Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 11-Σεπ-2025 07:30

    Σαράντης: Μετατρέπει το Carroten σε παγκόσμια μάρκα

    Σαράντης: Μετατρέπει το Carroten σε παγκόσμια μάρκα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Σε "λίρα εκατό" εξελίσσεται η κατηγορία των δερμοκαλλυντικών προϊόντων για όμιλο Σαράντη (Sarantis Group), καθώς αποτελούν τον βασικό μοχλό κερδοφορίας, σημειώνοντας άλμα 71,6% στα λειτουργικά κέρδη στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

    Καταλυτικό ρόλο παίζουν οι εξαγωγές που στο εξάμηνο έφτασαν τα 16,5 εκατ. ευρώ, πλησιάζοντας το σύνολο του 2024 (19 εκατ. ευρώ). Μάλιστα, όπως ανέφερε ο Γιάννης Μπούρας CEO του ομίλου Σαράντη κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη της διοίκησης με τους αναλυτές, οι εξαγωγικές πωλήσεις θα ανέλθουν στα 24-25 εκατ. ευρώ για ολόκληρο το 2025, φέρνοντας πιο κοντά τον στόχο των 30 εκατ. ευρώ μέχρι το 2028.

    Βέβαια οι εξαγωγές του ομίλου αντιπροσωπεύουν ακόμη ένα μικρό ποσοστό του ενοποιημένου τζίρου που εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 612 εκατ. ευρώ το 2025 ωστόσο αποτελούν βασικό μέρος της στρατηγικής που έχει χαράξει η διοίκηση της εισηγμένης.

    Το αμερικάνικο όνειρο του Carroten

    Ήδη το Carroten κατέλαβε την πρώτη θέση στην κατηγορία μαυρίσματος στο Amazon US και βρίσκεται στη 100η θέση μεταξύ 70.000+ brands στην κατηγορία Beauty and Personal Care, ενώ από τις αρχές του χρόνου η διανομή του επεκτάθηκε και στο δίκτυο των 1.900 καταστημάτων του λιανεμπορικού κολοσσού Target.

    "Στόχος είναι να ανοίξει η κατηγορία, προκειμένου να εισέλθουν και άλλα προϊόντα στη συγκεκριμένη αγορά, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές συζητήσεις" σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου.

    Παράλληλα, η εταιρεία επεκτείνεται γεωγραφικά με παρουσία στην Αυστραλία μέσω ενός από τους από τους δύο μεγαλύτερους λιανέμπορους της της χώρας, καθώς και στη Μέση Ανατολή με τοποθέτηση σε κορυφαίους retailers της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

    Επιπλέον η εισηγμένη κερδίζει έδαφος στις Φιλιππίνες με τις δερμοκαλλυντικές σειρές Bioten και Clinea.

    "Έως τα μέσα Ιουνίου 2025 πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων summer care προϊόντων. Επομένως, το δεύτερο εξάμηνο του έτους δεν θα έχει την ίδια δυναμική", εξήγησε ο CEO, αναφερόμενος στην εποχικότητα των προϊόντων αντηλιακής προστασίας.

    Ο CFO Χρήστος Βάρσος τόνισε ότι "το μέσο περιθώριο κέρδους για τις εξαγωγές είναι περίπου 41%", γεγονός που καθιστά αυτή την κατηγορία ιδιαίτερα ελκυστική για την εταιρεία.

    Η κατηγορία Beauty, Skin & Sun Care αποτελεί πλέον τον πιο κερδοφόρο τομέα του ομίλου με περιθώριο EBIT 28,9%, σημειώνοντας βελτίωση 824 μονάδων βάσης. Οι πωλήσεις της κατηγορίας ανήλθαν σε 55 εκατ. ευρώ (+22,7%), ενώ τα κέρδη εκτοξεύθηκαν στα 15,9 εκατ. ευρώ έναντι 9,3 εκατ. ευρώ πέρυσι.

    Πίεση στα προϊόντα οικιακής χρήσης

    Αντίθετα με την ομορφιά οι κατηγορίες των ειδών προσωπικής φροντίδας (Personal Care) και των προϊόντων οικιακής χρήσης (Home Care Solutions) δέχθηκαν πίεση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025.

    Πιο αναλυτικά, η κατηγορία Personal Care, που αντιπροσωπεύει το 16,7% των συνολικών πωλήσεων, παρουσίασε μικτή εικόνα με πωλήσεις 50,7 εκατ. ευρώ (-3,5%) αλλά βελτίωση της κερδοφορίας. Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν 13,3% στα 8,5 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο να βελτιώνεται κατά 248 μονάδες βάσης στο 16,7%.

    "Αυτές οι κατηγορίες είναι αρκετά ανταγωνιστικές και έχουμε ισχυρά σχέδια για να επαναφέρουμε την ανάπτυξη και φυσικά να αναπτυχθούμε περαιτέρω τα επόμενα χρόνια", τόνισε ο κύριος Μπούρας, εξηγώντας ότι πρόκειται για "συνεχή μάχη στα καταστήματα με όλους τους συμμετέχοντες σε αυτή την κατηγορία."

    Η μεγαλύτερη κατηγορία του ομίλου, Home Care Solutions, που αντιπροσωπεύει το 33,4% των πωλήσεων, αντιμετώπισε μεγαλύτερες προκλήσεις με πωλήσεις 101,7 εκατ. ευρώ (-2,9%) και σημαντική μείωση των λειτουργικών κερδών κατά 12% στα 11,1 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο EBIT υποχώρησε 113 μονάδες βάσης στο 10,9%.

    Η κατηγορία επηρεάστηκε από τη μείωση όγκου κατά 4,6%, αντανακλώντας την πίεση στην κατανάλωση καθαριστικών και προϊόντων οικιακής χρήσης εν μέσω οικονομικής δυσκολίας των καταναλωτών.

    Σε ό,τι αφορά την κατηγορία Στρατηγικές Συνεργασίες κατέγραψε αύξηση 2,1% με πωλήσεις 71,3 εκατ. ευρώ από 69,8 εκατ. ευρώ.

    Στρατηγική αναδιάρθρωση χαρτοφυλακίου

    Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η ρευστοποίηση των συμβολαίων private label χαμηλής κερδοφορίας. Οι πωλήσεις private label μειώθηκαν 16,7% στα 25,6 εκατ. ευρώ, ωστόσο η κατηγορία παρέμεινε ζημιογόνος με EBIT -0,7 εκατ. ευρώ.

    "Το private label στη Σαράντης αποτελεί συμπληρωματική δραστηριότητα στην εφοδιαστική μας αλυσίδα", εξήγησε ο επικεφαλής, προσθέτοντας ότι "ο στόχος μας είναι να αναπτύξουμε και να μεγαλώσουμε τη δραστηριότητά μας στα branded προϊόντα τα επόμενα χρόνια και να αφαιρέσουμε σταδιακά παραγωγική ικανότητα από το private label."

    Επενδυτικό άλμα 103 εκατ. ευρώ

    Η εταιρεία επιταχύνει το επενδυτικό της πρόγραμμα με συνολικές κεφαλαιουχικές δαπάνες 103 εκατ. ευρώ για την πενταετία 2024-2028, σημειώνοντας αύξηση 27,2% έναντι του αρχικού σχεδίου. Το 2025 αποτελεί έτος-ορόσημο με προγραμματισμένες επενδύσεις 34,5 εκατ. ευρώ.

    Το μεγαλύτερο μέρος (23,5 εκατ. ευρώ) κατευθύνεται στο νέο κέντρο διανομής στην Οινόφυτα, χρηματοδοτούμενο μέσω RRF, ενώ 4 εκατ. ευρώ αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό με την υλοποίηση νέου συστήματος SAP. Παράλληλα, 15 εκατ. ευρώ επενδύονται στην αναβάθμιση της Stella Pack με έμφαση στη βιωσιμότητα και ανακύκλωση.

    Προκλήσεις σε βασικές αγορές

    Παρά την ισχυρή κερδοφορία, η εταιρεία αντιμετωπίζει προκλήσεις σε βασικές αγορές. Η Πολωνία (29,5% των πωλήσεων) κατέγραψε πτώση 4,7%, ενώ η Ρουμανία (15,1%) μείωση 5,1%. Οι δυσκολίες σχετίζονται με την πίεση στο καταναλωτικό εισόδημα και μέτρα όπως η αύξηση ΦΠΑ στη Ρουμανία.

    "Οποιαδήποτε μέτρα επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών δεν είναι θετικά για την αγορά", παραδέχτηκε ο διευθύνων σύμβουλος σχετικά με την αύξηση του ΦΠΑ στη Ρουμανία από την 1η Αυγούστου, προσθέτοντας ότι "η πρώτη προτεραιότητά μας είναι να είμαστε ανταγωνιστικοί και προσαρμόσιμοι στη νέα πραγματικότητα."

    Αντίθετα, η Ελλάδα (32,1% των πωλήσεων) παρουσίασε ανάκαμψη με αύξηση πωλήσεων 9,9% και εκτόξευση κερδών 56%.

    Ανοικτό παράθυρο για εξαγορές

    Παράλληλα με την οργανική ανάπτυξη, η εταιρεία διατηρεί ανοικτούς τους διαύλους για τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου μέσω εξαγορών. Σύμφωνα με τον CEO, ο όμιλος κινείται ενεργά στην αγορά αναζητώντας κατάλληλους υποψήφιους, με στόχο την ενσωμάτωση μία ή δύο επιπλέον εταιρειών.

    "Διαθέτουμε ισχυρή ρευστότητα από τις λειτουργικές μας δραστηριότητες, έχουμε εγκεκριμένες πιστωτικές γραμμές και προσυμφωνημένα χρηματοδοτικά εργαλεία, που μας επιτρέπουν να εκμεταλλευτούμε την κατάλληλη στιγμή για επεκτάσεις. Η πρόκληση εντοπίζεται στην ανεύρεση εταιρειών διαθέσιμων προς μεταβίβαση σε ρεαλιστικές τιμές. Διαθέτουμε χρηματοδοτική δύναμη για την υλοποίηση ακόμη και μεγαλύτερων επιχειρηματικών κινήσεων", σημείωσε.

    Διατήρηση μακροπρόθεσμης στρατηγικής

    "Δεν αλλάζουμε τη φιλοσοφία και την προσέγγισή μας για την οργανική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Πιστεύουμε ότι το 2025 υπήρξε κάπως προκλητικό για κάποιες αγορές, αλλά δεν αλλάζουμε τη στρατηγική μας και διατηρούμε τη φιλοσοφία της πενταετίας για την ανάπτυξη και την οργανική μεγέθυνση", δήλωσε κατηγορηματικά ο κύριος Μπούρας.

    Η χρηματοοικονομική θέση παραμένει ισχυρή με καθαρό χρέος 32,8 εκατ. ευρώ (έναντι 43,9 εκατ. ευρώ πέρυσι) και ελεύθερες ταμειακές ροές 13,4 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο. Η είσπραξη 20,6 εκατ. ευρώ από την πώληση του μεριδίου στην Estée Lauder ενίσχυσε περαιτέρω τη ρευστότητα.

    Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν 20% στα 29,2 εκατ. ευρώ, με κέρδη ανά μετοχή 0,4575 ευρώ (+22,2%). Η εταιρεία διένειμε μέρισμα 0,31 ευρώ ανά μετοχή τον Μάιο (20 εκατ. ευρώ σύνολο), αυξημένο κατά 33,3%.

    "Έχουμε μια πολιτική μερισμάτων σύμφωνα με την οποία πληρώνουμε τουλάχιστον 38% των καθαρών κερδών μας ως μέρισμα. Φέτος, λαμβάνοντας υπόψη την κερδοφορία, δώσαμε στην πραγματικότητα 43%", εξήγησε ο κύριος Βάρσος.

    Επιτάχυνση μετά το 2025

    Για το 2025, η διοίκηση αναθεώρησε ελαφρώς προς τα κάτω την εκτίμηση πωλήσεων στα 612 εκατ. ευρώ (+2%), ωστόσο διατηρεί τo guidance για EBIT 70 εκατ. ευρώ (+14,8%) και EBITDA 92 εκατ. ευρώ (+12,7%).

    Η εταιρεία δεν αλλάζει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική για οργανική ανάπτυξη 4-5% ετησίως και διπλασιασμό του EBITDA στα 120 εκατ. ευρώ μέχρι το 2028. Η αισιοδοξία στηρίζεται στην επιτάχυνση της κατηγορίας ομορφιάς, την ολοκλήρωση των ψηφιακών επενδύσεων και τη διεύρυνση του διεθνούς αποτυπώματος.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ