Πέμπτη, 25-Σεπ-2025 07:30
ΕΖΑ: Η premium στρατηγική, η Mahou και στο βάθος κρασί χωρίς αλκοόλ

Της Ξανθής Γούναρη
Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) αφήνει πίσω της τα "πέτρινα χρόνια", υιοθετώντας ένα ξεκάθαρο πλάνο: βελτίωση περιθωρίων, στοίχημα στο premium χαρτοφυλάκιο και συμμαχίες με διεθνείς ομίλους. Ο στόχος δεν είναι πια το "go big" των όγκων, αλλά η σταθερή κερδοφορία.
Όπως δηλώνει στο Capital.gr ο διευθύνων σύμβουλος Νικήτας Ασπιώτης, "το 2025 θα είναι χρονιά ανάκαμψης και σταθεροποίησης". Ο τζίρος αναμένεται να κλείσει κοντά στα 30 εκατ. ευρώ και το EBITDA στα 3 εκατ. ευρώ, με την ΕΖΑ να καταγράφει στο εννεάμηνο του 2025 ρυθμό ανάπτυξης +3% σε μια αγορά που κινείται αρνητικά (-6%). Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η επίδοση στην εστίαση: ενώ ο κλάδος υποχωρεί -9%, η ΕΖΑ τρέχει με διψήφιο ποσοστό, σύμφωνα με τον επικεφαλής
Η πιο ηχηρή κίνηση είναι η συνεργασία με τη Mahou San Miguel, τη μεγαλύτερη ζυθοποιία της Ισπανίας (πωλήσεις 2 δισ. ευρώ). Η ΕΖΑ αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή της Mahou Cinco Estrellas, ενώ το 2026 θα προστεθεί και η San Miguel.
Η συμφωνία δεν "κλείστηκε" σε κάποια αίθουσα συνεδριάσεων, αλλά χτίστηκε βήμα-βήμα στην αγορά. "Όταν ξεκινήσαμε τις συζητήσεις, τους είπα: θα έρθετε στην Ελλάδα να μας γνωρίσετε στην αγορά, όχι με powerpoint. Τους πήγαμε στην Κρήτη, όπου η ΕΖΑ είναι πολύ δυνατή, και μετά στην Αθήνα. Γνώρισαν την ομάδα πωλήσεων, τον διευθυντή, μπήκαν στα μαγαζιά, είδαν τον ανταγωνισμό. Αυτό δεν το καταλαβαίνεις σε meetings στο γραφείο", αφηγείται ο Νικήτας Ασπιώτης.
Οι Ισπανοί επισκέφθηκαν τη χώρα τρεις φορές μέσα σε έναν χρόνο. Κάθε φορά, η γνωριμία πήγαινε ένα βήμα παραπέρα, μέχρι που αποφάσισαν να ακουμπήσουν όλο το χαρτοφυλάκιό τους στην Αταλάντη. "Ταιριάξαμε γιατί και αυτοί και εμείς είμαστε private companies. Πολεμάμε τους ίδιους γίγαντες. Είδαμε ότι μοιραζόμαστε την ίδια κουλτούρα", προσθέτει.
Αυτή τη στιγμή η Mahou κάνει μεγάλη αναδιοργάνωση στην Ευρώπη, καθώς μέχρι τώρα δραστηριοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά στην Ισπανία και στη Λατινική Αμερική. "Είπαν ξεκάθαρα: κάναμε λάθος που δεν επενδύσαμε στην Ευρώπη. Θέλουμε να γίνουμε top player. Και μας βλέπουν σαν στρατηγικούς συνεργάτες", τονίζει ο CEO της ΕΖΑ.
Η είσοδος των Mahou και Menabrea (σ.σ. η ιταλική ζυθοποιία με την οποία συνεργάζεται αποκλειστικά η ΕΖΑ στην Ελλάδα) γίνεται με προσεκτικό σχέδιο "seeding". Οι ετικέτες ξεκινούν από premium καταστήματα και σταδιακά επεκτείνονται. "Αν ένα premium προϊόν γίνει mainstream day one, έχεις ήδη αποτύχει", σημειώνει ο κύριος Ασπιώτης.
Οι πρώτοι όγκοι θα είναι μικροί τόσο το 2025 όσο και το 2026, καθώς η στρατηγική βασίζεται στη σταδιακή καλλιέργεια του brand. Παράλληλα, οι Ισπανοί επενδύουν σε εξοπλισμό για τα σημεία πώλησης – ψυγεία, μηχανές – κάτι που μειώνει τα capex της ΕΖΑ και επιτρέπει πιο σταθερή ανάπτυξη.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η επανακυκλοφορία της μπύρας Πειραϊκή, που συμπληρώνει έξι μήνες από τη δυναμική επιστροφή της στην αγορά με την υπογραφή της ΕΖΑ, διεκδικώντας τη θέση της στην αγορά του Πειραιά.
Η άλλη μεγάλη στροφή είναι η μπύρα χωρίς αλκοόλ. Η ΕΖΑ, που ανήκει κατά 84% στο επενδυτικό fund Diorama Ι και στον Δημήτρη Δασκαλόπουλο, είναι η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα με πλήρη γραμμή παραγωγής που αφαιρεί την αλκοόλη μέσω κλασματικής απόσταξης, τεχνολογικό πλεονέκτημα που της δίνει πλεονέκτημα ποιότητας.
Οι ετικέτες ΕΖΑ Free και Pils Hellas 0,0% τρέχουν σύμφωνα με τον κύριο Ασπιώτη με άνοδο +65%, σε μια κατηγορία που συνολικά αντιστοιχεί στο 3% της αγοράς αλλά αναπτύσσεται με +10-12%.
Το μακροπρόθεσμο πλάνο περιλαμβάνει και πιο προωθημένα σχέδια: παραγωγή μπύρας χωρίς αλκοόλ για τρίτους, εξαγωγές και επέκταση σε νέα προϊόντα, όπως για παράδειγμα κρασί χωρίς αλκοόλ σε συνεργασία με ελληνικά premium οινοποιεία.
Επιπρόσθετα, η διοίκηση έχει αποφασίσει την αξιοποίηση των υφιστάμενων γραμμών εγκυτίωσης και εμφιάλωσης μέσω επέκτασης της δραστηριότητας της εταιρείας σε κατηγορίες προϊόντων πέραν της μπύρας, όπως αναψυκτικά και άλλα ροφήματα. Ήδη η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με μεγάλους ομίλους της αγοράς για την παροχή υπηρεσιών co-packing.
Η αισιοδοξία για το 2025 έρχεται μετά από ένα βαρύ 2024. Ο όμιλος είδε τον τζίρο να πέφτει στα 28,7 εκατ. ευρώ (από 31,5 εκατ. το 2023) και τις ζημιές να διευρύνονται στα 3,7 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο εταιρείας, οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 21,8 εκατ. ευρώ και οι ζημιές έφτασαν τα 4,9 εκατ. ευρώ, λόγω απομειώσεων ύψους 2,5 εκατ. ευρώ.
Παρά την αρνητική εικόνα στα καθαρά αποτελέσματα, το λειτουργικό EBITDA βελτιώθηκε στα 2,8 εκατ. ευρώ (από 1,8), με το μικτό περιθώριο να εκτοξεύεται στο 42% (από 35%). Το νέο μίγμα προϊόντων με υψηλότερη αξία άρχισε να αποδίδει.
Η κεφαλαιακή θωράκιση ολοκληρώθηκε με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 7 εκατ. ευρώ και νέο ομολογιακό 20 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο του 2025 με στόχο την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού και τη στήριξη του κεφαλαίου κίνησης, ενώ η συγχώνευση με την Crystal Beverages εγκρίθηκε τον Μάιο του 2025, δημιουργώντας συνέργειες σε κόστος και εμπορική δυναμική.