Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 28-Νοε-2007 13:42

    Statbank: Τα "ελληνικά διαμάντια" της βιομηχανίας και του εμπορίου

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Σε μια περίοδο που οι παραγωγικές επιδόσεις της εγχώριας βιομηχανίας δοκιμάζονται σοβαρά από το διεθνή ανταγωνισμό –ιδιαίτερα των χωρών χαμηλού κόστους– κάποιες ελληνικές βιομηχανίες βρίσκουν το μονοπάτι βελτίωσης των μεγεθών τους και της χρηματο-οικονομικής τους διάρθρωσης, αναφέρει σε σχετική της μελέτη η Stat Bank. Όπως τονίζει πρόκειται για παραγωγικές επιχειρήσεις οι οποίες κατορθώνουν να αυξάνουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα (πωλήσεις, κερδοφορία) ενώ ταυτόχρονα να διατηρούν μια εξαιρετική σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια. Οι περισσότερες από αυτές είναι επιχειρήσεις με έντονη εξωστρέφεια και μεγάλες επιδόσεις στον εξαγωγικό τομέα. Πρόκειται δηλαδή για εταιρίες που έχουν κατακτήσει συγκεκριμένες θέσεις στο διεθνή επιχειρηματικό στίβο, υψώνοντας την ελληνική σημαία σε πολλές ξένες αγορές και κάνοντας τα ελληνικά προϊόντα να είναι προτιμητέα από τους εκπροσώπους των διεθνών δικτύων διανομής.

    Ποιες, όμως, είναι οι επιχειρήσεις αυτές; Με ποια κριτήρια επελέγησαν για να κατακτήσουν μια θέση στον πίνακα με τον τίτλο "Τα διαμάντια της ελληνικής βιομηχανίας"; Σύμφωνα με την Stat Bank τα κριτήρια είναι συγκεκριμένα. Πρώτον, οι επιχειρήσεις να είναι από ένα μέγεθος και πάνω. Έτσι, οι πωλήσεις τους κατά την τελευταία δημοσιευμένη χρήση επιλέχθηκε να υπερβαίνουν τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Δεύτερον, ο κύκλος εργασιών να εμφανίζει αύξηση τουλάχιστον 5%. Τρίτον, να είναι κερδοφόρες τόσο κατά το 2005 όσο και κατά το 2006. Τέταρτο, τα κέρδη προ φόρων κατά το 2005 να είναι άνω των 300.000 ευρώ και κατά το 2006 άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Πέμπτο, να εμφανίζουν αύξηση κερδοφορίας άνω του 13%. Έκτο, το περιθώριο καθαρού κέρδους να είναι τουλάχιστον 2%. Έβδομο, ο ρυθμός αύξησης των μεικτών κερδών να είναι τουλάχιστον 5% ενώ το μεικτό περιθώριο να μην έχει υποχωρήσει περισσότερο από 4 ποσοστιαίες μονάδες. Όγδοο, η δανειακή επιβάρυνση της εταιρίας να είναι κάτω από 85%. Ένατο, η απόδοση ιδίων κεφαλαίων να υπερβαίνει το 15%. Δέκατο, η αύξηση της απόδοσης ιδίων κεφαλαίων να είναι άνω του 15%.

    Στην εκκίνηση της αξιολόγησης συμμετείχαν οι 2.500 μεγαλύτερες (βάσει πωλήσεων) παραγωγικές επιχειρήσεις, σημειώνει η Stat Bank η οποία προσθέτει πως επιχειρώντας να υπερβούν τα συγκεκριμένα εμπόδια από τις παραπάνω επιχειρήσεις τερμάτισαν 107. Πρόκειται για επιχειρήσεις οι οποίες κατόρθωσαν να συνδυάσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και υγιή χρηματο-οικονομική διάρθρωση.

    Όπως τονίζεται στη μελέτη ενδιαφέρον πάντως εμφανίζει η κλαδική διάρθρωση των "διαμαντιών" της ελληνικής βιομηχανίας. Ειδικότερα, στο τελικό δείγμα των ταχύτερα και υγιώς αναπτυσσόμενων παραγωγικών επιχειρήσεων -μεταξύ άλλων- συμπεριλαμβάνονται:

    • 8 εταιρείες παραγωγής χημικών προϊόντων,
    • 1 εταιρεία επεξεργασίας χάρτου,
    • 8 φαρμακευτικές επιχειρήσεις και εταιρείες παραγωγής απορρυπαντικών
    • 19 βιομηχανικές εταιρείες τροφίμων
    • 1 εταιρεία υγραερίου
    • 6 επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας πλαστικών και ελαστικών προϊόντων
    • 2 εταιρείες ποτών
    • 3 βιομηχανίες επεξεργασίας προϊόντων ξύλου και φελλού
    • 1 παραγωγική εταιρεία μηχανών
    • 14 επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας μη μεταλλικών προϊόντων (τσιμεντοβιομηχανίες, λατομεία, κεραμοποιίες κλπ)
    • 3 μεγάλες μεταλλουργικές βιομηχανίες
    • 22 παραγωγικές επιχειρήσεις μεταλλικών προϊόντων, αρκετές από τις οποίες επεξεργάζονται προϊόντα αλουμινίου
    • 2 επιχειρήσεις που διαχειρίζονται μεταλλεία
    • 3 κλωστοϋφαντουργίες
    • 4 παραγωγικές επιχειρήσεις καλωδίων
    • 1 επιχείρηση παραγωγής ηλεκτρικών συσκευών
    • 3 παραγωγικές επιχειρήσεις ένδυσης

    Η μελέτη επιχερεί να "φωτογραφήσει" ορισμένες από τις μονάδες που διακρίθηκαν με τις επιδόσεις τους στον επιχειρηματικό στίβο:

    * Η πολυπληθέστερη κατηγορία είναι αυτή του τομέα επεξεργασίας μεταλλικών προϊόντων. Μεταξύ αυτών διακριτή είναι η παρουσία του ομίλου εταιριών Βιοχάλκο. Κι αυτό διότι στις πρώτες θέσεις του τελικού καταλόγου των "διαμαντιών" ευρίσκονται οι εταιρίες του ομίλου: Χαλκόρ, Ελβάλ, Σωληνουργεία Κορίνθου και Sovel (θυγατρικές της Σιδενόρ) και Ελληνικά Καλώδια. Κορυφαία επιχείρηση του ομίλου της Βιοχάλκο αλλά και των "διαμαντιών" η Χαλκόρ που αύξησε τις πωλήσεις της κατά 85% για να φτάσει τα 730 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη της κατά 40,8% για να υπερβεί τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Στη δεύτερη θέση η Ελληνική Βιομηχανία Αλουμινίου (Ελβάλ) που είδε τα κέρδη της να αυξάνονται κατά 115% Σταθερά ανοδική εμφανίζεται η πορεία της Αλουμύλ Μυλωνάς η οποία για μια ακόμη χρονιά εμφάνισε βελτίωση πωλήσεων και κερδών. Είναι ενδιαφέρον ότι ο όμιλος της Αλουμύλ βραβεύτηκε για όγδοη φορά από τον φορέα Europes 500 για τη συνεισφορά του στην ευρωπαϊκή οικονομική ανάπτυξη. Στο χρονικό διάστημα 2003-2006, η Αλουμύλ παρουσίασε αύξηση κατά 63% στις θέσεις εργασίας, δημιουργώντας 846 νέες θέσεις εργασίας από το 2003 και αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 184 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 80%. Πάντως στον κλάδο των μεταλλικών προϊόντων εξέχουσα θέση κατέχουν οι εταιρίες επεξεργασίας αλουμινίου, αρκετές από τις οποίες κατέκτησαν μια θέση στα "διαμάντια". Μεταξύ αυτών και οι: Εxalco, Europa, Profilco, Αλουκόμ και Aluminco.

    * Η αμέσως πιο πολυπληθής κατηγορία στον κατάλογο των "διαμαντιών" είναι αυτή των ειδών διατροφής. Γαλλακτοβιομηχανίες, ιχθυοκαλλιεργητικές και ελαιουργικές επιχειρήσεις κυριαρχούν στο συγκεκριμένο δείγμα. Μεταξύ αυτών είναι η Vivartia η οποία επιβεβαίωσε όχι απλώς τη πρωτιά της αλλά και τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξής της. Πρόκειται για έναν κολοσσό με τζίρο 466 εκατομμύρια ευρώ και μεικτά κέρδη σχεδόν 177 εκατ. ευρώ, που συνεχίζει να επεκτείνεται κατορθώνοντας να εμφανίζει μείωση της δανειακής του επιβάρυνσης και αύξηση της απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων του. Υψηλούς ρυθμούς αύξησης εμφανίζει η Μύλοι Σόγιας ΑΕ ο τζίρος της οποίας προσέγγισε τα 200 εκατομμύρια ευρώ ενώ η αύξηση της κερδοφορίας της ακολούθησε έναν ρυθμό της τάξεως του 25%. Μεγάλους ρυθμούς αύξησης της κερδοφορίας ακολούθησαν και η Κραφτ Φουντς (27,6%) και η Μινέρβα Ελαιουργική (57%). Ειδικά η Κραφτ Φούντς εργάστηκε με ένα από τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους αφού αυτό ήταν 17%. Στο χώρο της εκτροφής και επεξεργασίας ψαριών διακρίθηκαν οι εταιρίες Ελληνικαί Ιχθυοκαλλιέργειαι, Δίας και Γαλαξίδι. Αντιστοίχως μεταξύ των άλλων εταιριών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων είναι και οι Κρι-κρί, Νεογάλ και Δωδώνη Παγωτά.

    * Ο τομέας των εταιρειών παραγωγής μη μεταλλικών προϊόντων είναι μεταξύ εκείνων που έχουν κυρίαρχη θέση στον κατάλογο των "διαμαντιών" της ελληνικής βιομηχανίας. Τσιμεντοβιομηχανίες, εταιρίας εξόρυξης και επεξεργασίας μαρμάρων, κεραμοποιίες και εταιρίας παραγωγής γυψοσανίδων είναι ορισμένες από τις εταιρίες-"διαμάντια". Στον κλάδο κυρίαρχη είναι η παρουσία της τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν η οποία δεν είναι απλώς η πλέον κερδοφόρος εταιρία του κλάδου αλλά και η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι εμφανίζει μία από τις πλέον σημαντικές αποδόσεις ανά μετοχή. Η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν που εμφάνισε έναν τζίρο της τάξεως των 520 εκατομμυρίων ευρώ και κέρδη 167 εκατομμύρια δραχμές λειτούργησε με περιθώριο κέρδους 32,2%. Ελάχιστες βιομηχανίες είχαν ανάλογες επιδόσεις.  Με πολύ υψηλό περιθώριο κέρδους λειτούργησε και η εταιρία Χάλυψ διαχειριζόμενη βεβαίως μικρότερους τζίρους και κέρδη. Παρ’ όλα αυτά η Χάλυψ μετά από μια αύξηση 57% εμφάνισε κέρδη της τάξεως των 27 εκατομμυρίων ευρώ.Μια εταιρία που συνεχίζει την ανοδική της πορεία είναι η Knauf Γυψοποιία που λειτουργεί με περιθώριο κέρδους 29,2%. Μεταξύ των εταιριών των οποίων η δραστηριότητα σχετίζεται με τη διαχείριση λατομείων και την επεξεργασία μαρμάρων είναι και οι: Διονύσου Πεντέλης ΑΕΒΕ, Σταύρου Κ., Παυλίδης και Ικτίνος.

    * Ο κλάδος που κατέχει μια διακριτή θέση στον κατάλογο των διαμαντιών είναι αυτός των φαρμακευτικών εταιριών. Οι εταιρίες που συμπεριληφθήκαν με τις επιδόσεις τους στον κατάλογο των "διαμαντιών" είναι οι: Sanofi Aventis, Elpen Φαρμακευτική, Beiersdorf Hellas, Cana Φαρμακευτική, Pharmaten, Φαράν και Uni-Pharma. Στον ευρύτερο κλάδο που συμπεριλαμβάνει και τις εταιρίες παραγωγής καλλυντικών ξεχώρισε με τις επιδόσεις της η επιχείρηση του κ. Κορρέ.

    * Στις πρώτες θέσεις του καταλόγου βρέθηκαν επίσης τρεις μεταλλουργικές επιχειρήσεις: η Αλουμίνιον της Ελλάδος, η Λάρκο Μεταλλευτική και η Χαλυβουργική εμφάνισαν πολύ υψηλές επιδόσεις. Ειδικότερα η αύξηση κερδών της Αλουμίνιον της Ελλάδος ήταν 38,4%, της Λάρκο 41,3% και της Χαλυβουργικής 360,5%.

    * Άξια λόγου είναι η παρουσία τριών εταιριών επεξεργασίας ξύλου: της Ακρίτας, Alfa Wood και Μουρίκης. Ιδιαίτερα η Alfa Wood αύξησε τα κέρδη της κατά 569%.

    * Ενδιαφέρουσα για την πορεία της εγχώριας αγοράς αναψυκτικών και την εξέλιξη του ανταγωνισμού είναι η πορεία δύο ελληνικών επιχειρήσεων: οι εταιρίες Χήτος και Loux Μαρλαφέκας ξεχώρισαν με τις επιδόσεις τους ενισχύοντας τη παρουσία των μικρο-μεσαίων επιχειρήσεων που επιχειρούν να χτίσουν μια άλλη πρόταση στα πλαίσια κυριαρχίας των πολυεθνικών επιχειρήσεων του κλάδου.

    Τα "διαμάντια" του εμπορίου

    Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις που θεωρούνται "διαμάντια του ελληνικού εμπορίου" η Stat Bank επισημαίνει τα εξής:

    * Ο τομέας των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων αποδεικνύεται μια από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του ελληνικού εμπορίου με υψηλή συμμετοχή στα "διαμάντια". Ορισμένοι εκ των μεγάλων του κλάδου, που διακρίθηκαν με τις επιδόσεις τους είναι οι Άλφα-Βήτα Βασιλόπουλος, Πέντε Carefour-Μαρινόπουλος και ΕΝΑ ΑΕ. Η επιχείρηση "Άλφα-Βήτα" εμφάνισε την υψηλότερη κερδοφορία ενώ αντιστοίχως η Carefour εμφάνισε το μεγαλύτερο ποσοστό βελτίωσης της κερδοφορίας της.

    * Μία εταιρία του ευρύτερου τομέα πληροφορικής – η Ιντραλότ ΑΕ - , "έκοψε πρώτη το νήμα" στο συγκεκριμένο τομέα. Η εν λόγω επιχείρηση, που διευθύνεται από τον κ. Κ. Αντωνόπουλο, ξεχώρισε για μια ακόμη χρονιά με τις επιδόσεις της εμφανίζοντας αισθητή βελτίωση στους περισσότερους δείκτες. Ενδεικτικές είναι οι αυξήσεις πωλήσεων και κερδών που είναι αντίστοιχα 86,8% και 29,9%. Χαρακτηριστικό της δυναμικής της εταιρίας αποτελεί το γεγονός ότι λειτουργεί με απόδοση ιδίων κεφαλαίων 60,9%. Είναι ενδιαφέρον ότι περίπου το 84% των εσόδων της προέρχεται από αγορές του εξωτερικού. Στον τομέα της πληροφορικής εξάλλου διακρίθηκαν και οι εταιρίες Microsoft Hellas, NCR Hellas, Athens Technology Center και European Dynamics. Εξ αυτών η Microsoft Hellas εμφάνισε τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης κερδοφορίας.

    * Από τον τομέα εμπορίας πετρελαιοειδών – δραστηριότητα η οποία συγκέντρωσε τον υψηλότερο τζίρο μεταξύ όλων των κλάδων του εγχώριου εμπορίου - ξεχώρισαν οι εταιρίες Revoil, Cyclon Hellas, ΣΕΚΑ, Aegean Oil και Σεκαβίν. Η εισηγμένη Revoil, που διευθύνεται από τους κκ. Ευάγγελο και Γεώργιο Ρούσσο, συνδύασε υψηλές αποδόσεις με ταυτόχρονη διεύρυνση του εμπορικού της δικτύου. Ιδιαίτερης σημασίας για την διατήρηση υψηλών ρυθμών απόδοσης αποτελεί το δίκτυο αποθηκευτικών χώρων της Revoil (σε Καβάλα και Χίο) που αξιοποιείται από τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά συγκροτήματα της χώρας τόσο για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς όσο και γειτονικών χωρών. Συνεχή ανοδική πορεία εμφανίζει και η Aegean Oil των αδελφών Δημήτρη και Ιάκωβου Μελισσανίδη. Τα ισχυρά χαρτιά της επιχείρησης είναι η μεγάλη άνοδος του δικτύου των συνεργαζόμενων πρατηρίων, η απόκτηση νέων εγκαταστάσεων και αποθηκευτικών χώρων στον Ασπρόπυργο (πρώην Texaco Hellas), η κατασκευή νέων διπύθμενων πλοίων-φορτηγών που θα εισέλθουν στην αγορά των νησιών του Αιγαίου.


    * Στη δεύτερη θέση από άποψη διαχείρισης τζίρου βρέθηκε η αγορά μεταφορικών μέσων, ελαστικών και ανταλλακτικών, όπου διακρίθηκαν μια σειρά επιχειρήσεις. Κυρίαρχη είναι η παρουσία της Σφακιανάκης υπό τον κ. Τάκη Σταύρο ενώ πολύ υψηλές επιδόσεις εμφάνισαν δύο ακόμη εισαγωγικές εταιρίες: η BMW Hellas και η Toyota Hellas. Ειδικότερα, η BMW Hellas, που ήλθε στην Ελλάδα στο τέλος του 2003 και τελεί υπό την διεύθυνση του κ. Σταύρου Γιαλουρίδη, συνεχίζει ένα πρόγραμμα πολύ σημαντικών επενδύσεων τόσο στην ίδια την εισαγωγική όσο και στο δίκτυο. Στο δίκτυο της BMW Hellas "τρέχουν" επενδύσεις της τάξεως των 25 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιστοίχως, η εισαγωγική εταιρία ολοκλήρωσε πρόσφατα επενδύσεις 10 εκατομμυρίων ευρώ στον Ασπρόπυργο, όπου λειτουργεί πλέον ένα υπερσύγχρονο κέντρο διαχείρισης ανταλλακτικών και ένα κέντρο τεχνικής εκπαίδευσης. Η Toyota Hellas υπό τον κ. Άρη Αραβανή συνεχίζει τη δυναμική πορεία της η οποία συνδυάζεται με την διατήρηση της πρωτιάς της στο επίπεδο των ταξινομήσεων. Η εταιρία κατόρθωσε μάλιστα να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της από 9,4% το πρώτο τρίμηνο του 2006 σε 11% το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Σε ότι αφορά τα αποτελέσματα της επιχείρησης, ο κύκλος εργασιών της αυξήθηκε από περίπου 578 εκατομμύρια ευρώ το 2005 σε περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ το 2006. Αντιστοίχως, τα καθαρά της κέρδη το 2006 αυξήθηκαν κατά 19%.


    * Στα "διαμάντια του εμπορίου" συμπεριλαμβάνονται αρκετές εταιρίες εμπορίας φαρμάκων και καλλυντικών. Ειδικότερα, από τον κλάδο εμπορίας φαρμάκων και καλλυντικών, ο οποίος και κατά το 2006 κινήθηκε με επιτάχυνση, αποσπώντας αξιοσημείωτη θέση στον κατάλογο των πιο κερδοφόρων κλάδων του ελληνικού εμπορίου, είχαμε 8 εταιρίες "Διαμάντια". Πρόκειται για τις εταιρίες: Genesis Pharma, Συνερταιρισμός Φαρμακοιπών Θεσσαλονίκης, Parfums Christian Dior, Σαράντης Γ. Φαρμακαποθήκη, Πειραϊκός Θαρμακευτικός Συνεταιρισμός, Lundbeck Hellas και Στρούμσας Ι. Φαρμακαποθήκη. Ειδική αναφορά αξίζει να γίνει στη Genesis Pharma, τη Η εν λόγω εταιρία, που διευθύνεται από τους κ.κ. Κ. Ευριπίδη και Αλ. Ιακωβίδη κατόρθωσε σε δέκα χρόνια να καταλάβει τη δεύτερη θέση μεταξύ των ελληνικών εμπορικών φαρμακευτικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της βιοτεχνολογίας. Τόσο η Genesis Pharma όσο και η βορειοελλαδίτικη Στρούμσας Ι. Φαρμακαποθήκη αναδεικνύονται πολλά χρόνια στα "διαμάντια" του ελληνικού εμπορίου, αφού εμφανίζουν συνεχή ανοδική πορεία.

    * Στον τομέα των ηλεκτρικών συσκευών ξεχώρισαν οι επιχειρήσεις Ηλεκτρονική Αθηνών υπό τον κ. Στρούτση, Fourlis και Κωνσταντίνου Yalco. H παραμονή της Ηλεκτρονικής Αθηνών στα "διαμάντια" αποδεικνύει ότι παρά τις τρομακτικές αλλαγές στα δίκτυα λιανικής και την έφοδο των ξένων πολυεθνικών, μπορεί μια ελληνική νοικοκυρεμένη εταιρία να συνεχίζει να λειτουργεί να αναπτύσσεται σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον.


    * Αξιοσημείωτη επίσης είναι η παρουσία σειράς επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο ένδυσης και υπόδησης. Είναι ενδεικτικό ότι 19 επιχειρήσεις του κλάδου επελέγησαν στα "διαμάντια" του ελληνικού εμπορίου. Μεταξύ αυτών είναι και οι εταιρίες Zara Hellas, Puma Hellas, Sprider, Adidas Hellas, Bersca, Shop & Trade, Pull & Bear, Βάρδας, Γλου και Fashion Box Hellas (Replay). Ειδικότερα, οι εταιρίες Γλού, Puma Hellas, Adidas και Fashion Box ξεχώρισαν με τη χρηματο-οικονομική τους υγεία και τους ρυθμούς αύξησης των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.


    * Στον τομέα της εμπορίας μηχανών γραφείου διακρίθηκαν οι εταιρίας Πλαίσιο Computers, Microland, Oktabit και Fujitsu Siemens Computers. H πρώτη εξ αυτών – η Πλαίσιο Computers, που διευθύνεται από τον κ. Γ. Γεράρδο – επιλέγεται επί σειρά ετών στα "διαμάντια" του ελληνικού εμπορίου.


    * Ειδική αναφορά τέλος αξίζει να γίνει σε μια σειρά επιχειρήσεις που διακρίθηκαν με τις επιδόσεις τους. Μεταξύ αυτών είναι και οι: Ρόλεξ, Νεοχημική Λαυρεντιάδης και ΣΕΥΔΑΠ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ