Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 07-Οκτ-2025 07:30

    Παπουτσάνης: Κάνει τις κρίσεις ευκαιρίες – Από τους δασμούς μέχρι την κατάρρευση της γερμανικής σαπωνοποιίας

    Παπουτσάνης: Κάνει τις κρίσεις ευκαιρίες – Από τους δασμούς μέχρι την κατάρρευση της γερμανικής σαπωνοποιίας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Από τα δικά της προβλήματα, που το 2010 παραλίγο να τη ρίξουν στα βράχια, μέχρι τον κορωνοϊό, τους δασμούς Τράμπ και την προβληματική βιομηχανική πολιτική στην Ευρώπη, η Παπουτσάνης έχει καταφέρει να μετατρέπει τις κρίσεις σε ευκαιρίες.

    Το επόμενο milestone για την υπεραιωνόβια εταιρεία, που έχει ταυτιστεί με το σαπούνι, είναι ο τζίρος της να φτάσει και να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ έως το 2028. Δηλαδή να διατηρήσει τον ρυθμό διπλασιασμού του κύκλου εργασιών που καταγράφει κάθε πενταετία απ’ όταν επανήλθε στον ενάρετο κύκλο το 2015.

    Αυτό ανέφερε ο Μενέλαος Τασόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Παπουτσάνης, κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής επίσκεψης στις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας, στο Βαθύ Αυλίδας.

    Ένα λουκέτο στη Γερμανία ευκαιρία ανάπτυξης στην Ελλάδα

    Πρόσωπο με καθοριστική συμβολή όχι μόνο στη διάσωση της ιστορικής βιομηχανίας, όταν το 2010 ανέλαβε μαζί με τον Γιώργο Γκάτζαρο την πλειοψηφία των μετοχών από τον όμιλο Δαυίδ που ήλεγχε την εισηγμένη, αλλά και στη μετέπειτα ανάπτυξή της ως τη μεγαλύτερη σαπωνοποιία της Ευρώπης, ο κύριος Τασόπουλος τόνισε πως αν σταματήσεις να κάνεις επενδύσεις, έχεις χάσει το παιχνίδι, παρομοιάζοντας τη  βιομηχανία σαν το πεντάλ του ποδηλάτου.

    Άλλωστε η έλλειψη επενδύσεων σε συνδυασμό με τα χαμηλά περιθώρια κέρδους και το αυξημένο κόστος σε ενέργεια και πρώτες ύλες και ήταν η αιτία για το λουκέτο του μεγάλου εργοστασίου ανταγωνιστικής γερμανικής εταιρείας, συνεργάτη της Παπουτσάνης. Η γερμανική εταιρεία έχει προτείνει στους πελάτες της την Παπουτσάνης ως αξιόπιστο συνεργάτη για την κάλυψη μέρους των αναγκών τους κάτι που αναμένεται από το 2026.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital πρόκειται για την Kappus, μια εταιρεία με ιστορία 177 ετών που παρέμεινε πιστή μέχρι τέλους στο κλασικό στερεό σαπούνι.

    Η Kappus 1848 GmbH ανακοίνωσε πρόσφατα το οριστικό κλείσιμο του τελευταίου εργοστασίου στο Heitersheim τον Μάρτιο του 2026, θέτοντας τέλος σε μια μακρά ιστορία που ξεκίνησε το 1848 στην Offenbach. Η κατάρρευση των γερμανικών σαπωνοποιείων επιταχύνθηκε τα τελευταία χρόνια, με το κλείσιμο του εργοστασίου της Offenbach το 2019, του Krefeld το 2020, του Riesa το 2023 και τώρα του Heitersheim.

    Η απάντηση της Παπουτσάνης: Επενδύσεις και καινοτομία

    Αντίθετα με τη γερμανική εταιρεία, η Παπουτσάνης επενδύει συστηματικά. Την τελευταία τριετία, η ελληνική εισηγμένη με 155 χρόνια αδιάλειπτης δραστηριότητας επένδυσε περίπου 20 εκατ. ευρώ σε αυτοματισμούς και επέκταση αποθηκευτικών χώρων.

    Για την επόμενη περίοδο, οι επενδύσεις προβλέπονται στα 4-5 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς η εταιρεία διαθέτει 50% ελεύθερη παραγωγική δυναμικότητα κατά μέσο όρο.

    Το ενεργειακό κόστος της Παπουτσάνης είναι σήμερα κάτω από το 2% του τζίρου, ενώ κατά την ενεργειακή κρίση είχε φτάσει το 5%. "Δεν κάνουμε τις επενδύσεις μόνο για τη μείωση του κόστους, αλλά επειδή έχουμε ως στρατηγική την αειφορία", επισήμανε η διοίκηση.

    Αμερικανικές ευκαιρίες παρά τους δασμούς

    Ακόμα και ο δασμολογικός πόλεμος μετατρέπεται σε ευκαιρία. "Μετά την πρώτη ‘παγωμάρα’ οι εξαγωγές προς την Αμερική συνεχίζονται κανονικά παρά τους δασμούς του 15%", επισήμανε στο Capital ο κύριος Τασόπουλος, εξηγώντας ότι οι δασμοί ανεβάζουν το κόστος παραγωγής για τις αμερικανικές βιομηχανίες, ειδικά για όσες εισάγουν πρώτες ύλες από τρίτες χώρες.

    Επιπλέον, η Παπουτσάνης προχωρά στην παραγωγή σαπουνιού γλυκερίνης για πολύ μεγάλο Αμερικανό πελάτη, έχοντας επενδύσει σε νέα γραμμή παραγωγής. Η παραγωγή αυτού του προϊόντος, που ανήκει στην κατηγορία melt and pour, γινόταν έως τώρα σε χώρα της Λατινικής Αμερικής.

    Οι τέσσερις πυλώνες και το στοίχημα στα απορρυπαντικά

    Με μια υπερσύγχρονη πλήρως καθετοποιημένη μονάδα 17.000 τ.μ. στο Βαθύ Αυλίδας, όπου παράγονται 900 σαπούνια το λεπτό –περίπου 450.000 τεμάχια σε μία εξάωρη βάρδια– η Παπουτσάνης χτίζει την ανάπτυξή της πάνω σε τέσσερις επιχειρηματικούς πυλώνες: Τα καταναλωτικά προϊόντα, που έφεραν το 1/3 του τζίρου στο εννεάμηνο του 2025, ήτοι το 32%, τα ξενοδοχειακά προϊόντα, με 15% συμμετοχή στις καθαρές πωλήσεις το ίδιο διάστημα, τις παραγωγές τρίτων, που είναι και ο μεγαλύτερός της πυλώνας, με 41% συμμετοχή στον τζίρο και τις ειδικές σαπωνόμαζες, με 12% συμμετοχή.

    Η πιο εντυπωσιακή επίδοση καταγράφεται στις κατηγορίες οικιακής φροντίδας, όπως τα μαλακτικά, τα απορρυπαντικά πλυντηρίου και τα υγρά πιάτων. Μετά την εξαγορά του Αρκάδι, η Παπουτσάνης εισήλθε σε μια αγορά που ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, από μόλις 100 εκατ. ευρώ που δραστηριοποιούνταν προηγουμένως.

    "Ο κύκλος εργασιών της Παπουτσάνης στις κατηγορίες οικιακής φροντίδας έχει υπερδιπλασιαστεί στο εννεάμηνο του 2025, χάρη στη θετική ανταπόκριση των καταναλωτών στα καινοτόμα προϊόντα της εταιρείας", επισημάνθηκε από τη διοίκηση.

    Το Αρκάδι, που είχε τζίρο κοντά στα 2 εκατ. ευρώ όταν αποκτήθηκε στις αρχές του 2023, έφτασε τα 3 εκατ. ευρώ το ίδιο έτος και εκτιμάται ότι θα κλείσει το 2025 κοντά στα 6 εκατ. ευρώ – τριπλασιασμός μέσα σε τρία χρόνια, σχολίασε η Ειρήνη Χατζηιωακειμίδου, Marketing Director της εταιρείας, προσθέτοντας ότι στα μαλακτικά η εταιρεία έχει κατακτήσει μερίδιο 4% χωρίς να έχει συμπληρώσει έναν χρόνο στην αγορά, ενώ στα απορρυπαντικά ρούχων κατέχει μερίδιο 2% και στα υγρά πιάτων 2,5%.

    Κόντρα στις πολυεθνικές

    Πώς όμως μπορεί μια ελληνική εταιρεία να ανταγωνιστεί τις μεγάλες πολυεθνικές στις κατηγορίες οικιακής φροντίδας; Η απάντηση βρίσκεται στην αποεπένδυση που σημειώνουν οι τελευταίες από την Ευρώπη.

    "Τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη υπάρχει μια αποεπένδυση από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, που αφήνει πολύ χώρο στις ελληνικές εταιρείες να μεγαλώσουμε και να πάρουμε μερίδιο", επισήμανε η κυρία Χατζηιωακειμίδου, διευκρινίζοντας ότι οι μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης για τις πολυεθνικές εντοπίζονται στην Ασία και στην Αφρική.

    Στις παραδοσιακές κατηγορίες, η Παπουτσάνης διατηρεί ηγετικές θέσεις. Στο σαπούνι κατέχει μερίδιο 32-33% σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο, στο κρεμοσάπουνο 17-18%, ενώ στο αφρόλουτρο βρίσκεται κοντά στο 7% με πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.

    "Είμαστε οι ταχύτερα αναπτυσσόμενοι στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, τόνισε η κυρία Χατζηιωακειμίδου.

    Παραγωγές τρίτων: Ο ισχυρότερος πυλώνας

    Οι παραγωγές για τρίτους αποτελούν τον ισχυρότερο πυλώνα της εταιρείας. Μεγάλες πολυεθνικές όπως η Unilever, η Johnson & Johnson και η Henkel, αλλά και εγχώριες αλυσίδες όπως ο Σκλαβενίτης και η Lidl, εμπιστεύονται την Παπουτσάνης για την παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    "Όταν οι πελάτες λιανικής, οι μεγάλες αλυσίδες και οι πολυεθνικές εταιρείες ψάχνουν για συνεργάτη, η Παπουτσάνης είναι σταθερά στις κορυφές των επιλογών. Βρίσκουν σε εμάς έναν one-stop-shop συνεργάτη", αναφέρθηκε από τη διοίκηση.

    Η εταιρεία διαθέτει in-house ομάδα R&D και μπορεί να αναλάβει έργα μεγάλης πολυπλοκότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι τρεις μεγαλύτεροι πελάτες συνεργάζονται μαζί της για περισσότερο από μία δεκαετία.

    "Ο μεγαλύτερος πελάτης είναι γύρω στο 13-14% και το πιο σημαντικό είναι ότι όλοι οι πελάτες, οι στρατηγικοί, οι μακροχρόνοι, οι πολυεθνικοί, είναι partners μας. Έχουμε συμφωνίες ανάπτυξης προϊόντων μαζί τους, είμαστε innovation partners. Δεν βλέπουμε αυτή τη στιγμή κάποιο κίνδυνο από κάποιες μεγάλες απώλειες", σημείωσε ο κύριος Τασόπουλος.

    Νούμερο ένα στην Ελλάδα στα ξενοδοχειακά

    Στα ξενοδοχειακά προϊόντα, η Παπουτσάνης είναι πρώτη στην Ελλάδα με εκτιμώμενο μερίδιο 27%. Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 2% το εννεάμηνο του 2025, με τα επώνυμα ξενοδοχειακά προϊόντα να καταγράφουν άνοδο 14% – 13% στην εγχώρια αγορά και 18% στο εξωτερικό.

    "Έχουμε καταφέρει μέσα στην προηγούμενη πενταετία να υπερδεκαπλασιάσουμε τις εξαγωγές των επώνυμων ξενοδοχειακών μας. Έχουμε τώρα ένα δίκτυο από συνεργάτες και διανομείς σε 35 χώρες", όπως ειπώθηκε.

    Παράλληλα, η εταιρεία έχει στρατηγικά μεταβεί από τις ατομικές συσκευασίες στα dispensers και ανταλλακτικά σακουλάκια, επιτυγχάνοντας μείωση έως 86% στο πλαστικό και 70% οικονομία στο προϊόν.

    "Είναι μονόδρομος τα επώνυμα προϊόντα και οι niche αγορές"

    Για το 2025, η εταιρεία εκτιμά ότι θα συνεχίσει τον ρυθμό ανάπτυξης του εννεαμήνου, δηλαδή πάνω από 20%. Για το 2026, οι προοπτικές είναι εξίσου θετικές χάρη σε νέες συνεργασίες, την περαιτέρω ενίσχυση των επώνυμων προϊόντων και τον περιορισμό των εν λειτουργία παραγωγικών εγκαταστάσεων στην Ευρώπη.

    Η λειτουργική κερδοφορία διατηρείται στο 16%. "Το 2024 αλλά και το 2025 η λειτουργική κερδοφορία είναι γύρω στο 16%, το οποίο είναι ένα ικανοποιητικό περιθώριο. Θέλουμε τουλάχιστον να διατηρήσουμε αυτό το περιθώριο και αν τα καταφέρουμε φυσικά να το βελτιώσουμε", ανέφερε η κυρία Ισκαλατιάν, μέλος του Δ.Σ.

    Η εταιρεία ενισχύει την παρουσία της εκτός συνόρων, με αιχμή τη Ρουμανία και την Κύπρο, οι οποίες λειτουργούν ως πιλοτικές αγορές για την περαιτέρω ανάπτυξη των επώνυμων προϊόντων. Παράλληλα, η Παπουτσάνης παραμένει σε εγρήγορση για νέες εξαγορές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

    "Είναι μονόδρομος τα επώνυμα προϊόντα και οι niche αγορές, εκεί όπου η Παπουτσάνης μπορεί να ξεχωρίσει χάρη στην ποιότητα, την ευελιξία και την καθετοποίηση της παραγωγής", σημείωσε ο κύριος Τασόπουλος.

    Η εταιρεία, με παρουσία σε 35 χώρες, εξαγωγές που αντιπροσωπεύουν το 54% του τζίρου και ένα μοντέλο που έχει αποδειχθεί ανθεκτικό σε κρίσεις, απασχολεί λίγο πάνω από 200 εργαζόμενους και προγραμματίζει νέες προσλήψεις ανάλογα με τις ανάγκες της ανάπτυξης.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ