Πέμπτη, 11-Σεπ-2025 07:42
Fourlis: "Τρέχει" γρηγορότερα από την αγορά – Ξεκινά το Ελληνικό

Της Ξανθής Γούναρη
Σε τροχιά επιταχυνόμενης ανάπτυξης -πολύ πιο πάνω από το σύνολο της αγοράς- κινείται ο όμιλος Fourlis, που φαίνεται να έχει αφήσει πίσω για τα καλά την επίδραση του κυβερνοεπίθεσης του 2024.
Με τις πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου 2025 να φτάνουν τα 264 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 7,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, η δυναμική ενισχύεται περαιτέρω στο τρίτο τρίμηνο με αύξηση πωλήσεων 17%, σύμφωνα με τα στοιχεία Ιουλίου-Αυγούστου.
Ο τομέας των αθλητικών ειδών αναδεικνύεται ως ο κινητήριος μοχλός ανάπτυξης για τον όμιλο, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 95,9 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο, σημειώνοντας αύξηση 14,9%. Ο στρατηγικός συνδυασμός Intersport και Foot Locker αποδίδει καρπούς, με τις πωλήσεις να εκτοξεύονται κατά 32% στο γ' τρίμηνο. "Κερδίζουμε σημαντικά μερίδια αγοράς τόσο στον τομέα performance όσο και στο sports style", τόνισε ο νέος CEO του ομίλου, Γιάννης Βασιλάκος, κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης με τους οικονομικούς αναλυτές.
Το μικτό περιθώριο κέρδους στον τομέα βελτιώθηκε στο 48,1% από 46,4% πέρσι, αντανακλώντας βελτιστοποιημένη διαχείριση αποθεμάτων, ευνοϊκό μείγμα προϊόντων και συνέργειες. Ως αποτέλεσμα, τα EBIT αυξήθηκαν σημαντικά στα 1,8 εκατ. ευρώ από 0,4 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2024.
Η Intersport καταγράφει ανάπτυξη 15% στο like-for-like στους δύο πρώτους μήνες του τρίτου τριμήνου, ενώ η Foot Locker, παρότι αποτελεί σχετικά νέα προσθήκη στο χαρτοφυλάκιο, συνεισφέρει ήδη σημαντικά στα αποτελέσματα. Ο όμιλος έχει επεκτείνει το δίκτυο Foot Locker σε 8 καταστήματα μέχρι στιγμής, με στόχο να φτάσει τα 15-17 καταστήματα έως το τέλος του έτους.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο Intersport Football Club, νέο concept αφιερωμένο στη "στρογγυλή θεά". Μετά το κατάστημα 1.200 τ.μ. στην περιοχή του Ρέντη ανοίγει τις επόμενες ημέρες δεύτερο στη Θεσσαλονίκη, με περαιτέρω επεκτάσεις να προγραμματίζονται για την Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία το 2026.
Η αλυσίδα IKEA εμφανίζει σταθερή βελτίωση της επίδοσής της, με τις πωλήσεις στο πρώτο εξάμηνο να φτάνουν τα 166,7 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 3,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το like-for-like ενισχύεται προοδευτικά από 1% στο πρώτο εξάμηνο σε 4% στους δύο πρώτους μήνες του τρίτου τριμήνου. Η ανάκαμψη οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εξομάλυνση των επιπτώσεων της κυβερνοεπίθεσης που είχε πλήξει τον όμιλο στο τέλος του 2024.
Το μικτό κέρδος στην κατηγορία του οικιακού εξοπλισμού αυξήθηκε κατά 7,2% στα 79,6 εκατ. ευρώ, με το μικτό περιθώριο να ανέρχεται στο 47,7% από 46,3% πέρσι, αντανακλώντας συνεχείς βελτιώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού και ευνοϊκό μείγμα προϊόντων. Τα EBIT διαμορφώθηκαν στα 8,3 εκατ. ευρώ έναντι 11,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, κυρίως λόγω της χρονικής κατανομής των λειτουργικών εξόδων και των υψηλότερων επενδύσεων στο πρώτο εξάμηνο.
Παράλληλα, το νέο κατάστημα 10.000 τ.μ. στο Ηράκλειο Κρήτης, που άνοιξε τον Απρίλιο, αντικαθιστώντας το προηγούμενο σημείο παραγγελιών, προσφέρει πλέον ολοκληρωμένη εμπειρία IKEA με πάνω από 6.000 έτοιμα προϊόντα προς αγορά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάπτυξη των καταστημάτων IKEA "νέας γενιάς" περίπου 2.500 τ.μ., που στοχεύουν να φέρουν την πλήρη γκάμα προϊόντων πιο κοντά στα κέντρα των πόλεων. Όπως αποκάλυψε ο Βασίλης Φουρλής, η Καλαμάτα βρίσκεται στη λίστα των υποψήφιων πόλεων για ένα τέτοιο κατάστημα, αναμένεται δε η ανάπτυξη του νέου concept εντός του 2026.
Ο τομέας υγείας και ευεξίας με την Holland & Barrett εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 1,5 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο, αυξημένες κατά σχεδόν 60% σε ετήσια βάση, ενώ like-for-like η ανάπτυξη είναι 33% στο τρίτο τρίμηνο, αποδεικνύοντας τη δυναμική της κατηγορίας. Η αλυσίδα λειτουργεί πλέον 11 καταστήματα σε όλη τη χώρα.
Η αφοσίωση των πελατών είναι υψηλή στο 60%, ενώ το μικτό περιθώριο κέρδους παραμένει σταθερό στο 51,3%. Το ηλεκτρονικό εμπόριο αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών πωλήσεων, με ιδιαίτερα υψηλή διείσδυση εκτός Αθηνών.
Οι λειτουργικές ζημίες ανήλθαν σε 1,2 εκατ. ευρώ, σε συμφωνία με τη φάση επενδύσεων, καθώς συνεχίζεται η επέκταση του δικτύου και της υποδομής.
Ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του ομίλου είναι το retail park στο Ελληνικό, το οποίο παραμένει στο χρονοδιάγραμμά για άνοιγμα το 2028. Σύμφωνα με τον κύριο Φουρλή, η κατασκευή θα ξεκινήσει το 2026, ενώ ήδη εκτελούνται εργασίες θεμελίωσης του έργου.
Το νέο εμπορικό πάρκο θα αποτελέσει μέρος του μεγαλύτερου mixed-use development της Ελλάδας και αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την παρουσία του ομίλου στην αττική αγορά.
Η ρουμανική αγορά παρουσιάζει ιδιαίτερες προκλήσεις για τον όμιλο. Η αύξηση του ΦΠΑ, σε συνδυασμό με την πολιτική αστάθεια, ασκεί πίεση στη ζήτηση. "Η ρουμανική αγορά βρίσκεται υπό πίεση συνολικά. Υπάρχει μείωση της κίνησης σε όλους τους τομείς", παραδέχθηκε o κύριος Βασιλάκος.
Ωστόσο, ο όμιλος, σύμφωνα με τη διοίκηση, κατορθώνει να κερδίζει μερίδια αγοράς ακόμη και σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, με τις επιδόσεις να παραμένουν σχεδόν στάσιμες σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που στην πράξη σημαίνει σημαντική κατάκτηση μεριδίων σε συρρικνούμενη αγορά.
Παρά τη θετική πορεία στις πωλήσεις και τα μικτά περιθώρια, το EBIT διαμορφώθηκε στα 6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο έναντι 8,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η διοίκηση εξήγησε ότι η υποχώρηση οφείλεται κυρίως στη χρονική κατανομή των εξόδων και επενδύσεων στο πρώτο μισό του έτους, οι οποίες ήταν πλήρως προϋπολογισμένες και αναμένεται να εξομαλυνθούν στο δεύτερο εξάμηνο.
Από την άλλη, σημαντική βελτίωση παρατηρείται στα καθαρά κέρδη, τα οποία ανήλθαν στα 1,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 0,8 εκατ. ευρώ πέρσι. Τα καθαρά κέρδη αποδιδόμενα στους μετόχους εμφανίζουν αύξηση 24,8% στα 9 εκατ. ευρώ, ωστόσο το ποσό αυτό περιλαμβάνει κέρδος 6,3 εκατ. ευρώ από την πώληση συμμετοχής στη Trade Estates.
Τέλος η διοίκηση επιβεβαίωσε τις προβλέψεις για το 2025, με στόχο αύξηση πωλήσεων 13% για να φτάσουν τα 600 εκατ. ευρώ και αύξηση των προσαρμοσμένων EBITDA κατά 20% για να προσεγγίσουν τα 38 εκατ. ευρώ. Οι στόχοι αυτοί φαίνονται εφικτοί με βάση τη δυναμική του τρίτου τριμήνου και τις προσδοκίες για το τέταρτο τρίμηνο, όπου αναμένεται περαιτέρω ενίσχυση.
Ερωτηθείς μάλιστα ο CEO του ομίλου αν νιώθει άνετα με τον στόχο των 38 εκατ. ευρώ, που συνεπάγεται ότι στο δεύτερο εξάμηνο θα πρέπει να επιτευχθούν 29,3 εκατ. ευρώ σε adjusted EBITDA, απάντησε χαρακτηριστικά: "Αυτό είναι ένα ερώτημα που απαντώ τα τελευταία 20 χρόνια στο λιανεμπόριο. Αυτό είναι τυπικό omni-channel λιανεμπόριο, που σημαίνει ότι εργάζεσαι στο πρώτο εξάμηνο, σε πολλές περιπτώσεις χάνοντας χρήματα, κάτι που δεν συμβαίνει εδώ. Στην προηγούμενη δουλειά μου, αυτό συνέβαινε. Και παίρνεις όλα τα κέρδη στο δεύτερο εξάμηνο ή ακόμη και στο τέταρτο τρίμηνο. Αυτό είναι τυπικό λιανεμπόριο. Ναι, αισθανόμαστε ότι δεν είναι εύκολο, αλλά αισθανόμαστε σίγουροι".