Της Ξανθής Γούναρη
To κανάλι του Ho.Re.Ca. αποτελεί το νέο φιλόδοξο στοίχημα του ομίλου AVE και ήδη χτίζεται ένα πλήρες οικοσύστημα λύσεων - στη λογική του cash & carry - που θα εξυπηρετεί κάθετα τις ανάγκες εταιρειών φιλοξενίας και εστίασης.
Έτσι, η AVE, η πρώην Αudiovisual, συμφερόντων των Νίκου και Αίαντα Βαρδινογιάννη, η οποία ιδρύθηκε το 1982 από τον πατέρα τους Θόδωρο Βαρδινογιάννη, ως εταιρεία διανομής κινηματογραφικών ταινιών σε Ελλάδα και Κύπρο, ανασχεδιάζει ριζικά την επιχειρηματική της προσέγγιση, με τις πρόσφατες κινήσεις τόσο του group, όσο και του βασικού μετόχου, όπως η συμφωνία με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Bazaar και η εξαγορά του 49% της Yalco Trading από την Tethys (σ.σ. το family office του Ν. Θ. Βαρδινογιάννη), να "κουμπώνουν" σε αυτή την κατεύθυνση.
Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο εγκαταλείπει τη συμβατική λογική της κατακερματισμένης προμήθειας και επικεντρώνεται στη δημιουργία ενός ενιαίου σημείου εξυπηρέτησης για κάθε ανάγκη εταιρειών του Ho.Re.Ca.: Από τη φάση της κατασκευής ή της ανακαίνισης μέχρι τον εξοπλισμό, την καθημερινή λειτουργία, τα αναλώσιμα υλικά και την προμήθεια τροφίμων και ποτών.
Μάλιστα, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, όπως ειπώθηκε κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων, η στρατηγική αυτή δεν περιορίζεται στις κινήσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί, αλλά εξετάζονται και νέες επιλεκτικές εξαγορές, καθώς και win-win συνεργασίες.
Συγκεκριμένα, ο όμιλος εστιάζει σε "υγιείς εξαγορές" χωρίς επιβάρυνση του ισολογισμού με νέα δάνεια, αξιοποιώντας τις συνέργειες μεταξύ των διαφορετικών business units του ομίλου και το υπάρχον δίκτυο διανομής.
Νέες συνεργασίες στο λιανεμπόριο
Παράλληλα, ο Θωμάς Ρούμπας, αντιπρόεδρος της εισηγμένης, αποκάλυψε ότι πριν την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την αλυσίδα Bazaar του Γιώργου Βερούκα - η οποία προβλέπεται να τελειώσει μέχρι τον Οκτώβριο εφόσον δεν υπάρξουν εκπλήξεις στο due diligence - θα ανακοινωθεί στρατηγική συνεργασία με αλυσίδα λιανικής που εμφανίζει υψηλότερα περιθώρια κερδοφορίας σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ.
Επιπλέον, η AVE εξετάζει δυνατότητες συνεργειών με παραγωγικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, επιζητώντας να ενδυναμώσει την παρουσία της σε προϊόντα που κινούνται μέσω των ίδιων δικτύων χονδρικής και λιανικής διάθεσης. Στόχος είναι η προοδευτική ανάπτυξη μιας διανεμητικής πλατφόρμας που θα συνδυάζει ιδιόκτητα εμπορικά σήματα, αποκλειστικές συνεργασίες και προϊόντα τρίτων, εξασφαλίζοντας κερδοφορία.
"Δεν επιδιώκουμε να κατέχουμε το σύνολο των μετοχών μιας επιχείρησης. Επιδιώκουμε να πρόκειται για υγιή εταιρεία, με ποιοτικά προϊόντα και συμπληρωματικότητα με το δίκτυό μας", τόνισε χαρακτηριστικά ο Θωμάς Ρούμπας, προσθέτοντας ότι "δεν κινούμαστε με γνώμονα το προϊόν, αλλά με γνώμονα το κανάλι διάθεσης. Οτιδήποτε είναι συμβατό με αυτό, το προωθούμε".
Εξυγίανση του ισολογισμού
Το πιο σημαντικό επίτευγμα του ομίλου, όπως τόνισε ο κύριος Ρούμπας είναι η ριζική αναδιάρθρωση του ισολογισμού. Συγκεκριμένα, τα συνολικά δάνεια του ομίλου μειώθηκαν από 123 εκατ. ευρώ το 2013 σε μόλις 13 εκατ. ευρώ το 2024, ενώ το συνολικό παθητικό συρρικνώθηκε από 190 εκατ. ευρώ σε 28 εκατ. ευρώ.
Στο επίπεδο της μητρικής εταιρείας, τα δάνεια μειώθηκαν από 82 εκατ. ευρώ το 2013 σε 6,5 εκατ. ευρώ το 2024, με το συνολικό παθητικό να διαμορφώνεται στα 13 εκατ. ευρώ έναντι 108 εκατ. ευρώ πριν από μια δεκαετία.
Ας σημειωθεί ότι η συνέλευση ενέκρινε τον συμψηφισμό σωρευμένων ζημιών από παλαιότερες χρήσεις ύψους 33,5 εκατ. ευρώ μέσω μείωσης αποθεματικού υπέρ το άρτιο. "Με την κίνηση αυτή, όταν θα έχουμε λειτουργικά κέρδη θα μπορούμε να μοιράσουμε και μέρισμα", διευκρίνισε ο κύριος Ρούμπας.
Τα 5 business units
Η AVE, ο ενοποιημένος τζίρος της οποίας σημειώνει άνοδο 17,6% στο πεντάμηνο του 2025, αν εξαιρεθούν οι θυγατρικές Retail & More στη λιανική που αναπτύσσει το σήμα Carrefour και FBD στη χονδρική, διαθέτει πέντε business units:
1. Home Entertainment
Αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της δραστηριότητας του ομίλου εστιάζοντας στη διανομή videogames και κονσόλες για gaming (αντιπρόσωπος της Sony).
2. Κλιματισμός και Θέρμανση
Ο όμιλος εισήλθε στον κλάδο του κλιματισμού με αποκλειστική συνεργασία με την Candy και συμφωνίες υποδιανομής με μεγάλους οίκους όπως Panasonic, LG, Samsung και Haier. Η στρατηγική εστιάζει στα προγράμματα "Εξοικονομώ" και τις ενεργειακές αναβαθμίσεις.
3. Audio Equipment
Αποκλειστικές συνεργασίες με εταιρείες όπως Monitor Audio και Magico για ηχοσυστήματα και εξοπλισμό υψηλής ποιότητας, με στόχευση σε εξειδικευμένα καταστήματα και μεγάλους πελάτες B2B.
4. HoReCa (Hotels, Restaurants, Cafés)
Νέο κάθετο business unit που συγκεντρώνει προϊόντα από όλες τις δραστηριότητες του ομίλου για την εξυπηρέτηση του κλάδου φιλοξενίας. Στόχος είναι η AVE να καταστεί βασικός προμηθευτής ξενοδοχείων, από την κατασκευή έως τη λειτουργία.
5. Κινηματογραφικές Παραγωγές
Διατήρηση δικαιωμάτων ταινιών και συμμετοχή σε νέες παραγωγές, με κύριο project την ταινία "Καποδίστριας" που αναμένεται να κάνει πρεμιέρα την Πρωτοχρονιά του 2026.