Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 24-Ιουλ-2025 07:30

    Η αγορά FTTH παίρνει "φωτιά" – Οι πάροχοι ρίχνονται στη μάχη των ταχυτήτων σε μια αγορά που ακόμα "χτίζεται"

    188038682 12/22
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Στάθη Βασιλόπουλου

    Η ελληνική αγορά των τηλεπικοινωνιών εισέρχεται σε μια περίοδο ριζικού μετασχηματισμού, με το δίκτυο οπτικών ινών να βρίσκεται στο επίκεντρο ενός νέου επενδυτικού και ανταγωνιστικού κύκλου. Πέντε πάροχοι —ΟΤΕ, Vodafone, Nova, ΔΕΗ και Inalan— διαμορφώνουν τη νέα "αρχιτεκτονική" της σταθερής ευρυζωνικότητας, εντείνοντας τις κινήσεις τους για την εγκαθίδρυση ηγετικής θέσης σε μια αγορά που ακόμα "χτίζεται".

    Ο ΟΤΕ, με μακρά παράδοση στις τηλεπικοινωνίες και στρατηγική συνεργασία με τη Deutsche Telekom, αποτελεί τον κύριο ‘’παίκτη’’ με την πιο εκτεταμένη υποδομή οπτικής ίνας. Ήδη μέχρι τον Μάρτιο του 2025, το δίκτυο FTTH του φτάνει τα 1,8 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με στόχο τα 2,1 εκατ. ως το τέλος του 2025. Με 430.000 ενεργούς συνδρομητές FTTH, ο ΟΤΕ διαθέτει μερίδιο 18,3% στις συνολικές ευρυζωνικές συνδέσεις, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε μια μαζική καμπάνια δωρεάν αναβάθμισης ταχυτήτων για 500.000 πελάτες FTTC και FTTH, φτάνοντας τις προσφερόμενες ταχύτητες έως και 500 Mbps για δοκιμαστική χρήση.

    Απέναντί του, η ΔΕΗ FiberGrid μπαίνει στη λιανική αγορά με μια επιθετική στρατηγική: τρία πακέτα FTTH χωρίς τηλεφωνία, σε πολύ ανταγωνιστικές όμως τιμές, ξεκινώντας από 17,90 ευρώ τον μήνα για τα 500 Mbps, και φτάνοντας έως τα 2,5 Gbps. Η ΔΕΗ αξιοποιεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα: την υφιστάμενη υποδομή του ΔΕΔΔΗΕ, μέσω του οποίου έχει τη δυνατότητα να αναπτύσσει το δίκτυο υπέργεια, μειώνοντας κόστη και χρόνους εγκατάστασης. Ήδη καλύπτει 600.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενώ στοχεύει τα 3 εκατ. μέχρι το 2030, επιδιώκοντας να γίνει ηγέτης τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική (με bitstream και dark fiber υπηρεσίες).

    Η Vodafone Ελλάδας συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο ύψους 1 δισ. ευρώ, για την επέκταση των υποδομών FTTH σε 850.000 γραμμές έως το 2028.  Έχει ενεργοποιήσει ήδη συνδέσεις FTTH σε επιλεγμένες περιοχές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Λάρισας, ενώ προσφέρει συνδυαστικά πακέτα με χαμηλές τιμές και προωθητικές ενέργειες. Ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος διαθέτει, στη σταθερή τηλεφωνία, 360.000 εμπορικά διαθέσιμες γραμμές FTTH, με ακόμη 140.000 σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης, οι οποίες αναμένεται να ενεργοποιηθούν έως το τέλος του έτους.

    Η Nova (μέλος της United Group) έχει ανακοινώσει ότι μέχρι το 2027 θα καλύψει περίπου 1 εκατ. γραμμές FTTH. Σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο που έχει ανακοινωθεί, ο στόχος είναι η κάλυψη 830.000 γραμμών έως το τέλος του 2025.

    Δικό της δίκτυο FTTH "χτίζει" και η Inalan σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, χωρίς ωστόσο η εταιρεία να έχει ακόμα ισχυρή παρουσία.

    Αν και τόσο η Nova όσο και η Vodafone αποφεύγουν να αποκαλύψουν επισήμως τον αριθμό των ενεργών συνδέσεων μέσω οπτικής ίνας, οι εκτιμήσεις της αγοράς τοποθετούν το συνολικό τους πελατολόγιο σε αυτόν τον τομέα περίπου στις 250.000 συνδέσεις, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.

    Οι νέες ισορροπίες και το τοπίο του ανταγωνισμού

    Η παρουσία πέντε ενεργών ‘’παικτών’’ αλλάζει ριζικά τη φύση του ανταγωνισμού. Μέχρι πρότινος η αγορά λειτουργούσε με μια σχετική στασιμότητα, όπου οι καταναλωτές είχαν περιορισμένες επιλογές, (κυρίως μεταξύ ΟΤΕ, Vodafone και Nova). Σήμερα, η είσοδο της ΔΕΗ δημιουργεί νέα δεδομένα στον κλάδο. 

    Η χαμηλή, ακόμα, διείσδυση του FTTH —σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο— σημαίνει πως η ελληνική αγορά έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Αυτό, όμως, συνοδεύεται από την ανάγκη για αυξημένες επενδύσεις, υψηλή τεχνογνωσία και ανταγωνιστικές υπηρεσίες, ώστε να πειστούν οι πολίτες να μεταβούν από το χαλκό στην οπτική ίνα.

    Να σημειωθεί ότι ελληνική κυβέρνηση αναδιάρθρωσε τα προγράμματα Smart Readiness και Gigabit Voucher στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης, που έχουν στόχο την ενίσχυση των ενεργών συνδρομητών οπτικής ίνας. Το πρόγραμμα Smart Readiness, που αφορά την κάθετη καλωδίωση οπτικής ίνας σε πολυκατοικίες, κινείται με εξαιρετικά χαμηλές ταχύτητες και έτσι ο στόχος μειώθηκε από 120.000 σε 10.000 κτίρια. Αντίθετα, το Gigabit Voucher σημειώνει μεγάλη επιτυχία με πάνω από 220.000 αιτήσεις και 140.000 εξαργυρώσεις, προσφέροντας επιδότηση 200 ευρώ για συνδέσεις υψηλών ταχυτήτων.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ