ, οι περιφέρειες και οι δήμοι της χώρας δημοπράτησαν πολύ λιγότερα έργα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και παράλληλα δεν φρόντισαν να τις εξοφλήσουν για εργασίες που είχαν ήδη εκτελέσει, γεγονότα που επέτειναν περαιτέρω την ήδη κακή οικονομική κατάσταση αυτών των επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως σύμφωνα με τα στοιχεία της βάσης δεδομένων του ΤΕΕ, κατά τη διάρκεια του 2007 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 7.335 διαγωνισμοί ανάθεσης δημοσίων έργων (κυρίως μεσαίων και μικρών) έναντι 11.230 δημοπρασιών το 2006. Δηλαδή πέρυσι υπήρξε μείωση των νέων δημοπρατήσεων κατά 35%. Την ίδια στιγμή προωθήθηκαν τα μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης (οι περισσότερες συμβάσεις υπογράφηκαν το 2007), τα οποία ως γνωστόν ανέλαβαν οι τρεις ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας σε συνεργασία με μεγάλους οίκους του εξωτερικού (Vinci, Hochtief, Cintra, ACS).
Ενίσχυση τζίρου από τις παραχωρήσεις
Ακριβώς αυτά τα έργα είναι που θα δώσουν φέτος σημαντική ώθηση στον τζίρο των ομίλων της Ελληνικής Τεχνοδομικής, της J&P Άβαξ και της ΓΕΚ, μιας και εντός του 2008 θα ξεκινήσει η ουσιαστική κατασκευή τους (ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες). Λόγω του πολύ μεγάλου αντικειμένου και, κυρίως, της επιδίωξης των ομίλων να ολοκληρώσουν το ταχύτερο δυνατόν την κατασκευή για να αρχίσει η περίοδος εκμετάλλευσης (σ.σ. γραφειοκρατικές διαδικασίες έχουν ήδη καθυστερήσει την υλοποίηση των έργων παραχώρησης), οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες ευελπιστούν πως θα χρησιμοποιηθούν ως υπεργολάβοι με σχετικά ικανοποιητικούς όρους για την εκτέλεση ορισμένων εργασιών. Εξάλλου, τη συνεργασία των παραχωρησιούχων κοινοπραξιών με τις μικρότερες τεχνικές επιχειρήσεις δείχνει να επιθυμεί και η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, ώστε να αποτρέψει την οικονομική εξαθλίωση και εντέλει την πλήρη κατάρρευση των μικρών αυτών εταιρειών. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο, που πρόσφατα ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ και αρμόδιος για θέματα δημοσίων έργων Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος κάλεσε τις κοινοπραξίες που ανέλαβαν τα οδικά έργα παραχώρησης να παραχωρήσουν με τη σειρά τους μέρος του κατασκευαστικού αντικειμένου στις μικρότερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Και φαίνεται πως η προτροπή του μάλλον θα εισακουστεί...