Του Φάνη Γαβρινιώτη
Επιπλέον έσοδα θα αρχίσουν να εισρέουν από το νέο έτος στα ταμεία του ομίλου ΓΕΚ, καθώς αμέσως μετά τις γιορτές –πιθανότατα από τις 7 Ιανουαρίου 2008– θα περάσει στην κοινοπραξία Hellenic Autopistas η διαχείριση του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ και κατ’ επέκταση οι εταιρείες – μέτοχοι (ΓΕΚ, Cintra, ASC) θα αρχίσουν να εισπράττουν για λογαριασμό τους τα διόδια διέλευσης οχημάτων στους σταθμούς Αφιδνών και Τραγάνας.
Η εκμετάλλευση του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης για το έργο της Ιόνιας Οδού, το οποίο έχει αναλάβει η κοινοπραξία του ομίλου ΓΕΚ με τους ισπανικούς οίκους Cintra και ACS. Ακριβώς ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του έργου και συγκεκριμένα την περασμένη Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου ξεκίνησε η έναρξη του χρονικού διαστήματος των 30 ετών της παραχώρησης, όχι όμως και η είσπραξη του διοδίου από την ανάδοχο κοινοπραξία. Αυτό θα γίνει μετά τις γιορτές, αφού δηλαδή ολοκληρωθεί η έξοδος και εν συνεχεία η επιστροφή των κατοίκων του λεκανοπεδίου λόγω των αργιών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Χαμηλότερο διόδιο
Αξίζει να αναφερθεί πως το αντίτιμο του διοδίου που θα εισπράττει η κοινοπραξία Hellenic Autopistas θα μειωθεί από τα 2 ευρώ που είναι σήμερα στο 1,25 ευρώ ανά διέλευση, καθώς και ότι για περίπου ένα χρόνο (μέχρι τις αρχές του 2009) θα καταβάλλεται μόνο στους σταθμούς Αφιδνών και Τραγάνας. Ο σταθμός διοδίων στο Σχηματάρι θα καταργηθεί από τις αρχές του 2008, ενώ το ίδιο θα συμβεί ένα χρόνο αργότερα και όσον αφορά το σταθμό της Τραγάνας. Στο μεταξύ, πάντως, ο ιδιώτης διαχειριστής του αυτοκινητόδρομου θα έχει κατασκευάσει και θα θέσει σε λειτουργία από το 2009 δύο νέους σταθμούς διοδίων, έναν έξω από τη Θήβα και έναν στη περιοχή του Αγίου Κωνσταντίνου.
Χρήση του μηχανισμού του ΤΕΟ
Σε πρώτη φάση και για περίπου έξι μήνες, η ΓΕΚ και οι εταίροι της στο έργο παραχώρησης της Ιόνιας Οδού θα χρησιμοποιούν για την είσπραξη των διοδίων στους σταθμούς Αφιδνών – Τραγάνας το προσωπικό και το μηχανισμό του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ ΑΕ). Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει, η κοινοπραξία θα οργανώσει το δικό της μηχανισμό λειτουργίας των σταθμών διοδίων, ενώ παράλληλα θα σχεδιάσει και θα αναπτύξει τα συστήματα και τα προγράμματα ηλεκτρονικής διέλευσης οχημάτων (e - pass). Η κοινοπραξία των ΓΕΚ – Cintra – ACS θα αξιοποιήσει το νέο μηχανισμό και για τη λειτουργία των σταθμών διοδίων στους αυτοκινητόδρομους Ιόνια Οδός και Κεντρικής Ελλάδος (Ε 65), όταν φυσικά αυτοί κατασκευαστούν και δοθούν στη κυκλοφορία (το διάστημα 2012 – 2013). Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία Hellenic Autopistas έχει αναλάβει, εκτός της Ιόνιας Οδού, και το έργο παραχώρησης για τον αυτοκινητόδρομο Ε 65.