Δευτέρα, 03-Νοε-2025 11:00
Mastercard Innovation Forum 2025: Μια ματιά στο μέλλον της ψηφιακής οικονομίας
Στον χώρο Πειραιώς 260, που μεταμορφώθηκε σε ένα tech-edge σκηνικό, η Mastercard παρουσίασε μια δυναμική εικόνα για το μέλλον του οικοσυστήματος πληρωμών. Το Athens Innovation Forum 2025 δεν ήταν απλώς μια ετήσια συνάντηση, αλλά ένας ζωντανός διάλογος για το πώς η καινοτομία, η τεχνολογία και οι στρατηγικές συνεργασίες επανασχεδιάζουν το DNA των πληρωμών και της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα.
Με κεντρικό μήνυμα "Innovating the Future Together”, το Forum άνοιξε με τον Παναγιώτη Πολύδωρο, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, ο οποίος παρουσίασε τις στρατηγικές κατευθύνσεις της εταιρείας για το 2026. Ανάμεσά τους, η σταθερή δέσμευση στην ασφάλεια απέναντι στις ψηφιακές απειλές και στις γεωπολιτικές προκλήσεις, με αναφορά στις πρόσφατες επενδύσεις της Mastercard για την ενίσχυση της αυτονομίας του οργανισμού στην Ευρώπη — όπως η δημιουργία τριών νέων data centers στη Γαλλία.
Παράλληλα, παρουσιάστηκαν νέες πρωτοβουλίες όπως το "Mastercard Day", με παροχές cashback και αποκλειστικές προσφορές για τους κατόχους καρτών, η αναβάθμιση της εμπειρίας χρήσης μέσω τεχνολογιών όπως το Click-to-Pay, καθώς και η ενίσχυση της καινοτομίας μέσω συνεργασιών που αξιοποιούν τεχνολογίες όπως τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία, το agentic commerce και τα stablecoins.
Η οικονομική προοπτική σκιαγραφήθηκε με σαφήνεια. Η Natalia Lechmanova, Senior Vice President & Chief Economist Europe της Mastercard, ανέδειξε τον Έλληνα καταναλωτή ως πρωταγωνιστή της ψηφιακής μετάβασης – εξοικειωμένο με τις συναλλαγές μικρής αξίας και με μια ολοένα και πιο έντονη προτίμηση στις εμπειρίες έναντι των υλικών αγαθών
Ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, συμπλήρωσε την μακροοικονομική ανάλυση, επισημαίνοντας τις διαρθρωτικές προκλήσεις και τις αναπτυξιακές ευκαιρίες που κρύβονται στη δυναμική των ψηφιακών συναλλαγών.
Στην πρώτη γραμμή του ψηφιακού μετασχηματισμού, εκπρόσωποι των τεσσάρων συστημικών τραπεζών πήραν τη σκυτάλη, ζωντανεύοντας μια συζήτηση για το μέλλον του banking.
Ο Δημήτρης Πλέσσας, Assistant General Manager, Cards & Digital Business της Εθνικής Τράπεζας, τόνισε ότι η επένδυση στην εμπειρία του πελάτη — τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στις ψηφιακές υπηρεσίες — παραμένει αδιαπραγμάτευτη, καθώς οι συστημικές τράπεζες εξακολουθούν να αποτελούν σημείο αναφοράς στις κομβικές στιγμές της ζωής του. Ο Γιάννης Γραμματικός, General Manager της Τράπεζας Πειραιώς, αναφέρθηκε στη μετάβαση προς μια οικονομία χωρίς μετρητά, όπου οι πληρωμές θα είναι αόρατες και ενσωματωμένες στην καθημερινότητα. Από την πλευρά της Alpha Bank, ο Γιάννος Ιωαννίδης, Chief Retail Products Officer, εστίασε στις στρατηγικές συνεργασίες και στις επενδύσεις σε Τεχνητή Νοημοσύνη, που ήδη οδηγούν στη δημιουργία ψηφιακών εργαλείων για πελάτες και εργαζομένους, καθώς και στην ενίσχυση της πρόσβασης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χρηματοδότηση. Τέλος, ο Γιάννης Σεραφειμίδης, Chief Retail Growth Officer της Eurobank, ανέδειξε τον ρόλο του συνδυασμού φυσικών και ψηφιακών καναλιών, επισημαίνοντας ότι τα καταστήματα, στη νέα τους μορφή, θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως πρεσβευτές εμπιστοσύνης και εμπειρίας για τους πελάτες.
Η ενότητα της Καινοτομίας, ξεκίνησε με μια fireside συζήτηση ανάμεσα στον Peter Bakenecker, President, Central Europe Division της Mastercard και τον Dariusz Mazurkiewicz, CEO του BLIK. Οι δύο ομιλητές ανέδειξαν πώς η συνεργασία Mastercard–BLIK δημιουργεί ένα πρότυπο διαλειτουργικών και ασφαλών ψηφιακών πληρωμών στην Ευρώπη – ένα παράδειγμα του πώς οι εταιρείες μπορούν να ενώσουν δυνάμεις για να επιταχύνουν την υιοθέτηση της καινοτομίας σε μεγάλη κλίμακα.
Η διεθνής ειδικός Nina Schick πήρε στη συνέχεια τον λόγο, αναλύοντας τον μετασχηματισμό που φέρνει η Γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στην κοινωνία.
Ακολούθησε ο Brice van de Walle, Executive Vice President, Core Payments Lead Mastercard Europe ο οποίος μετέφερε το κοινό στην επόμενη ημέρα των "agentic payments" – έξυπνους ψηφιακούς πράκτορες που μπορούν να εκτελούν αυτόνομα συναλλαγές, αλλάζοντας ριζικά το πώς αντιλαμβανόμαστε την έννοια της πληρωμής Η ενότητα ολοκληρώθηκε με την Jessica Claar, Senior Vice President, Marketing & Communications Mastercard Central Europe να εξηγεί πώς η τεχνητή νοημοσύνη δίνει νέα διάσταση στο marketing, επιτρέποντας μια βαθιά προσωποποιημένη και ουσιαστική σύνδεση με τον καταναλωτή.
Το τρίτο μέρος του Forum επικεντρώθηκε στο θεμέλιο κάθε επιτυχημένης καινοτομίας: την εμπιστοσύνη. Ο Michele Centemero, Executive Vice President, Mastercard Europe,τόνισε ότι η ασφάλεια δεν είναι απλώς ένα χαρακτηριστικό, αλλά βασική προϋπόθεση για τη λειτουργία του ψηφιακού οικοσυστήματος, με την Mastercard να επενδύει συνεχώς σε νέες τεχνολογίες και υποδομές ασφάλειας.
Η Agnieszka Śpionek, Principal στη Mastercard Advisors & Consulting Services, παρουσίασε στοιχεία για το πώς η νέα γενιά συνδέεται με τα brands μέσα από αξίες, ενώ o Χρήστος Καραγιαννάκης, CEO της Κωτσόβολος, που την πλαισίωσε στην συζήτηση αναφέρθηκε στη συνεργασία με τη Mastercard και στον τρόπο με τον οποίο οι προσωποποιημένες εμπειρίες ενισχύουν τη σχέση εμπιστοσύνης με τον καταναλωτή.
Το φινάλε του Forum ήταν εξίσου εμπνευσμένο και απροσδόκητο. Η Λουκία Χωραφά συζήτησε με τον δις φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή Formula 1, Mika Häkkinen, για την ηγεσία, τη συνεργασία και τη συνεχή εξέλιξη. Η ομιλία του Häkkinen, υπενθύμισε ότι η πραγματική καινοτομία δεν είναι μόνο θέμα τεχνολογίας, αλλά ανθρώπινου δυναμισμού και οραματισμού.
Παράλληλα με τις ομιλίες, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο Innovation Corner — έναν χώρο αφιερωμένο στην εμπειρία της καινοτομίας. Εκεί παρουσιάστηκαν νέες λύσεις πληρωμών και τεχνολογικές εφαρμογές της Mastercard, ενώ ξεχώρισαν μια McLaren Formula 1, ένα εντυπωσιακό light installation καθώς και το corner εμπνευσμένο από το εστιατόριο Kykloi by Priceless.
Το Athens Innovation Forum 2025 ανέδειξε ότι η τεχνολογία, όσο ραγδαία και αν εξελίσσεται, δεν αρκεί από μόνη της για να επιταχύνει την πρόοδο. Η πραγματική καινοτομία προκύπτει όταν η τεχνολογία συναντά τον άθρωπο – εκεί όπου οι ιδέες, η συνεργασία και το κοινό όραμα μετατρέπονται σε εργαλείο ουσιαστικής αλλαγής.