Παρασκευή, 05-Δεκ-2025 09:23
Επίσκεψη Μακρόν στην Κίνα με επίκεντρο την ενίσχυση δεσμών αλλά χωρίς μεγάλες συμφωνίες
Ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συνόδευσε τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν στο Τσενγκντού την Παρασκευή, μια σπάνια χειρονομία που φαίνεται να προορίζεται αποκλειστικά για τον ηγέτη της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης και υπογραμμίζει την έμφαση που δίνει το Πεκίνο στο Παρίσι στις σχέσεις του με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ακόμη και όταν ο Ντόναλντ Τραμπ πραγματοποίησε μια ιστορική επίσκεψη στην Κίνα στις αρχές της πρώτης θητείας του το 2017 και ο Σι τον φιλοξένησε σε ένα ιδιωτικό δείπνο στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου, το ταξίδι περιορίστηκε στην κινεζική πρωτεύουσα, όπως μεταδίδει το Reuters.
Ωστόσο, παρά την προφανή φιλία μεταξύ του Σι και του Μακρόν, η επίσκεψη του Γάλλου προέδρου μέχρι στιγμής δεν έχει αποφέρει τίποτα περισσότερο από την ενίσχυση των διπλωματικών διαπιστευτηρίων του Πεκίνου, καθώς οι ηγέτες του κόσμου στρέφονται προς την Κίνα αναζητώντας οικονομικές εγγυήσεις λόγω των δασμών του Τραμπ, σύμφωνα με αναλυτές. Επίσης, έδωσε στον Μακρόν την ευκαιρία να επιδείξει τις πολιτικές του ικανότητες μετά από ένα δύσκολο καλοκαίρι στην εσωτερική πολιτική.
Οι επενδυτές παρακολουθούν με ενδιαφέρον αν η μέρα που ξεκίνησε με τον Γάλλο πρόεδρο να εκπλήσσει τους συναθλητές του στο πάρκο Jincheng Lake της πόλης, πριν συναντήσει τον Σι σε ένα ιστορικό φράγμα, θα καταλήξει σε σημαντικές εμπορικές συμφωνίες ή σε αποκλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ ΕΕ και Κίνας, δεδομένου ότι ο Μακρόν συνοδεύεται στην τέταρτη επίσημη επίσκεψή του στην Κίνα από τους επικεφαλής ορισμένων από τις μεγαλύτερες γαλλικές εταιρείες.
Η συνάντηση στην κινεζική πρωτεύουσα την Πέμπτη είχε ως αποτέλεσμα μόνο 12 συμφωνίες συνεργασίας που καλύπτουν τομείς όπως η γήρανση του πληθυσμού, η πυρηνική ενέργεια και η προστασία των παντών, χωρίς να ανακοινωθεί το συνολικό χρηματικό ποσό.
Το Πεκίνο μπορεί να θεωρεί τις φιλικές σχέσεις με τη Γαλλία ως μέσο για την επέκταση της επιρροής του εντός της 27μελούς ΕΕ, αλλά είναι πολύ περιορισμένο στην ικανότητά του να προσφέρει σημαντικές παραχωρήσεις στο Παρίσι.
Ο Κινέζος ηγέτης δεν αναμενόταν να υπογράψει την πολυαναμενόμενη παραγγελία για 500 αεροσκάφη Airbus, για παράδειγμα, καθώς αυτό θα μείωνε την επιρροή της Κίνας στις εμπορικές διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ, οι οποίες πιέζουν για νέες δεσμεύσεις από την Boeing.
Ο Σι είναι επίσης απίθανο να χαλαρώσει τους όρους για τους γαλλικούς παραγωγούς κονιάκ ή χοιρινού κρέατος, καθώς κάτι τέτοιο θα αποδυνάμωνε τη διαπραγματευτική θέση του Πεκίνου με τις Βρυξέλλες σχετικά με τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής.
Ο Σι δεν μπορεί επίσης να προσφέρει στον Μακρόν μια σημαντική εξέλιξη στον πόλεμο στην Ουκρανία, την οποία θα μπορούσε να μεταφέρει στην Ευρώπη, καθώς η Κίνα επιβεβαίωσε πρόσφατα την υποστήριξή της προς τη Ρωσία.
Οι πρόσφατες επισκέψεις του βασιλιά της Ισπανίας Φελίπε VI και του γερμανού υπουργού Οικονομικών Λαρς Κλίνγκμπεϊλ είχαν εξίσου περιορισμένα απτά αποτελέσματα.
Σύμβουλοι της κινεζικής κυβέρνησης αναφέρουν ότι το Πεκίνο θεωρεί ότι έχει το πάνω χέρι και περιμένει από τις Βρυξέλλες να υποχωρήσουν και να αποδεχθούν ένα σχέδιο ελάχιστων τιμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά του, αντί των δασμών που επιβάλλονται επί του παρόντος.
"Τώρα (η ΕΕ) αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα του ζητήματος. Αφού ο Τραμπ εξελέγη ξανά πρόεδρος, συνειδητοποίησαν ότι εξαρτώνται υπερβολικά από τις ΗΠΑ... Η Ευρώπη έχει πλέον ανάγκη από πιο αμοιβαίο εμπόριο με την Κίνα", δήλωσε ένας σύμβουλος, ζητώντας να παραμείνει ανώνυμος, καθώς δεν έχει εξουσιοδότηση να μιλήσει στα ΜΜΕ.
"Η ΕΕ πρέπει να αναθεωρήσει την πολιτική της έναντι της Κίνας και να μην την συνδέει τόσο στενά με τη Ρωσία και την Ουκρανία", πρόσθεσε.
Ο Σι επίσης δεν έθεσε το ενδεχόμενο μιας εμπορικής συμφωνίας με την ΕΕ με τον Μακρόν - το οποίο ανέφερε ο κορυφαίος διπλωμάτης της Κίνας, Γουάνγκ Γι, κατά την επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών της Εσθονίας τον περασμένο μήνα και το οποίο προώθησε το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου - παρά το γεγονός ότι οι συνομιλίες για μια ιστορική επενδυτική συμφωνία μεταξύ ΕΕ και Κίνας έχουν παγώσει από το 2021.
Η ψηφοφορία για την έγκριση των δασμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διχάζει τα κράτη μέλη, με τη Γαλλία να ψηφίζει υπέρ των δασμών και τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, να ψηφίζει κατά.