Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 11-Ιουλ-2025 07:30

    "Φρένο" στις παραγγελίες, αλλά όχι στα σχέδια - Πού επενδύουν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2025

    μεηλ Βαμβακα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Οι ναυπηγήσεις μειώθηκαν εντυπωσιακά σε όλο τον κόσμο, όμως οι μεγάλες εταιρείες, ειδικά οι ελληνικές, επιλέγουν στρατηγικά πού θα ρίξουν τα χρήματά τους. Τα νέα δεδομένα δείχνουν λιγότερα πλοία, αλλά με πιο "πράσινο" και αποδοτικό προφίλ.

    Μπορεί οι αριθμοί να δείχνουν σημαντική πτώση στις νέες παραγγελίες πλοίων, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η ναυτιλία "κάθεται με σταυρωμένα χέρια". Το 2025 φέρνει μια αλλαγή νοοτροπίας: οι μεγάλες ναυτιλιακές, ειδικά οι ελληνικές, επενδύουν λιγότερο σε ποσότητα και περισσότερο σε ποιότητα και τεχνολογία.

    Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει μόλις 73 νέα πλοία το πρώτο εξάμηνο του 2025. Πρόκειται για πτώση 70% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, όταν οι παραγγελίες ξεπερνούσαν τα 135 πλοία. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και παγκοσμίως: το σύνολο των νέων ναυπηγήσεων έχει μειωθεί πάνω από 60%.

    Οι παραγγελίες από ελληνικά συμφέροντα επικεντρώνονται κυρίως σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) και σε δεξαμενόπλοια (tankers). Τα bulk carriers και τα LNG παραμένουν σε δεύτερο πλάνο.

    Ειδικότερα ανά κλάδο οι παραγγελίες των Ελλήνων διαμορφώνονται ως εξής:

    -Container ships: 33 νέες παραγγελίες (αύξηση 94% σε σχέση με πέρυσι).
    -Tankers: περίπου 32 πλοία (αλλά από 100 το 2024).
    -Dry bulk: μόλις 3 νέα πλοία.
    -LNG carriers: μόνο 5 νέες παραγγελίες.

    Σημαντικό στοιχείο είναι ότι πάνω από το 70% των ελληνικών παραγγελιών κατευθύνονται πλέον σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, και όχι στην Κίνα όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα.

    Αν και δεν κατονομάζονται όλοι, οι πληροφορίες δείχνουν ότι ο όμιλος Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη κινείται έντονα σε νέες παραγγελίες container και πιθανόν LNG πλοίων. Το ίδιο ισχύει για εταιρείες του ομίλου Προκοπίου και άλλους μεγάλους παίκτες, που όμως διατηρούν χαμηλό προφίλ.

    Οι περισσότερες από τις ελληνικές παραγγελίες του 2025 έγιναν με προσοχή και επιλεκτικότητα, με έμφαση σε πλοία που ανταποκρίνονται στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες και τις εμπορικές ανάγκες της δεκαετίας.

    Η εικόνα των παραγγελιών πλοίων το 2025 δεν είναι "νεκρή", αλλά φιλτραρισμένη. Οι Έλληνες δεν λένε "όχι" στις ναυπηγήσεις, λένε "ναι, αλλά με δικά μας μέτρα και σταθμά".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ