Δευτέρα, 27-Οκτ-2025 07:30
Οδικές Συγκοινωνίες: Μειωμένα δρομολόγια, λιγότεροι οδηγοί, "βροχή" παραπόνων από τους επιβάτες
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Την περσινή χρονιά οι δρόμοι της Αθήνας είδαν λιγότερα λεωφορεία και τρόλεϊ σε κίνηση, παρά την αυξημένη επιβατική ζήτηση. Οι χαμένες διαδρομές ξεπέρασαν το μισό εκατομμύριο και οι οδηγοί στο τιμόνι μειώθηκαν, με αποτέλεσμα οι πολίτες να εκφράζουν όλο και περισσότερα παράπονα για την ταλαιπωρία της πολύωρης αναμονής στη στάση και του στριμώγματος μέσα στα λεωφορεία.
Η εικόνα που αποτυπώνεται στην έκθεση πεπραγμένων των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) για την περσινή χρονιά δείχνει ένα σύστημα σε "κόπωση".
Το 2024 πραγματοποιήθηκαν το 85,6% των προγραμματισμένων δρομολογίων θερμικών λεωφορείων και το 78,8% των δρομολογίων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με συνολική μείωση 3,7% στα εκτελεσθέντα δρομολόγια σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2.826.981 δρομολόγια έναντι 2.936.679 το 2023).
Ο αριθμός των δρομολογίων την τελευταία πενταετία καταγράφει σταθερά πτωτική πορεία.
Από τα 3.373.025 δρομολόγια του 2019, ο αριθμός τους μειώθηκε στα 3.217.353 το 2020 και παρέμεινε σχεδόν στάσιμος το 2021. Από το 2022, όμως, η καθοδική τάση εντείνεται, για να φτάσει το 2023 στα μόλις 2.963.679 δρομολόγια — μια μείωση που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη υποχώρηση της δραστηριότητας.
Οι απώλειες δρομολογίων έφτασαν πέρσι τις 504.769, με το 87,3% να οφείλεται στην έλλειψη οδηγών — ένα πρόβλημα που βαθαίνει και παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια.
Πιο αναλυτικά, τα χαμένα δρομολόγια λόγω έλλειψης οδηγών αυξήθηκαν κατά 37,3%, από 320.892 το 2023 σε 440.457 το 2024, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Οι Οδικές Συγκοινωνίες έκλεισαν το 2024 με 4.527 εργαζόμενους, 172 λιγότερους από το 2023, καθώς 216 αποχώρησαν και μόλις 44 προσλήφθηκαν.
Η πίεση στα δρομολόγια αντανακλάται και στο ανθρώπινο δυναμικό: οι οδηγοί ανήλθαν πέρσι σε 2.707 άτομα, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφεται στο προσωπικό κίνησης.
Πιο συγκεκριμένα, οι οδηγοί μειώθηκαν κατά 248 άτομα, ή 8,4% επί του συνόλου, εντείνοντας την έλλειψη που προκαλεί "βραχυκύκλωμα" στα δρομολόγια.
Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των οδηγών των ΟΣΥ συρρικνώνεται.
Ο συνολικός αριθμός των διαθέσιμων οδηγών ήταν το 2018 3.421, κατέβηκε το 2019 στους 3.194, το 2020 στους 3.060, αυξήθηκε το 2021 σε 3.233 λόγω των προσλήψεων που έγιναν, αλλά εξακολούθησε να μειώνεται (το 2022 ήταν 3.049 οδηγοί και το 2023 ήταν 2.955).
Η κατανομή του προσωπικού ανά ηλικία δείχνει ότι οι νέοι υπάλληλοι είναι ελάχιστοι: μόλις 70 άτομα έως 35 ετών, ή αλλιώς 1,5% του συνόλου.
Οι εργαζόμενοι άνω των 50 αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα με 2.564 άτομα (56,5%), ενώ οι ηλικίες 36 έως 50 ετών φτάνουν τους 1.893, ποσοστό 42%.
Ο στόλος των λεωφορείων μειώνεται.
Από τα 1.707 λεωφορεία του 2019, οι Οδικές Συγκοινωνίες διαθέτουν πλέον 1.377. Η προσθήκη 140 νέων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά πέρσι αποτελεί μικρή ανάσα, αλλά δεν καλύπτει πλήρως τις ανάγκες.
Η δυσαρέσκεια του κοινού αποτυπώνεται και στα αιτήματα/υποδείξεις προς τις ΟΣΥ, που αυξήθηκαν σχεδόν 30% μέσα σε έναν χρόνο – κατατέθηκαν το 2024 συνολικά 11.976.
Οι περισσότεροι επιβάτες επέκριναν τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των δρομολογίων (6.458 αιτήματα, +52,8%), ενώ η συμπεριφορά του προσωπικού συγκέντρωσε 3.066 παράπονα (+31,8%).
Τέλος, την περσινή χρονιά αυξημένος ήταν και ο αριθμός των ατυχημάτων — 4.305 από 4.212 — στα οποία ενεπλάκησαν λεωφορεία και τρόλεϊ των Οδικών Συγκοινωνιών.