Παρασκευή, 27-Ιουν-2025 07:30
Στον τουρισμό επενδύει το λιανεμπόριο - Η περίπτωση της H&M και η παγκόσμια πρωτιά

Της Ξανθής Γούναρη
Η εκρηκτική αύξηση των τουριστικών αφίξεων στην Αθήνα δημιουργεί νέες ευκαιρίες για το λιανεμπόριο, με τους μεγάλους λιανοπωλητές, όπως η σουηδική αλυσίδα H&M και νωρίτερα η Zara, αλλά και luxury οίκοι σαν τη Louis Vuitton, να αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους προκειμένου να εκμεταλλευτούν το φαινόμενο.
Δεν είναι τυχαία η επιλογή της Αθήνας για το παγκόσμιο λανσάρισμα του νέου concept καταστημάτων του δεύτερου μεγαλύτερου παίκτη στην αγορά της γρήγορης μόδας, καθώς τα στοιχεία που έχει συλλέξει η διοίκηση στη Στοκχόλμη τοποθετούν την ελληνική αγορά στην κορυφή διεθνώς όσον αφορά τα έσοδα και την επισκεψιμότητα.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες σε δημοσιογραφική εκδήλωση ο Thomas Estrany, Sales Manager Greece, η ελληνική πρωτεύουσα έχει αναβαθμιστεί εσωτερικά και συγκαταλέγεται στις "μεγάλες πρωτεύουσες μόδας" του ομίλου, με τη θέση της χώρας μας, τις αυξανόμενες τουριστικές ροές και τη μεγάλη διείσδυση του fast fashion να ενισχύουν περαιτέρω το brand positioning της H&M στη Νότια Ευρώπη.
Ας σημειωθεί ότι το flagship κατάστημα της Ερμού λειτουργεί και τις Κυριακές (από Μάιο έως Οκτώβριο, όπως ορίζει ο νόμος), ενώ κατά τη διάρκεια των high seasons (καλοκαίρι, Χριστούγεννα κ.λπ.) απασχολεί 120 εργαζόμενους.
Το νέο μοντέλο που δοκιμάζεται στην Ερμού ονομάζεται "Frame Concept" και ενοποιεί όλες τις κατηγορίες προϊόντων -γυναικεία, ανδρικά, παιδικά και προϊόντα σπιτιού- σε έναν ολοκληρωμένο εμπορικό προορισμό. Τα 4.000 τετραγωνικά μέτρα συνολικής επιφάνειας, εκ των οποίων 2.356 τ.μ. εμπορικοί χώροι, φιλοξενούν προηγμένες τεχνολογικές εφαρμογές.
Οι επισκέπτες έχουν πρόσβαση σε έξυπνα δοκιμαστήρια που επιτρέπουν την άμεση επικοινωνία με το προσωπικό, υπηρεσίες Click & Collect για γρήγορη παραλαβή διαδικτυακών παραγγελιών με αυτόματα lockers, καθώς και smart store τεχνολογία, που βελτιστοποιεί την παρουσίαση των προϊόντων, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη omnichannel εμπειρία.
Εκτός από τα αναβαθμισμένα καταστήματα σε Ερμού, που ανοίγει σήμερα, και Πειραιά (σ.σ. θα ανοίξει σε μία εβδομάδα), το πλάνο ανακαινίσεων της εταιρείας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ξεκινώντας από την Αττική όπου η H&M διατηρεί 14 καταστήματα. Την τελευταία διετία έχουν ολοκληρωθεί επτά ανακαινίσεις, ενώ μέχρι το 2026 προβλέπεται η αναβάθμιση όλων των υπόλοιπων.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η ελληνική ομάδα της εταιρείας έχει αναλάβει την ευθύνη για την υλοποίηση του μετασχηματισμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 12 ανακαινίσεις καταστημάτων με 25 επιπλέον να προγραμματίζονται για εφέτος.
Το άνοιγμα νέου καταστήματος στο Σεράγεβο, καθώς και δύο ακόμη σημεία σε βαλκανικές χώρες που δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, επιβεβαιώνουν τον περιφερειακό ρόλο της ελληνικής διοικητικής ομάδας.
Η H&M, που έχει παρουσία στην Ελλάδα από το 2007 και αριθμεί δίκτυο 35 καταστημάτων, δεν σχεδιάζει προς το παρόν νέα ανοίγματα στη χώρα μας, αλλά επικεντρώνεται στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου. Εξαίρεση αποτελεί το νέο brand του ομίλου, η αλυσίδα Arket, που αναμένεται να κάνει ντεμπούτο στην ελληνική αγορά εντός του έτους σε τοποθεσία στην Αθήνα που έχει ήδη οριστικοποιηθεί αλλά δεν έχει ανακοινωθεί.
Η H&M, που χθες ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το β' τρίμηνο (Μάρτιος - Μάιος), προβλέπει αύξηση πωλήσεων 3% για τον Ιούνιο 2025 σε τοπικά νομίσματα.
"Η θετική εξέλιξη σε σημαντικούς τομείς όπως το online, τα γυναικεία ρούχα H&M και το H&M Move, καθώς και ο καλός έλεγχος κόστους, θα συμβάλλουν σε κερδοφόρα ανάπτυξη πωλήσεων", τόνισε ο CEO Daniel Ervér.
Οι πωλήσεις σε τοπικά νομίσματα αυξήθηκαν κατά 1% στο β’ τρίμηνο, με την εταιρεία να λειτουργεί με 4% λιγότερα καταστήματα. Εξαιρουμένων των κλεισιμάτων, η αύξηση ανήλθε σε 3%.
Συγκεκριμένα, οι καθαρές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 56,7 δισ. σουηδικές κορώνες έναντι 59,6 δισ. πέρυσι (-5%), επηρεαζόμενες αρνητικά από την ενίσχυση του τοπικού νομίσματος κατά περίπου 6 ποσοστιαίες μονάδες.
Τα λειτουργικά κέρδη υποχώρησαν στα 5,9 δισ. κορόνες από 7,1 δισ. πέρυσι, με το λειτουργικό περιθώριο να διαμορφώνεται στο 10,4% έναντι 11,9%.
Παρά τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις από εξωτερικούς παράγοντες, η H&M δείχνει σημάδια σταθεροποίησης με τη βελτίωση των αποθεμάτων και την ισχυρή ψηφιακή επίδοση να δημιουργούν θετικές προοπτικές για τη συνέχεια του έτους.
Το εντυπωσιακό πενταώροφο οικοδόμημα στη συμβολή Ερμού και Βουλής κρύβει στους τοίχους του έναν αιώνα ιστορίας. Κατασκευασμένο μεταξύ 1904-1906 για λογαριασμό του αργυροχρυσοχόου Χρήστου Τσιτσόπουλου, το κτίριο λειτούργησε ως ξενοδοχείο με την επωνυμία "Τουριστικόν" ή "Tourist's Palace" από το 1909 έως το 1955.
Το ξενοδοχείο διέθετε 80 δωμάτια και αναφερόταν στους ολυμπιακούς οδηγούς της Μεσολυμπιάδας του 1906 ως "Ξενοδοχείο των Περιηγητών", ένα από τα καλύτερα μεταξύ των δέκα που προτείνονταν στους επισκέπτες. Με τιμή δωματίου 10 δραχμές, είχε ασανσέρ, εστιατόριο και θεωρούνταν ένα από τα ομορφότερα της πόλης.
Μεταξύ των μόνιμων πελατών του ήταν ο Δημήτριος Γούναρης, πριν γίνει πρωθυπουργός, ενώ η εγκατάλειψη της ξενοδοχειακής χρήσης έγινε σταδιακά από το 1932, όταν οι οικονομικές συνθήκες ανάγκασαν τη διεύθυνση να περιορίσει τη λειτουργία στους δύο τελευταίους ορόφους και να προσθέσει εμπορικές χρήσεις επί της Ερμού. Η οριστική παύση της ξενοδοχειακής δραστηριότητας ήρθε το 1955.
Μεταπολεμικά το κτίριο πέρασε σε νέα φάση, φιλοξενώντας την αλυσίδα Άκρον – Ίλιον – Κρυσταλ, ενός από τους πρωτοπόρους του ελληνικού λιανεμπορίου οικιακών ειδών. Για περίπου 25 χρόνια, το ιστορικό κατάστημα αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τις αθηναϊκές οικογένειες που αναζητούσαν ποιοτικά προϊόντα για το σπίτι.
Όταν η εταιρεία οδηγήθηκε στην πτώχευση, το κτίριο πέρασε στα χέρια του ομίλου Φωκά, που το 1999 αποφάσισε να επεκταθεί από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα επιλέγοντας αυτό το εμβληματικό ακίνητο ως κατάστημα-σημαία για την είσοδό του στην αγορά της Αττικής.
Όλα αυτά μέχρι το 2013. Τότε το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, που είναι ο ιδιοκτήτης του κτιρίου, κίνησε τις διαδικασίες έξωσης της Φωκάς με χρωστούμενα ενοίκια ενός και πλέον έτους.
Μετά την πτώχευση του ομίλου Φωκά, το ακίνητο παρέμεινε κλειστό για δύο χρόνια, δημιουργώντας ένα κενό στην εμπορική καρδιά της Αθήνας.
Η αβεβαιότητα για το μέλλον αυτού του ιστορικού χώρου έληξε το 2015 όταν εν μέσω capital controls υπεγράφη μισθωτική συμφωνία με την H&M, που ανέλαβε να υλοποιήσει σε χρόνο ρεκόρ την ανακαίνιση και την ανακατασκευή.
Και φθάνουμε στο σήμερα με το εμβληματικό κατάστημα H&M να επανασυστήνεται στο κοινό με το πρωτοποριακό Frame Concept —μια θεματική γκαλερί που διηγείται ιστορίες μόδας με μοναδικό τρόπο.