Τετάρτη, 08-Οκτ-2025 07:30
Colgate Palmolive: Στα 112,5 εκατ. ο συνολικός τζίρος - Επενδύσεις 8,4 εκατ. παρά τα βαριά πρόστιμα

Της Ξανθής Γούναρη
Η Colgate-Palmolive διατηρεί ισχυρό αποτύπωμα στην ελληνική αγορά, με δεκάδες κωδικούς σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής, καθαριστικών και απορρυπαντικών. Το 2024, οι τρεις θυγατρικές της πολυεθνικής στη χώρα - η εμπορική, η παραγωγική και η εταιρεία υπηρεσιών - κατέγραψαν συνολικό κύκλο εργασιών 112,5 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 3,3% σε σχέση με το 2023. Τα συγκεντρωτικά καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 7 εκατ. ευρώ, οριακά χαμηλότερα από το προηγούμενο έτος, ενώ οι επενδύσεις ανήλθαν σε 8,3 εκατ. ευρώ, κυρίως στην παραγωγική μονάδα. Παράλληλα, διανεμήθηκαν μερίσματα ύψους 5 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, η θετική εικόνα επισκιάστηκε από βαριά πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην εμπορική δραστηριότητα, ύψους άνω του 1,7 εκατ. ευρώ.
Η Colgate Palmolive Εμπορική (Ελλάς) ΜΕΠΕ, η εμπορική εταιρεία που έχει τη διανομή των προϊόντων της πολυεθνικής στην Ελλάδα, σημείωσε τζίρο 85,43 εκατ. ευρώ το 2024, αυξημένο κατά 3,17% έναντι των 82,81 εκατ. ευρώ του 2023.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 3,33 εκατ. ευρώ από 3,43 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 2,39 εκατ. ευρώ από 2,38 εκατ. ευρώ.
Η επίδοση της εμπορικής θυγατρικής επηρεάστηκε καθοριστικά από τα διοικητικά πρόστιμα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει μέσα στο 2024. Συγκεκριμένα, τα φορολογικά πρόστιμα και προσαυξήσεις που επιβάρυναν την εταιρεία ανήλθαν σε 1,75 εκατ. ευρώ, έναντι 526.463 ευρώ το 2023.
Αναλυτικά, στις 22 Ιανουαρίου 2024 η εταιρεία δέχτηκε φορολογικό έλεγχο για την περίοδο 2019-2024, αποκλειστικά για τον συντελεστή ΦΠΑ που εφαρμόζεται σε δύο προϊόντα (οδοντόκρεμα Duraphat και οδοντικό εναιώρημα Duraphat). Στις 25 Ιουλίου 2024 επιβλήθηκε πρόστιμο 526.474 ευρώ, το οποίο και εξοφλήθηκε.
Επιπλέον, η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) επέβαλε δύο διοικητικά πρόστιμα: το πρώτο σχετικά με την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας, ύψους 672.000 ευρώ, κοινοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2024 και αποπληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, ενώ το δεύτερο ύψους 535.000 ευρώ κοινοποιήθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 2024 και εξοφλήθηκε τον Ιούλιο 2025.
Παρά τα πρόστιμα, η εμπορική εταιρεία σημείωσε σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας της. Το μικτό αποτέλεσμα εκτινάχθηκε κατά 26% στα 24,50 εκατ. ευρώ από 19,43 εκατ. ευρώ το 2023, με το μικτό περιθώριο κέρδους να ενισχύεται στο 28,68% από 23,47%, κερδίζοντας 5,21 ποσοστιαίες μονάδες. Η εντυπωσιακή αυτή βελτίωση επιτεύχθηκε χάρη στη μείωση του κόστους πωλήσεων κατά 3,86% σε 60,93 εκατ. ευρώ από 63,37 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση του τζίρου κατά 3,17%.
Ωστόσο, τα έξοδα διάθεσης εκτοξεύτηκαν κατά 33,62% στα 10,08 εκατ. ευρώ από 7,54 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των δαπανών για τηλεοπτικές διαφημίσεις που συνοδεύουν τα νέα προϊόντα και τις επανατοποθετήσεις υφιστάμενων προϊόντων.
Κατά το 2024, η εμπορική εταιρεία επικεντρώθηκε στο λανσάρισμα νέων προϊόντων: από επαναλανσάρισμα της σειράς Sanex Zero% στα αποσμητικά και νέα συμπυκνωμένα μαλακτικά Soupline Elixir, μέχρι ανανεωμένα υγρά πιάτων.
Η παραγωγική εταιρεία, Colgate Palmolive (Hellas) ΑΒΕΕ, που βιομηχανοποιεί προϊόντα για λογαριασμό της Colgate Palmolive Europe Sarl, κατέγραψε έσοδα 22,93 εκατ. ευρώ το 2024, αυξημένα κατά 2,85% από 22,29 εκατ. ευρώ το 2023. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 5,33 εκατ. ευρώ, έναντι 5,49 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 4,42 εκατ. ευρώ από 4,58 εκατ. ευρώ.
Το μικτό περιθώριο κέρδους παρέμεινε σταθερό στο 28,76%, με τα μικτά κέρδη να ανέρχονται σε 6,60 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία είχε απόδοση ιδίων κεφαλαίων 13,64% το 2024, έναντι 14,40% το 2023.
Το σημαντικότερο στοιχείο για τη βιομηχανική εταιρεία είναι η εκτόξευση των επενδύσεων: το 2024 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 8,37 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 61% σε σχέση με τα 5,20 εκατ. ευρώ του 2023.
Οι επενδύσεις αφορούσαν κυρίως μηχανολογικό εξοπλισμό ύψους 4,89 εκατ. ευρώ για την αγορά νέων μηχανών για την παραγωγή και εμφιάλωση νέων προϊόντων όπως spray υφασμάτων και τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μηχανών παραγωγής, ενώ διατέθηκαν 3,04 εκατ. ευρώ για κτιριακή αναβάθμιση και βελτίωση του χώρου της αποθήκης, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Επιπλέον, επενδύθηκαν 332.000 ευρώ για ακίνητα και 102.000 ευρώ για άυλα πάγια.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η παραγωγική εταιρεία εισέπραξε μερίσματα ύψους 1,5 εκατ. ευρώ από τη συμμετοχή της στις άλλες εταιρείες του ομίλου, ενώ διένειμε μέρισμα 3,5 εκατ. ευρώ προς τον μητρικό όμιλο.
Παρά την αύξηση των εσόδων από αμοιβή βιομηχανοποίησης κατά 2,9% στα 22,85 εκατ. ευρώ, η παραγωγική μονάδα της Colgate Palmolive στην Ελλάδα κατέγραψε μείωση των παραγόμενων όγκων σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων το 2024.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία παρήγαγε 82.362 τόνους υγρών καθαριστικών και απορρυπαντικών το 2024, έναντι 86.868 τόνων το 2023, σημειώνοντας μείωση 5,2%. Τα υγρά απολυμαντικά προϊόντα υποχώρησαν στους 982 τόνους από 1.086 τόνους, μείωση 9,6%, ενώ τα υγρά μαλακτικά ρούχων διαμορφώθηκαν σε 42.952 τόνους από 44.216 τόνους, μείωση 2,9%. Οι πλαστικές συσκευασίες ανήλθαν σε 124,71 εκατ. φιάλες έναντι 130,90 εκατ. φιαλών, μείωση 4,7%.
Συνολικά, η παραγωγή σε όγκο υποχώρησε κατά 4,4%, από 132.170 τόνους το 2023 σε 126.296 τόνους το 2024. Η μείωση οφείλεται σε αναδιάρθρωση του παραγωγικού χάρτη της πολυεθνικής στην Ευρώπη, με τη μονάδα του Πειραιά να εστιάζει σε πιο εξειδικευμένα και υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παρά τη μείωση των παραγόμενων όγκων, τα έσοδα από βιομηχανοποίηση αυξήθηκαν, γεγονός που υποδηλώνει βελτίωση του product mix και στροφή σε πιο κερδοφόρα προϊόντα. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις μεγάλες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό για την παραγωγή νέων κατηγοριών προϊόντων, όπως τα spray υφασμάτων.
Η Colgate Palmolive Υπηρεσίες (Ελλάς) ΕΠΕ, η θυγατρική εταιρεία υπηρεσιών, που παρέχει διοικητική υποστήριξη στις άλλες δύο εταιρείες και στην ευρωπαϊκή μητρική, κατέγραψε την πιο δυναμική αύξηση με έσοδα 4,13 εκατ. ευρώ το 2024, αυξημένα κατά 7,51% από 3,84 εκατ. ευρώ το 2023.
Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 54,94% στα 270.342 ευρώ από 174.487 ευρώ πέρυσι, ενώ τα καθαρά κέρδη διπλασιάστηκαν στα 193.399 ευρώ από 86.262 ευρώ. Το περιθώριο κέρδους διευρύνθηκε στο 6,55% από 4,54%.
Η εταιρεία δεν προχώρησε σε διανομή μερισμάτων, με τα καθαρά κέρδη να μεταφέρονται στα αποτελέσματα εις νέον.
Και οι τρεις εταιρείες του ομίλου συνεχίζουν να λειτουργούν υπό την εταιρική δομή της Colgate Palmolive στην Ευρώπη, με όλες τις στρατηγικές αποφάσεις να συγκεντρώνονται στη Colgate Palmolive Europe Sarl της Βασιλείας. Η διοίκηση των εταιρειών εκτιμά ότι υπάρχουν αισιόδοξες προοπτικές για το 2025, με τις συμβατικές σχέσεις παροχής υπηρεσιών να παραμένουν σε ισχύ.
Οι εταιρείες παρακολουθούν στενά τις έμμεσες συνέπειες των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ουκρανία και το Ισραήλ, καθώς και τις επιπτώσεις από την επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ, προσαρμόζοντας τη στρατηγική τους για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στην επιχειρηματική δραστηριότητα.