Κυριακή, 03-Αυγ-2025 08:00
Dubai Chocolate: η σοκολάτα του TikTok κατακτά τη βιομηχανία σνακ και παγωτού

Της Ξανθής Γούναρη
Ξεκίνησε από τη λιγούρα μιας εγκύου στο Ντουμπάι και μέσα σε λίγους μήνες εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο. Η σοκολάτα "Can’t Get Knafeh Of It" από τη Βρετανο-Αιγύπτια Sarah Hamouda δεν είναι απλώς ένα ακόμη γλύκισμα· είναι μια μικρογραφία του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί σήμερα η αγοραστική ψυχολογία: storytelling, αισθητική πολυτέλεια, social media και εξωτικές πρώτες ύλες.
Η καθοριστική στιγμή ήρθε τον Δεκέμβριο του 2023, όταν η TikTok influencer Maria Vehera ανέβασε ένα αυθόρμητο βίντεο δοκιμής της σοκολάτας, το οποίο μέσα σε λίγες εβδομάδες συγκέντρωσε πάνω από 125 εκατομμύρια προβολές. Η "Dubai Chocolate", όπως βαφτίστηκε από το κοινό, απέκτησε χαρακτήρα συλλεκτικού προϊόντος και εν μια νυκτί δημιούργησε μια νέα αγορά.
Αν και το προϊόν περιέχει τεχνικά σοκολάτα, το επίκεντρο της εμπειρίας είναι τα υπόλοιπα συστατικά: κρέμα φιστικιού, τραγανό κανταΐφι και ταχίνι. Αυτή η ιδιαίτερη συνταγή έγινε πρότυπο για δεκάδες εταιρείες σε όλο τον κόσμο που προσπαθούν να μιμηθούν τη "γεύση του Ντουμπάι".
Στην Ελλάδα η αντίδραση υπήρξε μαζική. Από τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, μετοχικό και διοικητικό ηγέτη της ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας ΙΟΝ και την οικογένεια Σκλαβενίτη, μέχρι την Κρι Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου, τη Lidl, την Elbisco της οικογένειας Φιλίππου, τη βιομηχανία μπισκότων Βιολάντα, την Αθηναϊκή Οικογενειακή Αρτοποιία της οικογένειας Ρεμούνδου και κάμποσα γνωστά ζαχαροπλαστεία, άπαντες έχουν υποκύψει στη γοητεία της viral σοκολάτας Ντουμπάι και στις "μεταλλάξεις" της.
Σοκολάτες, μπισκότα, μπάρες, πραλίνες, χαλβάδες, σκόνη πρωτεΐνης, αλλά και παγωτά μέχρι και καφέδες έχουν κατακλύσει τα φυσικά και κυρίως τα ψηφιακά ράφια. Μόνο στην πλατφόρμα του Skroutz βρίσκει κάποιος 41 διαφορετικά προϊόντα Dubai Chocolate, ενώ κάτι σε... Ντουμπάι θα βρει κάποιος ακόμη και στο ψιλικατζίδικο ή στο ζαχαροπλαστείο της γειτονιάς του.
Δεν είναι τυχαίο ότι η απήχηση της σοκολάτας Break Dubai της ION ήταν τέτοια που βρέθηκε στην κορυφή της αγοράς καταφέρνοντας να ξεπεράσει μέσα σε χρόνο ρεκόρ τη διαχρονική ΙΟΝ Αμυγδάλου σε πωλήσεις. Εάν θα συνεχιστεί αυτή η πρωτιά και την επόμενη χειμερινή περίοδο, θα αποδειχθεί στο... πεδίο. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ιστορική σοκολατοβιομηχανία έχει λανσάρει και ION Πραλίνα Nucrema με Dubai για το κανάλι του Ho.Re.Ca.
Ο χαμός με την Dubai Chocolate έφτασε μέχρι και στα γερμανικά δικαστήρια, τα οποία έκριναν ποιος έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τον όρο "σοκολάτα Ντουμπάι" για τα προϊόντα του, ενώ αγώνας δρόμου για να κατοχυρωθεί με κάποιο τρόπο το όνομα Dubai Chocolate διεξάγεται και στην ελληνική αγορά.
Η Αθηναϊκή Οικογενειακή Αρτοποιία που εμπορεύεται αρτοσκευάσματα και μπισκότα Ferró και Ρεμούνδος κατοχύρωσε το "FERRO Dubai Chocolate Flavour". Η Βιολάντα πήρε το "COOKIES DUBAI". Η Elbisco κατοχύρωσε δύο σήματα: "Full Bite Dubai Choco Style" και "Soft Kings Dubai Choco Style". Η ΙΟΝ έχει την "Break Dubai". Αντίθετα, απορρίφθηκαν αιτήσεις για το "Dubai Chocolate" ως αυτόνομο σήμα, από εταιρείες όπως η Smart Strategies και η κυπριακή DID Commercial Enterprises.
Ας σημειωθεί ότι η αυθεντική Dubai Chocolate από την Fix Dessert Chocolatier, την εταιρεία της Sarah Hamouda, διατίθεται σε περιορισμένες ποσότητες μόνο μέσω της Deliveroo, με τιμή περίπου 16 ευρώ το κομμάτι, ενώ δεν υπάρχουν καταστήματα λιανικής πώλησης.
Καλή η Dubai Chocolate, αλλά το (καυτό) ελληνικό καλοκαίρι θέλει κάτι πιο παγωμένο. Εξ ου και οι βιομήχανοι και οι βιοτέχνες έριξαν εφέτος στον "ψυχρό πόλεμο" των 200 ημερών –όσο δηλαδή διαρκεί η περίοδος υψηλής κατανάλωσης παγωτού στη χώρα μας– και παγωμένα γλυκίσματα εμπνευσμένα από το Ντουμπάι. Παράλληλα, ο κολοσσός του καφέ Jacobs Douwe Egberts λάνσαρε νέο Jacobs Dubai Chocolate με γεύση σοκολάτα-φιστίκι, που καταναλώνεται ζεστό ή κρύο.
Η Lidl, η πρώτη που αντιλήφθηκε το trend ήδη από τα τέλη του 2024, λάνσαρε μαζικά το Gelatelli Dubai Style Chocolate Ice Cream τον Απρίλιο. Στον Σκλαβενίτη, σε μια κίνηση που αποτέλεσε έκπληξη δεδομένης της προσεκτικής στάσης της αλυσίδας σε νέα προϊόντα, εμφανίστηκε Dubai Style παγωτό που παράγεται στις βιοτεχνικές εγκαταστάσεις της εταιρείας.
Από τις αρχές Ιουνίου η σερραϊκή Κρι Κρι τοποθέτησε το παγωτό Rich Dubai Style της σειράς Master στα χιλιάδες κίτρινα ψυγεία της σε όλη την Ελλάδα. Η εταιρεία του Παναγιώτη Τσινάβου προγραμματίζει την επέκταση του προϊόντος και στις γειτονικές χώρες όπου έχει παρουσία.
Παράλληλα, η ελληνική Plan(e)t Foods εισήλθε στον χώρο με vegan εκδοχή του παγωτού, συνδυάζοντας βελγική σοκολάτα, πραλίνα φιστικιού χωρίς πρόσθετα αρώματα και τραγανό κανταΐφι. Η κυκλοφορία ακολούθησε επένδυση 1,05 εκατ. ευρώ από την πλατφόρμα Sporos, με τη συμμετοχή της Εριέττας Λάτση, του Helidoni Group και του Αλβέρτου Ρεβάχ.
Τις δικές τους εκδοχές παγωτού Dubai style διαθέτουν οι αλυσίδες My Market και Δ. Θανόπουλος. Η μεν πρώτη διαθέτει παγωτό που παρασκευάζει η ΔΡΥΣ Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, ενώ το παγωτό Dubai που διαθέτει η κηφισιώτικη αλυσίδα φτιάχνεται από το παραδοσιακό γαλακτοκομείο Δάφνη στον Μαραθώνα.
Βεβαίως παγωτό Dubai παρασκευάζουν και πολλά ζαχαροπλαστεία, όπως η εταιρεία Μίλτος Α.Ε. με 10 καταστήματα στη Θεσσαλονίκη.
Η αγορά ζαχαρωδών στην Ελλάδα ξεπέρασε το 2024 τα 2,2 δισ. ευρώ, με ανάπτυξη 5% ετησίως. Τα προϊόντα σοκολάτας αποτελούν περίπου 1 στα 3 ευρώ του συνολικού κύκλου εργασιών. Ιδιαίτερα τα premium ή limited edition προϊόντα καταγράφουν ταχύτερη απορρόφηση έως και 50%, σύμφωνα με στοιχεία NielsenIQ.
Εάν η Dubai Chocolate, που εξελίσσεται στον απόλυτο πρωταγωνιστή στον χώρο των γλυκών σνακ για εφέτος, ήρθε για να μείνει θα το δείξει ο χρόνος.