Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 15-Σεπ-2025 13:59

    Παρουσιάστηκε το TOUR-X στην 89η ΔΕΘ: Η ευρωπαϊκή στρατηγική για εκπαίδευση και δεξιότητες στον τουρισμό

    Παρουσιάστηκε το TOUR-X στην 89η ΔΕΘ: Η ευρωπαϊκή στρατηγική για εκπαίδευση και δεξιότητες στον τουρισμό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Το ευρωπαϊκό έργο TOUR-X – Κέντρο Αριστείας για τον Τουρισμό (CoVEs for the Tourism Industry) παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ).

    Το έργο, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με προϋπολογισμό 4.967.613, 60 ευρώ, συγκεντρώνει 23 εταίρους από 7 χώρες και έχει λάβει την υψηλή βαθμολογία 86/100. Ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2022 με διάρκεια 48 μήνες και βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης.

    Ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας, συμβάλλοντας κατά 3,9% στο ΑΕΠ της ΕΕ (ή 17% στον τομέα των υπηρεσιών), με 27,3 εκατομμύρια εργαζόμενους και περισσότερες από 2,3 εκατ. τουριστικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, η ΕΕ συγκεντρώνει το 40% των διεθνών αφίξεων και το 31% των διεθνών εσόδων. Ωστόσο, ο κλάδος αντιμετωπίζει κρίσιμες προκλήσεις: ελλείψεις προσωπικού, αναντιστοιχία δεξιοτήτων, έλλειψη συντονισμού στην τουριστική εκπαίδευση. Το TOUR-X δημιουργήθηκε για να απαντήσει σε αυτές τις ανάγκες, φέρνοντας κοντά εκπαιδευτικά ιδρύματα, επιχειρήσεις και δημόσιους φορείς, με στόχο την αριστεία, την καινοτομία και τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

    Ο κύριος στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη μιας προσέγγισης από κάτω προς τα πάνω (bottom-up) για την αριστεία στον τομέα του τουρισμού, όπου οι συνεργαζόμενοι πάροχοι εκπαίδευσης ενισχύουν την ικανότητά τους να προσαρμόζουν γρήγορα την παροχή δεξιοτήτων στις εξελισσόμενες οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες.

    Στο πλαίσιο των καινοτόμων δράσεων, το έργο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πιλοτικά εργαστήρια για την τουριστική εκπαίδευση και καινοτομία, διαδικτυακό κόμβο (πλατφόρμα TourX) για όλα τα αποτελέσματα, ανοιχτό σε επαγγελματίες και εκπαιδευτές, μηχανισμούς αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης εργαζομένων (upskilling & reskilling) και μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ), εκπαίδευση και πιστοποίηση εκπαιδευτών, στοχευμένα προγράμματα που πιστοποιούν δεξιότητες και δίνουν άμεση αξία στην αγορά εργασίας και τα "Τρίγωνα Γνώσης" (Knowledge Triangles)  σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία, που συνδέουν παρόχους Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιχειρηματικές ενώσεις και περιφέρειες. 

    Στην περίπτωση της Ελλάδας, τα "Τρίγωνα Γνώσης" συνδέουν μεταξύ τους εκπαιδευτικούς φορείς όπως το AKMI INTERNATIONAL, επιχειρηματικές ενώσεις, το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, καθώς και το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Αττικής, με τον ρόλο του περιφερειακού δημόσιου φορέα της Αττικής, και με τη συμβολή του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, ως ακαδημαϊκού φορέα.

    Παρουσιάζοντας το έργο και τα αποτελέσματά του, ο κ. Marco Della Puppa, Γενικός Γραμματέας του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης δήλωσε ότι "Το TOUR-X βρίσκεται ήδη πέρα από τη μέση της υλοποίησής του, πετυχαίνοντας σημαντικά αποτελέσματα. Ο βασικός μας στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός της τουριστικής εκπαίδευσης, η κάλυψη κενών δεξιοτήτων και η δημιουργία ενός εργατικού δυναμικού πιο προετοιμασμένου για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Μέσα από τα ‘’Τρίγωνα Γνώσης’’ φέρνουμε κοντά πανεπιστήμια, παρόχους εκπαίδευσης, επιχειρήσεις και περιφέρειες, χτίζοντας νέες στρατηγικές συνεργασίες". 

    Αναφερόμενος στην Ελλάδα, σημείωσε ότι "έχουμε ήδη αποτελέσματα και συγκεκριμένα στην Περιφέρειας Αττικής, με τη δημιουργία του νέου DMMO "The Greater Athens Region”, που δείχνει πώς η τοπική διακυβέρνηση μπορεί να ενισχύσει τη στρατηγική τουρισμού. Αντίστοιχα, το μοντέλο της Περιφέρειας Βένετο στην Ιταλία αποτελεί καλή πρακτική: με τη δημιουργία οργανισμών διαχείρισης προορισμού (DMOs), διεύρυνε τον τουρισμό πέρα από τη Βενετία, συνέδεσε πανεπιστήμια, επιμελητήρια και ξενοδοχειακές ενώσεις, ενώ παράλληλα έθεσε προτεραιότητα στη βιωσιμότητα και στη μείωση του υπερτουρισμού".  

    Από την πλευρά του ο κ. Λάμπρος Καούδης, Αντιπρόεδρος του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στην υπεραξία που δίνει το πρόγραμμα TOUR-X στον τουρισμό τονίζοντας ότι συγκέντρωσε μία από τις υψηλότερες βαθμολογίες στην ΕΕ, γεγονός που επιβεβαιώνει τη στρατηγική του σημασία. "Ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας τόσο του ΑΕΠ της χώρας όσο και της Κεντρικής Μακεδονίας. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα φέρνει κοντά χώρες της Μεσογείου και στόχος είναι οι καλύτερα εκπαιδευμένοι επαγγελματίες, το οποίο θα οδηγήσει σε περισσότερες και ποιοτικότερες θέσεις εργασίας".

    Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση, ο κ. Αντώνιος Μπούμπουλας, Αν. Διευθυντής Στατιστικής, Μελετών και Έρευνας του ΕΒΕΘ, επισήμανε: "Το TOUR-X δημιουργεί δίκτυα συνεργασίας – τα Τρίγωνα Γνώσης – σε χώρες με κορυφαίο τουριστικό δυναμικό, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου ο τουρισμός αποτελεί σημαντικό πυλώνα της οικονομίας, εμπλέκει μεγάλο αριθμό μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας και δημιουργεί εισοδήματα, το έργο αποτελεί έναν ακόμη σημαντικό μοχλό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Τουριστικού Τομέα της Περιφέρειάς μας προς όφελος των επιχειρήσεων και των πολιτών".

    Οι εταίροι με διεθνή διάσταση

    Στο πρόγραμμα συμμετέχουν εταίροι από Βέλγιο (2 εκπαιδευτικοί οργανισμοί, 1 κοινωνικός εταίρος, 1 επιμελητήριο), Ελλάδα (Περιφέρεια Αττικής, Εκπαιδευτικός οργανισμός, Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, κλαδική ένωση), Ιταλία (Περιφέρεια Βένετο, 2 εκπαιδευτικοί οργανισμοί, 1 επιμελητήριο), Ισπανία (Περιφέρεια, 2 Ομοσπονδίες Ενώσεων ΕΕΚ, 1 Κλαδική Συνομοσπονδία), Γερμανία (Εκπαιδευτικός οργανισμός), Πορτογαλία (Πανεπιστήμιο και ΜμΕ) και Κίνα (ΜΚΟ στον τομέα της ΕΕΚ, προσφέροντας τεχνογνωσία από την Ασία).

    Η διεθνής διάσταση του έργου ενισχύεται μέσα από ανταλλαγές προσωπικού, study visits σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία, αλλά και μεταφορά καλών πρακτικών από την Κίνα, όπου πανεπιστήμια και επιχειρήσεις συνεργάζονται στενά για την κατάρτιση νέων επαγγελματιών.

    Ο κοινωνικός και οικονομικός αντίκτυπος

    Το TOUR-X επιδιώκει να ενισχύσει την εικόνα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στον τουρισμό, να προσφέρει σύγχρονα εργαλεία και ευκαιρίες σε νέους, εκπαιδευτές και επιχειρήσεις, να δημιουργήσει καλύτερα εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, ανταγωνιστικό και ευέλικτο, να συμβάλει στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού, να προσφέρει λύσεις που διασφαλίζουν μακροπρόθεσμη χρηματοοικονομική βιωσιμότητα και μεταφορά τεχνογνωσίας.

    Με ισχυρούς εταίρους, καινοτόμες δράσεις και πρακτικά παραδείγματα εφαρμογής, το TOUR-X αναδεικνύεται σε καταλύτη για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού τουρισμού.

    Διαβάστε περισσότερα για όσα συμβαίνουν στην 89η ΔΕΘ

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ