Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 14-Νοε-2025 07:30

    Μπύρα: Ανατιμήσεις ante portas, αλλά και φθηνό προϊόν στο περίπτερο

    Μπύρα: Ανατιμήσεις ante portas, αλλά και φθηνό προϊόν στο περίπτερο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Με νέες αυξήσεις στις τιμές κλείνει το 2025 για την αγορά μπύρας, σε μια χρονιά που αποδείχθηκε σαφώς υποτονική, παρά την υψηλή τουριστική κίνηση. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, οι δύο μεγαλύτερες ζυθοποιίες της χώρας –Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία– ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις 3%-4% ως το τέλος του έτους, με τις πρώτες κινήσεις να αναμένονται εντός του επόμενου δεκαημέρου.

    Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση της αγοράς, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία θα είναι η πρώτη που θα στείλει νέους τιμοκαταλόγους σε μεγάλες αλυσίδες, ενώ η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα ακολουθήσει περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου. Δεν αποκλείεται τον κύκλο των ανατιμήσεων να ακολουθήσουν και μικρότερες εταιρείες του κλάδου.

    Πτώση πωλήσεων και προβλήματα στο HORECA

    Οι ανατιμήσεις έρχονται σε μια χρονιά όπου η αγορά μπύρας δεν κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει την ισχυρή τουριστική περίοδο. Αντίθετα, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η ζήτηση εμφάνισε κάμψη, κυρίως λόγω της μειωμένης κίνησης στην εστίαση και των πιέσεων που δέχεται το κανάλι του HORECA.

    Στελέχη από τον κλάδο της ζυθοποιίας αναφέρουν ότι η on-trade αγορά, όπου κατευθύνεται περίπου το 60% του συνολικού όγκου πωλήσεων, καταγράφει πτώση 8%-10%. Ως αποτέλεσμα, η συνολική αγορά εκτιμάται ότι θα κλείσει το 2025 με μείωση της τάξης του 5%-6%, καθώς οι καλύτερες επιδόσεις των σούπερ μάρκετ δεν επαρκούν για να "ισοφαρίσουν" τη χασούρα της εστίασης.

    Αρνητικές είναι και οι πρώτες ενδείξεις για το 2026. Παράγοντες της αγοράς μιλούν για μια χρονιά με εκτιμώμενη υποχώρηση περίπου 4%, γεγονός που προβληματίζει τις εταιρείες του κλάδου, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου το κόστος παραγωγής, η ενέργεια και οι πρώτες ύλες παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.

    Η καλή περσινή χρονιά και το turnaround του 2025

    Η εικόνα της φετινής χρονιάς έρχεται σε αντίθεση με την πορεία του 2024, όταν η αγορά μπύρας είχε διατηρήσει θετική δυναμική, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις μπύρας στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν πέρσι κατά 4,6% σε όγκο, φτάνοντας τα 84,75 εκατ. λίτρα από 81 εκατ. λίτρα το 2023. Σε αξία, η άνοδος ήταν ακόμη μεγαλύτερη, +9,1%, στα 209,2 εκατ. ευρώ, από 191,8 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

    Η διαφορά μεταξύ όγκου και αξίας αποκαλύπτει αύξηση της μέσης τιμής ανά λίτρο κατά περίπου 4%-5%, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διαχρονική τάση ενίσχυσης των τιμών στο ράφι. Ωστόσο, η φετινή χρονιά δείχνει ότι οι καταναλωτές αρχίζουν να αναζητούν φθηνότερες λύσεις, ειδικά στα κανάλια της μικρής λιανικής.

    Το νέο στοίχημα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στη φθηνή μπύρα

    Σε αυτό το περιβάλλον, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, υπό τον νέο επικεφαλής της Sebastian Sanchez, προχωρά σε ένα ενδιαφέρον άνοιγμα προς την κατηγορία της οικονομικής μπύρας, όπου έως τώρα δεν είχε ενεργή παρουσία. Η εταιρεία λανσάρει τη Fürstenbräu, μια ξανθιά lager σε κουτί των 500 ml, στην ουσία επαναφέροντας με νέο σχεδιασμό ένα brand του παρελθόντος, καθώς υπήρχε στο χαρτοφυλάκιο της Αθηναϊκής πριν από 15-17 χρόνια.

    Η Fürstenbräu διαφοροποιείται από τον ανταγωνισμό με δύο βασικά χαρακτηριστικά: έχει περιεκτικότητα μόλις 3% σε αλκοόλ, γεγονός που τη φέρνει σε πλεονεκτική θέση φορολογικά, άρα και σε επίπεδο κόστους, ενώ διατίθεται με προτεινόμενη τιμή 1,20 ευρώ, τη στιγμή που η ομόσταυλη ΑΛΦΑ πωλείται στο 1,80 ευρώ. Είναι, μάλιστα, η πρώτη φορά που μια μπύρα στην ελληνική αγορά φέρει επίσημη προτεινόμενη τιμή λιανικής στη συσκευασία.

    Το νέο σήμα θα διατεθεί κυρίως στη μικρή λιανική (περίπτερα, mini markets, ψιλικατζίδικα, convenience stores), στοχεύοντας ευθέως τις φθηνότερες μπύρες της ΕΖΑ (Pils Hellas), της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης (Βεργίνα, Edelsteiner), καθώς και τη Henniger της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας.

    Η μικρή λιανική ως "βαρόμετρο"

    Η κίνηση αυτή δεν είναι τυχαία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, τα mini markets και τα περίπτερα εξυπηρετούν κυρίως αυθόρμητες αγορές, προσφέροντας ταχύτητα και ευκολία σε Έλληνες και τουρίστες. Το 94% των επισκεπτών αγόρασε είδη grocery, με το εμφιαλωμένο νερό να εμφανίζει διείσδυση 82%, ενώ η μπύρα ακολουθεί με 41%.

    Η κατηγορία αυτή, που ευνοείται από την τουριστική κινητικότητα και τις βραδινές αγορές, εξελίσσεται σε σημαντικό πεδίο ανάπτυξης για τα σήματα που στοχεύουν στην προσιτή τιμή και στη βολική κατανάλωση "στο χέρι".

    Μερίδια αγοράς και ισορροπίες δυνάμεων

    Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, που διαθέτει τις Alfa, Amstel και Heineken, κατέχει περίπου 50% της αγοράς μπύρας στο κανάλι των σούπερ μάρκετ – το μοναδικό για το οποίο υπάρχουν αξιόπιστες μετρήσεις. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, με τις Mythos, Fix και Kaiser, ακολουθεί με 25%, ενώ η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (Βεργίνα) και η ΕΖΑ μοιράζονται από περίπου 5%. Οι εισαγόμενες μάρκες κατέχουν 3% και η Coca-Cola 3E, που διαθέτει τις Stella Artois και Corona, έχει γύρω στο 2%.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ