Τετάρτη, 16-Ιουλ-2025 07:30
Ράλι στα Kamsarmaxes – Θετική πορεία σε όλα τα μεγέθη πλοίων

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Εβδομάδα ισχυρής ανόδου στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου ήταν η προηγούμενη, με τα Kamsarmaxes να πρωτοστατούν και τα υπόλοιπα μεγέθη να ακολουθούν με θετικά πρόσημα. Η αυξημένη ζήτηση για πρώτες ύλες σε Ασία και Αμερική ενίσχυσε τους ναύλους και διατήρησε την αγορά σε τροχιά ανάκαμψης.
Η αγορά ξηρού φορτίου σημείωσε ισχυρή άνοδο την εβδομάδα που πέρασε, με θετικές αποδόσεις σε όλα τα μεγέθη πλοίων. Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν τα Kamsarmaxes, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 22,36% σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ακολούθησαν τα Capes με άνοδο 13,44% και τα Ultramaxes με +12,75%. Η κατηγορία των Handies κινήθηκε πιο συγκρατημένα, με ημερήσια κέρδη της τάξης του συν 1,89%. Ο Γενικός Δείκτης BDI ενισχύθηκε κατά 227 μονάδες και έκλεισε στις 1.663 μονάδες την περασμένη Παρασκευή.
Στην κατηγορία των Capes, η αγορά στην Ασία εμφάνισε σταθερή κινητικότητα με τους τρεις βασικούς μεταλλευτικούς ομίλους να παραμένουν ενεργοί. Αν και στα μέσα της εβδομάδας υπήρξε μια πρόσκαιρη υποχώρηση της ζήτησης, η αγορά έκλεισε με ανοδική διάθεση. Στη διαδρομή Αυστραλία–Κίνα, ο δείκτης έκλεισε στα 8,22 δολάρια ανά τόνο.
Στον Ατλαντικό, οι ρυθμοί ήταν πιο υποτονικοί στο πρώτο μισό της εβδομάδας, τόσο για τα ταξίδια προς την Ασία όσο και για τα υπερατλαντικά. Ωστόσο, τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε ανάκαμψη σε βόρεια και νότια διαδρομές, με αποτέλεσμα οι ναύλοι για τη διαδρομή Βραζιλία–Κίνα να φτάσουν τα 19,96 δολάρια ανά τόνο. Από την Ευρώπη προς την Ασία, οι ημερήσιοι ναύλοι διαμορφώθηκαν στα 37.150 δολάρια, ενώ για τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν τα 19.930 δολάρια την ημέρα.
Η εικόνα για τα Kamsarmaxes ήταν ιδιαίτερα θετική, ειδικά στη λεκάνη του Ατλαντικού. Στο βόρειο τμήμα της αγοράς, η έλλειψη διαθέσιμων πλοίων και ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ ναυλωτών οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των ναύλων.
Στο νότο, η δραστηριότητα ήταν ενισχυμένη από τις πρώτες κιόλας ημέρες της εβδομάδας, δημιουργώντας θετικές προσδοκίες. Ενδεικτικά, τα ταξίδια από την Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή έκλειναν στα 16.000 έως 18.000 δολάρια ημερησίως με παράδοση στην Ασία, ενώ από την Ευρώπη προς την Ασία οι ναύλοι κυμαίνονταν μεταξύ 24.000 και 26.000 δολαρίων. Για τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια, οι τιμές διαμορφώθηκαν μεταξύ 19.000 και 21.000 δολαρίων την ημέρα.
Στην Ασία, η ισχυρή ζήτηση για φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία τροφοδότησε ένα έντονο ράλι ανόδου, το οποίο συνεχίστηκε έως το τέλος της εβδομάδας. Αντίθετα, ο βόρειος Ειρηνικός και η Αυστραλία παρουσίασαν χαμηλότερη δραστηριότητα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία και την Άπω Ανατολή κινήθηκαν μεταξύ 13.000 και 15.000 δολαρίων ημερησίως, με παράδοση στην Άπω Ανατολή.
Για τα πλοία τύπου Ultramax και Supramax, η Νοτιοανατολική Ασία διατήρησε τη δυναμική της, καθώς η ζήτηση για φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία παρέμεινε ισχυρή. Η ισορροπία ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση διατηρήθηκε, με τους ναύλους να κυμαίνονται στα 13.500 με 15.000 δολάρια την ημέρα. Πιο βόρεια, στην Άπω Ανατολή, η αγορά παρουσίασε μικτές τάσεις.
Ο βόρειος Ειρηνικός ήταν ήρεμος και τα μόνα ταξίδια που εμφάνισαν αξιόλογη ζήτηση ήταν αυτά της επιστροφής (Back Haul). Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην περιοχή NOPAC κινήθηκαν στα 12.000 με 13.500 δολάρια ημερησίως, ενώ για δρομολόγια προς την Ινδία και τον Ατλαντικό, οι τιμές κυμάνθηκαν μεταξύ 12.500 και 14.000 δολαρίων.
Στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία, η αγορά κατέγραψε άνοδο χάρη στην αυξημένη δραστηριότητα τόσο στην περιοχή όσο και στη Νότια Αφρική, η οποία απορρόφησε σημαντικό μέρος της διαθέσιμης χωρητικότητας. Οι ναύλοι για δρομολόγια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν από 13.500 έως 15.000 δολάρια ημερησίως. Για τα εσωτερικά ταξίδια (AG–WCI) οι τιμές κινήθηκαν στα 13.000 με 14.500 δολάρια, ενώ τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό έκλειναν μεταξύ 9.500 και 11.000 δολαρίων.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, η αγορά ανέκαμψε από τις σύντομες διακοπές, με μειωμένη μεν δραστηριότητα αλλά αυξημένους ναύλους, ιδίως για ταξίδια με φόρτωση στα μέσα Ιουλίου. Οι ναύλοι για υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν τα 27.000 έως 28.500 δολάρια ημερησίως, ενώ για δρομολόγια προς την Ασία διαμορφώθηκαν μεταξύ 27.500 και 29.000 δολαρίων.
Η Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής ξεκίνησε με ανοδικές τάσεις σε όλες τις διαδρομές, λόγω περιορισμένης προσφοράς πλοίων. Οι ναύλοι για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν τα 25.500 έως 27.000 δολάρια, ενώ για υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη κινήθηκαν στα 24.000 με 25.500 δολάρια την ημέρα.
Αν και στην Ευρώπη, η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη, ωστόσο οι ναύλοι διατηρήθηκαν σε καλά επίπεδα. Το ενδιαφέρον εστιάστηκε κυρίως σε ταξίδια προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Οι τιμές για κυκλικά-τοπικά δρομολόγια διαμορφώθηκαν στα 10.500 έως 12.000 δολάρια, για δρομολόγια με φορτία scrap προς τη Μεσόγειο στα 15.000 με 16.500 δολάρια και προς την Ασία στα 17.000 με 18.500 δολάρια ημερησίως.
Στη Μεσόγειο, η εικόνα βελτιώθηκε προς το τέλος της εβδομάδας, ιδίως στην ανατολική πλευρά, όπου έκλεισαν φορτώσεις για το δεύτερο μισό του Ιουλίου. Ένα Ultramax για ταξίδι προς την Ασία έκλεινε στα 14.500 με 16.000 δολάρια ημερησίως, προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα 11.500 με 13.000 δολάρια, ενώ για τοπικά δρομολόγια εντός Μεσογείου στα ίδια περίπου επίπεδα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην κατηγορία των Handies, η αγορά στην Ευρώπη παρέμεινε σταθερή, καθώς πολλά πλοία μετακινήθηκαν προς τον Ατλαντικό, βοηθώντας να διατηρηθεί η ισορροπία. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας κυμάνθηκαν από 7.500 έως 9.000 δολάρια για κυκλικά ταξίδια, από 8.500 έως 10.000 δολάρια για μεταφορές scrap προς τη Μεσόγειο και από 6.500 έως 8.000 δολάρια για υπερατλαντικά ταξίδια.
Στη Μεσόγειο, η εικόνα ήταν ασθενέστερη, με τους πλοιοκτήτες να ρίχνουν τις προσδοκίες τους λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας πλοίων. Οι ναύλοι για πλοία άνω των 36.000 τόνων DWT διαμορφώθηκαν στα 8.500 έως 10.000 δολάρια για ταξίδια εντός Μεσογείου, στα 7.500 με 9.000 δολάρια προς την Ευρώπη, στα 6.500 με 8.000 δολάρια προς τον Ατλαντικό και στα 10.500 με 12.000 δολάρια προς την Ασία.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικανικός Κόλπος ξεκίνησε την εβδομάδα σε χαμηλούς ρυθμούς, αλλά η δραστηριότητα ανέκαμψε σταδιακά. Η αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων πλοίων περιόρισε τις πιθανότητες για σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους. Οι τιμές για ταξίδια προς την Ευρώπη και τη Μεσόγειο κυμάνθηκαν από 14.000 έως 15.500 δολάρια την ημέρα, ενώ για την Ασία από 16.000 έως 17.500 δολάρια.
Η Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής (ECSA) δέχθηκε πιέσεις λόγω περιορισμένης ζήτησης για τα τέλη Ιουλίου, με τη συγκέντρωση διαθέσιμης χωρητικότητας να αυξάνεται. Παρ’ όλα αυτά, τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας ανταγωνίστηκαν τα Supramaxes σε ορισμένα φορτία. Οι ναύλοι για ταξίδια προς την Ευρώπη και τη Μεσόγειο κινήθηκαν στα 17.500 με 19.000 δολάρια, ενώ προς την Ασία στα 17.000 με 18.500 δολάρια ημερησίως.
Στην Ασία, η εικόνα παρέμεινε σταθερή, με ισορροπία μεταξύ διαθέσιμων πλοίων και φορτίων. Το ενδιαφέρον εστιάστηκε στα νότια δρομολόγια, ενώ προς το τέλος της εβδομάδας καταγράφηκαν κάποιες νέες φορτώσεις. Στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία, η αγορά κινήθηκε ανοδικά ακολουθώντας τις τάσεις των Supramaxes.
Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και το NOPAC έφτασαν τα 9.500 με 11.000 δολάρια την ημέρα, ενώ από τη Νοτιοανατολική Ασία προς την Κίνα κινήθηκαν μεταξύ 11.500 και 13.000 δολαρίων. Από τη Δυτική Ινδία προς την Κίνα, οι ναύλοι διαμορφώθηκαν μεταξύ 8.500 και 10.000 δολαρίων ημερησίως.