Δευτέρα, 08-Δεκ-2025 10:44
Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις κάμερες-πώς θα έρχονται οι κλήσεις
Με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για την οδική ασφάλεια, η χώρα περνάει σε μια εποχή όπου οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν θα αποτελούν αντικείμενο χρονοβόρων διαδικασιών ούτε θα βασίζονται αποκλειστικά στο ανθρώπινο μάτι.
Το κράτος δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό πλαίσιο για τον εντοπισμό, τη βεβαίωση και τη διαχείριση κάθε τροχονομικής παράβασης, αξιοποιώντας τεχνολογίες εικόνας, αυτοματισμούς και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης. Η φιλοσοφία πίσω από αυτή τη μεταρρύθμιση είναι ξεκάθαρη: λιγότερη γραφειοκρατία, ταχύτερη δικαιοσύνη και – πάνω απ’ όλα – πρόληψη ατυχημάτων.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το Εθνικό Ηλεκτρονικό Σύστημα (ΕΗΣ), μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα που θα συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα των παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο. Από τη στιγμή που μια κάμερα ή μια φορητή συσκευή αστυνομικού εντοπίζει πιθανή παράβαση, το υλικό αποστέλλεται στο ΕΗΣ, όπου γίνεται αυτόματα η διασταύρωση των στοιχείων του οχήματος.
Το σύστημα έχει τη δυνατότητα να εκδίδει την πράξη βεβαίωσης μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, να την αποστέλλει στη θυρίδα του πολίτη στο gov.gr, να δέχεται ψηφιακές ενστάσεις και να παρακολουθεί την πληρωμή του προστίμου χωρίς καμία φυσική επαφή με υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, περιλαμβάνει υποσύστημα στατιστικής ανάλυσης που θα αποτυπώνει τις κυκλοφοριακές τάσεις και θα βοηθά στη χάραξη πολιτικών οδικής ασφάλειας.
Η διαλειτουργικότητα με τα μητρώα του Δημοσίου επιτρέπει διαδικασίες "μηδενικού χρόνου", από την αναγνώριση αριθμού κυκλοφορίας μέχρι την επιβεβαίωση ιδιοκτησίας ή εταιρικής χρήσης.
Οι νέες κάμερες αυτόματης αναγνώρισης παραβάσεων δεν θα τοποθετούνται ανεξέλεγκτα. Το θεσμικό πλαίσιο απαιτεί αυστηρή τεκμηρίωση. Οι θέσεις επιλέγονται μόνο σε σημεία με υψηλή επικινδυνότητα ή έντονη κυκλοφορία, και μόνον όταν η αστυνόμευση δεν μπορεί να γίνει αποτελεσματικά με πιο ήπια μέσα.
Κάθε εγκατάσταση θα συνοδεύεται από δύο κρίσιμες μελέτες:
• Μελέτη Εκτίμησης Αντικτύπου Προσωπικών Δεδομένων, σύμφωνα με τον GDPR.
• Μελέτη Επιπτώσεων σε Θεμελιώδη Δικαιώματα, βάσει του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για την τεχνητή νοημοσύνη.
Οι κάμερες μπορούν να τοποθετηθούν από κράτος, Περιφέρειες, δήμους, αλλά και φορείς που έχουν ευθύνη σε οδικούς ή συγκοινωνιακούς χώρους, όπως οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος και οι Οδικές Συγκοινωνίες.
Τα δεδομένα μεταφέρονται κρυπτογραφημένα στο ΕΗΣ, όπου τηρούνται ψευδωνυμοποιημένα. Οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης αναγνωρίζουν αριθμό κυκλοφορίας, χρώμα, όρια ταχύτητας, παραβίαση σηματοδότη, χρήση κινητού ή ζώνης – ενώ ταυτόχρονα θολώνουν αυτόματα τα στοιχεία τρίτων, ώστε να υπάρχει πλήρης σεβασμός στην ιδιωτικότητα.
Η τεχνητή νοημοσύνη κάνει τον πρώτο εντοπισμό, όμως η τελική λέξη ανήκει σε χειριστή του συστήματος. Οι ανθρώπινοι επόπτες εξετάζουν το υλικό για να επιβεβαιώσουν ότι όντως τελέστηκε παράβαση. Μόλις δοθεί η επιβεβαίωση, το σύστημα εκδίδει αυτόματα την πράξη βεβαίωσης και την αποστέλλει στον οδηγό ή ιδιοκτήτη του οχήματος.
Για πρώτη φορά προβλέπεται οργανωμένη διαδικασία δήλωσης πραγματικού οδηγού μέσα σε επτά ημέρες – χρήσιμο για εταιρικά ή leasing οχήματα που συχνά δημιουργούν παρεξηγήσεις ως προς το ποιος παραβίασε τον ΚΟΚ.
Οι ενστάσεις υποβάλλονται ψηφιακά, ενώ η εξέταση μπορεί να γίνει μέσω τηλεδιάσκεψης. Η απόφαση του αρμόδιου οργάνου αποστέλλεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
Η μέχρι πρότινος Υπηρεσία Οδικών Τελών μετασχηματίζεται πλήρως και επανασυστήνεται ως Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας – "ΟΔΥΣΕΑΣ". Ο νέος οργανισμός αναλαμβάνει τη λειτουργία και συντήρηση των καμερών, τον συντονισμό του ψηφιακού συστήματος διαχείρισης παραβάσεων, την παρακολούθηση των πληρωμών και – για πρώτη φορά – την επιστημονική παρακολούθηση των δεικτών οδικής ασφάλειας μέσα από το Εθνικό Παρατηρητήριο.
Τα πρόστιμα που παραμένουν απλήρωτα για οκτώ μήνες διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ για αναγκαστική είσπραξη, ενώ όλα τα έσοδα διοχετεύονται στο νέο Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας. Από εκεί επιστρέφουν στην κοινωνία μέσα από έργα οδικής ασφάλειας σε ΟΤΑ, συγκοινωνιακούς φορείς, αστυνομικά ταμεία, το Μετοχικό Ταμείο Στρατού και την ίδια την ΟΔΥΣΣΕΑΣ.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα στο topgeargreece.gr
H Toyota έκανε ακόμα μια έξυπνη κίνηση και λάνσαρε το Aygo Χ Hybrid και πλέον είναι η μόνη φίρμα με υβριδικό αυτοκίνητο στo Α segment. Πήγαμε μέχρι την Φλωρεντία για να το οδηγήσουμε και αυτές είναι...
Παρουσία του Περιφερειάρχη, Νίκου Χαρδαλιά μπήκαν οι πρώτες"έξυπνες" κάμερες τεχνητής νοημοσύνης σε φανάρια της Αθήνας. Καταγράφουν τις παραβάσεις για κόκκινο και στέλνουν εικόνες και βίντεο.
Το μικρομεσαίο DS Νο4 έρχεται σημαντικά αναβαθμισμένο, με σχεδίαση εμπνευσμένη από το κορυφαίο No8 και πλήρη γκάμα συστημάτων κίνησης.
Η ραχοκοκαλιά της Renault στην ελληνική αγορά είναι τώρα διαθέσιμη με σημαντική έκπτωση καθώς η εταιρεία αποφάσισε να προσφέρει τις καλύτερες ημέρες εορτών.
Ο θρύλος του Nascar, Greg Biffle έχασε τη ζωή του σε δυστύχημα με αεροπλάνο στρο οποίο επέβαινε όλη η οικογένειά του. Θρήνος στο αμερικανικό motorsport.
Μετά από έντονες πιέσεις, η ΕΕ έκανε πίσω στην πλήρη απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035, δίνοντας ανάσα στους θερμικούς κινητήρες. Πώς επηρεάζονται κατασκευαστές, χώρες και η αγορά των EV.
Από πολυτελές αυτοκίνητο σε κινητό όπλο. Μια BMW Σειρά 7 μετατρέπεται σε αυτοσχέδιο εκτοξευτή ρουκετών στην Ουκρανία και σύμφωνα με τους εμπνευστές της, αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα.
Η Opel πραγματοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εκπτωτικά προγράμματα για να αποχαιρετήσει το 2025 με μειωμένες τιμές έως 7.400 ευρώ για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα και έως 4.000 ευρώ για τα θερμικά.
Η Renault ανακοίνωσε τις πρώτες τιμές του Twingo και είναι ακόμη χαμηλότερες από το αναμενόμενο καθώς με τις επιδοτήσεις πέφτουν κάτω από τις 15.000 ευρώ.
Μόλις μερικές εβδομάδες μετά την ακύρωση συμφωνίας προμήθειας με τη Volvo, εταιρεία που θεωρείται πρωτοπόρος στην τεχνολογία LiDAR, κατέθεσε αίτηση προστασίας βάσει του Άρθρου 11.
Η νέα διαφήμιση του Toyota GR Yaris προκάλεσε αντιδράσεις στην Αυστραλία, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές έκριναν ότι προωθεί επικίνδυνη οδήγηση σε δημόσιους δρόμους.
Νέα μονοθέσια, νέοι κινητήρες, νέα φιλοσοφία και όλα αλλάζουν στην F1. Η FIA και η Liberty Media παρουσίασαν τους νέους κανονισμούς και το νέο μονοθέσιο.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ακυρώσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 δημιουργεί νέες αναταράξεις στους κυκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2026" για την Ελλάδα κατέκτησε το Fiat Grande Panda, τo compact SUV της δημοφιλούς κατηγορίας B που είναι διαθέσιμο σε μία πλήρη γκάμα συστημάτων κίνησης.
Η Formula 1 επιστρέφει σε μια χώρα με φανατικούς φιλάθλους του motorsport και από το 2027 θα επισκεφτεί μια από τις ομορφότερες πίστες στον πλανήτη.
Μια ακόμη πολύ επιθετική κίνηση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανακοίνωσε η BYD Ευρώπης αυξάνοντας την εγγύηση χιλιομέτρων της μπαταρίας σε επίπεδα που δεν προσφέρει καμία άλλη εταιρεία.